Senaste nytt

8 timmar layover i Seoul vad att göra?

knutas

Medlem
Seoul är en stor stad, att åka in till city utan att veta vad man vill resulterar ofta i att man hamnar på något turisthak (eller lotte mall). Jag skulle föreslå att du besöker Hongdae eller Itaewon som är lite mer genuina koreanska kvarter, mycket liv och rörelse, än vad gagnam är som är nybyggt och anses vara mer mot finansdistriktet. Dra en sökning på vår vän google så hittar du mkt info.

I matväg så är samgyupsal (typ barbecue) som även @Fredrik Andersson rekommenderar en av mina favoriter. Vill man ha starkare mat så kan jag rekommendera t.ex kimchitshige. Och att inte förglömma den inhemska spritdrycken Soju såklart!
 

SvartMjolk

Medlem
Det finns hur mycket som helst att se och göra i Seoul med omnejd.....fast har man bara några timmar i transit så skulle jag försöka åka på transit buss turen.

Mat är ju väldigt individuellt.....Men enligt min åsikt har Korea ett av världens bästa kök! En Korenask barbecue med premium kött är oslagbart! Visa bifogad bild 32583

Agreed! Maten är oslagbar. Har inte ätit en måltid i Korea som jag inte varit supernöjd med.
 

FF#1

Medlem
Agreed! Maten är oslagbar. Har inte ätit en måltid i Korea som jag inte varit supernöjd med.

Då har du nog som tur inte varit där jag har ofta har ätit... har aldrig ätit så dåligt som i Korea, det är så illa så att jag nästan gruvar mig för att åka dit.
Visst finns det mycket gott i Korea men i andra ändan av skalan hujja...Urk!

Personalmatsal på tung industri: Tänk unken fuktig matsal i källaren, maten serveras av mattanter inklädda i plast från topp till tå samt visir för ansiktet... genom att slafsa upp den med gummihandsklädda händer direkt på brickan som är av typen med olika fack i bleka pastellfärger. Värmen är ofta 35C i matsalen, och vatten kryddat med unket te serveras först efteråt vid utgången precis vid stationen där man dumpar matrester och bricka.

Gillar verkligen koreans barbecue, premiumkött,, goda grönsaker och spännande inälvsmat med goda kryddor.
Rå lever, isad kmichi och sesamoljemarinerad gomage med koriander är godare tillbehör än man kan tro. Speciellt med en koreansk öl och soju av hög kvalitet till.

Dessutom så håller jag med om att Seoul är en stor stad, lätt att bara virra runt utan att hitta det man vill, så en bra plan är guld värt
 

Glenn123

Medlem
Det finns hur mycket som helst att se och göra i Seoul med omnejd.....fast har man bara några timmar i transit så skulle jag försöka åka på transit buss turen.

Mat är ju väldigt individuellt.....Men enligt min åsikt har Korea ett av världens bästa kök! En Korenask barbecue med premium kött är oslagbart! Visa bifogad bild 32583

Ja smaken är som baken. Åt den där BBQ'n 3 gånger i olika delar av landet. Då kött är favoriträtten skulle jag säga att koreansk BBQ är högst mediokert. Dels äter dom ju med pinnar så redan där är köttet förstört eftersom dom måste skära/klippa köttet i små bitar precis som din bild visar. Att grilla själv är väll kul en gång ungefär sen vill man hellre att maten är lagad av någon "professionell"(kock).
 
Ja smaken är som baken. Åt den där BBQ'n 3 gånger i olika delar av landet. Då kött är favoriträtten skulle jag säga att koreansk BBQ är högst mediokert. Dels äter dom ju med pinnar så redan där är köttet förstört eftersom dom måste skära/klippa köttet i små bitar precis som din bild visar. Att grilla själv är väll kul en gång ungefär sen vill man hellre att maten är lagad av någon "professionell"(kock).

Jag ser inte det som ett problem att köttet är delat i bitar precis som en riktig Kobe biff.....Är köttet bra så kan man få köttet tillagat precis som man vill ibland blodigare, ibland mer genomstekt. Det är ju upp till dig själv hur du tillagar det.

Sen så finns det så enormt mycket olika typer, fläsk, biff, marinerat osv..... Själv har jag hittat en enormt trevlig liten restaurang i MyeongDong som serverar "Black pig" som steks på stekplattor (Inte grill) som är enormt gott kött. Har hittills inte hittat så bra griskött i Sverige.
 

lillemannen

Medlem
Jag får tacka alla för alla tips. Man kan lätt säga att detta forum gör en beroende. Det slutade med en first biljett till Seoul ICN och sen vidare.
Återkommer med mer detaljer, då det skall bli en snabb jorden runt resa på 5 dagar senare i höst.
 
Toppen