Senaste nytt

Giver du drikkepenge ("dricks") i loungen?

Dricksar alltid. Det gäller Sverige, övriga Europa o USA. Finns inte drickskultur i alla Europeiska länder, men sällan sett någon som blivit direkt upprörd/ledsen för att få det. Är jag i Asien dricksar jag inte, men så är jag väldigt sällan där.
Hvor meget dricksar du så efter at have indtaget en GT og en Ramlösa i SAS Gold?
 

rvarttinen

Medlem
Har inte blivit någon dricks i någon lounge. Har inte varit i en lounge med bemmand bar eller servering i USA ännu.

Däremot är det kutym att ge dricks i en bemmanad bar i USA. En dollar per drink/öl är vanligt, även om drickat är gratis som på en konferens.
 

Jacob

Medlem
Nu gäller detta till stor del i USA och till viss del i Egypten som kanske är det land jag har besökt med störst tips/dricks kultur.

Jag måste erkänna att jag blir ganska besviken på attityden "Jag skulle ALDRIG ge dricks/tips, det går emot....." Det för mig visar en kulturell okänslighet, och delvis avsaknad av respekt för andra kulturer och människor.
Håller med, kulturell okänslighet är aldrig bra. Har man svårt att acceptera ett lands kultur ska man inte åka dit.

Det många reagerar på med USA (inkl en del amerikanare själva) är att det gått lite väl långt när tip jars dyker upp precis överallt, även vid kassan på kaféer när man själv plockat ihop vad man ska ha. Och ibland kan jag själv inte låta bli att fundera på var pengarna faktiskt tar vägen, när ett hotellrum/cafébesök/middag/barcocktail/loungebesök kostar lika mycket som i övriga världen.

Ett annat mer praktiskt problem är att kortbetalningar tar över allt mer, och så även i USA. Läste om en kille som kommit helt snett,med tippingen på en kryssning, han hade för få och fel sedlar. Det slutade med att han när han kom hem utvecklade en cruise tip-app där man knappar in allt man förväntas äta/göra/dricka ombord och antal dagar, så räknar den ut hur många sedlar man behöver ha med av olika valörer för att klara resan. Visar lite hur gammaldags och otidsenligt systemet är.

Men jag gör också vad som förväntas och ger gladeligen en slant för god service, men förr eller senare lär nog det amerikanska systemet behöva göras om (men det är en annan diskussion).
 

Palazzi

Medlem
Hvor meget dricksar du så efter at have indtaget en GT og en Ramlösa i SAS Gold?

Dricker inte alls alkohol i loungen. Jag dricksar inte på självbetjäning...

Självklart måste det till någon motprestation, vilket finns i lounger med mer manuell handläggning. Jag dricksar inte på svensk lunchbuffé, bara för att det finns en diskplockare. " Alltid" var kanske en överdrift, för man vill ju inte framstå som en idiot och kasta mynt efter alla som utför ett arbete :p
 

JohanW

Medlem
Som sagt innan. Aldrig varit på någon lounge med servering utan alltid fått hämta själv. Så dricksar mig själv.
 

Agö

Medlem
Håller med, kulturell okänslighet är aldrig bra. Har man svårt att acceptera ett lands kultur ska man inte åka dit.

Sorry, men jag tycker att du överdriver något alldeles oerhört i detta. Det finns många inslag i olika kulturer världen över som jag har "svårt att acceptera" men jag anser mig ha rätt att åka och besöka dessa länder ändå, om inte annat så för att få en insyn i varför dessa kulturella inslag finns. På min lista över tveksamma kulturella inslag är dricks naturligtvis inte särskilt betydelsefullt.

Att jämföra ett lands kvinnosyn med dricks som någon gjorde, ja - det är verkligen som att jämföra äpplen och päron. Enligt min enkla mening.
 

Homer

Medlem
SAS färger o_O

DipJar.jpg


When tip jars go high-tech, do U.S. workers benefit?| Reuters
 
Toppen