Senaste nytt

Planering av en jorden runt resa

ARN-MIA

Medlem
Hej!

Jag behöver Er hjälp!

Uppdrag: Flyga jorden runt
Tid: slutet av 2012 / början på 2013
Mål: Flyga och besöka nya städer (Ska inte sticka under stolen med att få vakna upp efter en lång sovstund på en flight över atlanten och få skölja händerna i Tattinger lockar en del.)
Förkunskaper: Inga, förutom de årliga resorna till staterna med SK i C och lite weekend resor

Hoppas så många som möjligt vill vara med och komma med synpunkter. Lovar en trevlig reserapport här, och ett omnämnande utav BC.se i tidningen som kommer att följa mitt resande.

Nu kommer frågorna...
 

ARN-MIA

Medlem
Ska man sikta på att hitta en bra deal hos något flygbolag på en RTW biljett eller går det att hitta något själv där man trycker in flera stopp på vägen?

Emirates har just nu ett erbjudande Paris – Los Angeles - Papeete – Auckland – Sydney – Bangkok – Dubai – Paris
Tarif: Business Class: 5,599 Euros, First Class: 8,099 Euros. Fares are exclusive of tax. Airport and local taxes apply.

Om man bokar under februari månad så får man dubbla poäng på sin resa.

Vart kan jag räkna ut hur mycket skatterna blir?
 

Dr. Miles

Expert
Ska man sikta på att hitta en bra deal hos något flygbolag på en RTW biljett eller går det att hitta något själv där man trycker in flera stopp på vägen?

Emirates har just nu ett erbjudande Paris – Los Angeles - Papeete – Auckland – Sydney – Bangkok – Dubai – Paris
Tarif: Business Class: 5,599 Euros, First Class: 8,099 Euros. Fares are exclusive of tax. Airport and local taxes apply.

Om man bokar under februari månad så får man dubbla poäng på sin resa.

Vart kan jag räkna ut hur mycket skatterna blir?
Så länge du flyger Emirates(EK) flightnummer så behöver du inte betala bränsletillägg. Däremot flygningar mellan Paris-Los Angeles-Papeete-Auckland kan vara på några andra flygbolag då tillkommer en hel del bränsletillägg.
 

Jacob

Medlem
Wow, tack för länken.
Hur står sig LH och SQ i sin F klass jämfört med EK, BA, VS mm? Vad är det bästa marknaden har att erbjuda idag?
Varsågod!

Vilken klass är det vi pratar om? Economy, business eller first?

Eftersom Star Alliance är den största alliansen är det följaktligen den allians med bäst täckning. Men det beror ju helt på hur man vill åka och vad som spelar roll. Du kan få intressanta rutter med alla jorden runt biljetter och allianser.
 

palmen

Moderator
SQ har en bra produkt vad jag förstått det med sin suite i F.
Framgår inte om din resa ska vara F eller C, Jacob har dock skrivit många reserapporter på resande med olika bolag i C/F här på sidan, du kan säkert få massa information från dessa.
Personligen har jag knappt rest i dessa klasser så kan inte bistå med mer info än vad jag läst från andra.
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
SQ har en bra produkt vad jag förstått det med sin suite i F.

SQ är väl å andra sidan rätt stingy med att medge access till Suites till folk som inte betalat för det (var väl så sent som förra året de släppte suites i bokningsklassen F). FRTWSTAR# (RTW med *A i first) bokar för det mesta i fare class A, vilket i praktiken innebär downgrade till business på A380. De är i vart fall måna om att separera first från suites, se bara på deras slogan om "a class above first", separat bokningsklass (R) osv.
 

palmen

Moderator
SQ är väl å andra sidan rätt stingy med att medge access till Suites till folk som inte betalat för det (var väl så sent som förra året de släppte suites i bokningsklassen F). FRTWSTAR# bokar väl för det mesta i fare class A, vilket i praktiken innebär downgrade till business på A380. De är i vart fall måna om att separera first från suites, se bara på deras slogan om "a class above first", separat bokningsklass (R) osv.

Jag tolkade det som om detta är biljetter som ska betalas för. Huruvida man får tillgång till suites hos SQ på en F RTW låter jag vara osagt.
 
Toppen