Senaste nytt

Livet är orättvist

ulagun

Medlem
Har som relativt ny medlem med intresse läst era inlägg om vilka champagner som serveras o/b. vilka lounger som är bäst, olika businessclasservice, sätenas bekvämlighet och så mycket annat som gör livet trevligt och behagligt.

Själv har jag ett (dyrt)Travelpass inrikes, vilket de facto är business C-class, medför guldstatus direkt vid erhållandet Dessutom blir det en herrans massa poäng eftersom jag reser flera gånger/vecka. och får 1.500 poäng per enkelresa.

Där upphör likheterna.
Utöver inrikesloungen ofta med ståplats på ARN, ibland en till intet förpliktande prioritylapp på bagaget, utmärkta möjligheter till ändring/ombokning så bjuds det inte på några som helst förmåner på SAS inrikes mellan business och billigast economy.
Nya supererbjudandet med gratis kaffe/te gäller ju samtliga.

Att SAS "kommer undan" med detta beror troligen på brist på konkurrens om affärsresenärerna. Har noterat vid inrikesflyg i många andra länder så sitter C bekvämt "framför skynket".

Är jag ensam att reagera på detta eller är det rätt åt mig !?

Liten tröst är att jag vid semesterresor nästan alltid bokar business och då verkligen kan njuta....
 
Jag reser också mest inrikes (90% gissningsvis) och det är inte mycket "guld" eller vip över de resorna.
Men visst är det så att inrikesflyg är mindre flashigt oavsett vart man kommer.
De som åkt inrikes i t.ex. USA vet vad jag menar... :)
 

Dr. Miles

Expert
Det är kanske inte riktigt samma jämförelse, men när jag bokar tjänsteresa till någon udda flygplats i Skotland/Irland då kan returbijetten kosta upp till 15.000 SEK i ekonomiklass. :eek:
Dessutom får jag köra med bil 3-4 timmar från lilla flygplatsen till kunden...

Och andra sidan när jag reser privat med mina inköpta US Airways miles eller bmi miles till Asien i Business class, då totalpriset ligger någonstans 10,000 - 12,000 SEK inkl. mileköp och skatter.

Livet är visst orättvist.
 

kristerj

Medlem
Där upphör likheterna.
Utöver inrikesloungen ofta med ståplats på ARN, ibland en till intet förpliktande prioritylapp på bagaget, utmärkta möjligheter till ändring/ombokning så bjuds det inte på några som helst förmåner på SAS inrikes mellan business och billigast economy.
Nya supererbjudandet med gratis kaffe/te gäller ju samtliga.
Jag hör också till de som förtjänar min EBG status på SAS inrikes och har också förundrats över att oavsett om du betalar 495:- eller 2250:- för enkel ARN-GOT så är det exakt samma avsaknad av service, bara ombokningsmöjligheterna skiljer. Det känns orättvist och nu har SAS annonserat att man får 1000 poäng istället för 1200 för nämnda sträcka, så inte känns det heller kul.

Åker man business på amerikansk inrikes, får man i varje fall bättre säte. Livet är helt enkelt orättvist, men det är ju upp till SAS att se hur man bästa genererar intäkter på inrikeslinjerna. Når jag inte EBG detta år, så blir det till att flyga Norwegian istället, eller kanske börja titta Aegian för att nå guldstatus.
 

TreD

Medlem
Det kostar att ligga på topp - men det handlar inte bara om pengar. Flyger du, ligger över på ett hotell eller hyr en bil, se till att du maximerar utbytet av ditt köp. Skaffa de kort som passar din reseprofil så att du får maximal 'return on investment'. Undvika att köpa produkter som inte ger dig en bonus. När du väl har uppnått en bra status - försök få något annat bolag som du har nytta av att matcha den statusen.

Ergo, det krävs en hel del arbete från din egen sida - detta är således inget för traditionella 80-talister som är vana vid att bli handmatade utan annan ansträngning än att öppna munnen. Var man är sin egen lyckas smed hette det en gång i tiden.
 

henrik l

Medlem
Jag kan ju trösta ulagun med att italiensk inrikes verkar ha samma system. Biscotti ó salatini + kaffe, vatten, eller juice verkar det som alla får. Hur seatingen fungerar vågar jag inte säga. Flög Palermo Rom på biljett för 800 kr t&r förra sommaren och kunde välja plats 1a vid intenetinchecknngen. Däremot har jag igen aning om hur loungerna ser ut. Men antagligen inte alltför överdådiga.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Vad ska man egentligen jobba som då? Blir lite nyfiken... jag kanske också borde byta jobb egentligen.

Det var halvt skämt, halvt allvar. Idag är det väl vissa konsultbolag samt finansbolag som erbjuder denna livsstil. Jag har kört livsstilen med:
Söndag morgon: bil utanför 05:35 till Arlanda. Flyger med Austrian till Delhi via Wien 07:05, landar 00:30, på hotellet 02:30
Måndag morgon: jobbar 08:00
Jobbar t.o.m. till lördag klockan 15:00, torsdag in i morgontimmarna fredag

När man har gjort liknande 28 veckor per år, ganska ofta kommer hem lördag kväll (om Europa) och söndag morgon (annars) känns kanske pendlande till Göteborg befriande :cool: Jag valde dock att kliva av detta mycket för att jag hade null nix kontroll över mitt eget liv.

Numera har jag egen konsultlåda och tar bara på mig uppdrag där jag kan tillföra något, samt att det finns något resande.

Jag har också jobbat 12 år på ett stort amerikansk IT-bolag i EMEA roller, men bott i Sverige. Då blev det mycket resande inom Europa. jag väljer delvis det jag vill jobba med baserat på möjligheter att resa.
 

JensE

Medlem
Jag har också jobbat 12 år på ett stort amerikansk IT-bolag i EMEA roller, men bott i Sverige. Då blev det mycket resande inom Europa. jag väljer delvis det jag vill jobba med baserat på möjligheter att resa.

Jag skulle inte förvåna mig om vi jobbat på samma bolag eller goda konkurrenter.
Världen är bra liten i IT-branchen brukar jag säga.
 
Toppen