Senaste nytt

Miles & More intjäningsperiod

Matsson

Medlem
Hej igen alla experter. Jag har nästan bestämt mig att byta från EB till M&M . Min sista undran är hur lång intjäningsperiod som gäller. Är det ett år från medlemsdag? Och SEN är giltigt 2år. Har man då två år på sig att nå 100 000 nya miles?
Vi reser sannolikt3-4ggr år till Asien i C och föredrar självklart LX framför SK samt har ej behov av status p.g.à loungeaccess , nyaEBregler ger dessutom sämre C-intjäning på vår anslutning LLA-ARN. Måste vi nå 100 000 miles under ett år? Eller har man längre tid på sej? Sist en fråga ang. Awardupgrade föredrar LX LH upgrade från egna medlemmar före EB?
Glad för goda tips....
 

Tjaeng

Medlem
Du måste nå upp till 35000 (FTL) eller 100000 (SEN) under (minst) ett av de två år du har statusen för att återkvalificera. Inte 35K/100K över två år, alltså. Själva intjäningsperioden är kalenderår med frist fram till februari året efter.
 

Senator

Moderator
Hej, om man åker 3-4 gånger per år till Asien och man åker i affärsklass är M&M ett mycket bra alternativ. Jag vill tydliggöra några av detaljerna ovan:

1. Intjäning är 1 januari till 31 december. Status året gäller till sista februari året efter din status går ut.
2. När man har tjänat 35.000 blir man FTL. Då ökar man intjäning med 25% om man åker med M&M bolagen (LH, OS, LX etc.)
3. När man uppnår 100.000 miles blir man SEN och får bland annat, 2 UPGR vouchers
4. Om du t.ex. uppnår SEN under 2012, gäller detta också under 2013 och 2014.
5. Kvalificerar du med 100.000 i 2013 eller 2014, gäller din status för 2015 och 2016
6. OBS! Ett tips är att alltid boka LH, OS, eller Swiss om man skall byta i DUS/MUC/FRA/VIE. Då får man 25% bonus miles.
7. T.ex. en resa med LX från LHR till ARN via ZRH i affärsklass kostar £395. Om man redan är FTL/SEN/HON får man 10.000 miles om man åker enbart LX på rutten.

Jag har själv varit med sedan 2000, och kvalificerat varje år sedan 2001. Är en mycket nöjd medlem och skulle aldrig byta tillbaka till EBG om inte mitt resmönster skulle ändras totalt.
 

Matsson

Medlem
Stort tack för tydlig och nyttig information.Det förefaller absolut lämpligt att byta.Synd bara att Amex inte är möjligt att koppla till M&M ,så dessa poäng med 2for1 får vi väl använda till någon kortare SK-resa istället.
 

Bonden

Medlem
Stort tack för tydlig och nyttig information.Det förefaller absolut lämpligt att byta.Synd bara att Amex inte är möjligt att koppla till M&M ,så dessa poäng med 2for1 får vi väl använda till någon kortare SK-resa istället.

Det finns två lösningar för att få Amex->M&M.

1. Skaffa Amex i Tyskland alt Schweiz, ger bra ratio men är ganska bökigt.
2. Skaffa Amex Gold skicka membership rewards till Carlsson och konvertera sen Carlsson till M&M ger totalt 10miles/100kr
 

A380*G

Medlem
6. OBS! Ett tips är att alltid boka LH, OS, eller Swiss om man skall byta i DUS/MUC/FRA/VIE. Då får man 25% bonus miles.

Detta är helt felaktigt. Man får inte 25% extra bonusmiles genom att byta i DUS/MUC/FRA/VIE - aldrig hört något sådant. Det är flygsträckan i miles och bokningsklassen som är bonusgrundande. Var du byter flyg är helt irrelevant.
 

Magino

Medlem
Detta är helt felaktigt. Man får inte 25% extra bonusmiles genom att byta i DUS/MUC/FRA/VIE - aldrig hört något sådant. Det är flygsträckan i miles och bokningsklassen som är bonusgrundande. Var du byter flyg är helt irrelevant.

Det är inte det han säger heller. Senator påpekar att om man har status med M&M så får man 25% bonus om man flyget med ett av bolagen i Lufthansa Group. precis som SAS ger bonus om man åker med SAS.
 
Toppen