Senaste nytt

Kolla upp fare base regler för en inrikes flygresa i Argentina?

Stockholmer

Medlem
Hej,

inför en stundande resa till Argentina har jag köpt ett par inrikesflygbiljetter med LAN Argentina. Köpet gjordes på den brittiska sidan av Lastminute.com. Priset var rätt lågt och fare base är OEESP031.

När jag läst en del reserapporter kring resande i Argentina, så verkar det finnas två sorters biljetter. En sort som säljs billigt till deras egna invånare och en sort som säljs till i runda slängar det dubbla priset till utlänningar. Dessa billigare biljetter hittar man på LANs argentinska lokala sida, och de dyrare biljetterna på de andra landsidorna. Prismässigt är mina biljetter i nivå med de billigare biljetterna.

Finns det någon möjlighet att kolla upp om mina biljetter bara är ämnade för argentinska invånare utan att kontakta till LANs kundtjänst?
 

Dr. Miles

Expert
Finns det någon möjlighet att kolla upp om mina biljetter bara är ämnade för argentinska invånare utan att kontakta till LANs kundtjänst?
Om du berättar om vilken sträcka (varifrån, vart, enkelresa/tur&retur) och under vilken period, kan jag kolla fare rules på ExpertFlyer (om det är en publicerad fare).
 

AABack2ARN

Medlem
Baserat på lite slumpmässiga sökningar på ExpertFlyer avseende argentinska inrikesrutter i april så verkar detta inte vara en publicerad fare. Men lite ledtrådar behövs nog för att dra en riktig slutsats...

@Stockholmer: Är det så att så att biljetterna verkligen ENBART är ämnade för argentinska invånare? Eller kan det vara så att de i princip enbart säljs i Argentina? Har inte Argentina utmaningar med inflationen som gör att utländska siter inte vill ta en för stor valutarisk?
 

jumbooze

Medlem
I Argentina har jag sett att de flesta paketresor endast är giltiga för invånarna.
Det var typiskt ca 400KR eller mera påslag på rutter till Salta eller Mendoza när jag tittade, slutade med att jag tog buss till Mar del Plata istället.
 

Stockholmer

Medlem
@Stockholmer: Är det så att så att biljetterna verkligen ENBART är ämnade för argentinska invånare? Eller kan det vara så att de i princip enbart säljs i Argentina? Har inte Argentina utmaningar med inflationen som gör att utländska siter inte vill ta en för stor valutarisk?

Det är sådana biljetter där man behöver ange sitt DNI-nummer (argentinska personnummer) för att ha rätt att köpa dessa biljetter. På Lastminute.com efterfrågas inte den uppgiften. Har även uppgivit att min hemvist är EU. Har läst att om man trots allt köpt den billiga biljetten så kan man resa, men då måste man checka in online och utan att resa incheckat bagage för att undvika checkin-personalen. Däremot har vissa andra resenärer rapporterat att kontroller ibland görs vid gaten. Då är det kört...

Vad det gäller valutarisken tror jag att den är relativt låg, om man vill köpa en biljett på LANs argentinska hemsida så anges priserna i US-dollar, inte i argentinska pesos. Förmodar att priserna som LAN ger till de utländska återförsäljarna även de är i US-dollar...
 

AABack2ARN

Medlem
Det låter ju lite som subventionerade biljetter på rutter där argentinska staten vill säkerställa att invånarna får möjlighet till billiga biljetter... Men att andra får betala ett mer markandsmässigt pris.

Har för mig att jag även sett det på vissa priser till och från Kanarieöarna. Man måste kunna bevisa att man har en boendeadress där för att nyttja priserna. Och Gotlandsbolaget hade (har?) väl något liknande för de som är bofasta på Gotland? Eller är det numer bara att man är garanterad plats på slutsålda färjor?
 

Dr. Miles

Expert
Det låter ju lite som subventionerade biljetter på rutter där argentinska staten vill säkerställa att invånarna får möjlighet till billiga biljetter... Men att andra får betala ett mer markandsmässigt pris.
Många SITI (Sales Inside, Ticketing Inside) fares publiceras inte heller utanför landet. T ex många inrikesbiljettspriser i Kina, Korea och Japan kan man inte se på Expert Flyer.
 
Toppen