Senaste nytt

Brukar ni bjuda in randoms till lounge?

Tjaeng

Medlem
Som topic lyder så undrar jag om folk har utnyttjat den +1 som de flesta FFP-kort kommer med, för att bjuda in annat folk än de man känner och/eller reser med? Med tanke på andelen FF som reser ensamma är det nästan underligt att inte fler statuslösa står utanför lounges för att tigga access. Har t.om en bekant (utan FFP-status) som på något sätt blivit övertygad om att det ska finnas en effektiv raggningsreplik att hämta från guldkortet (någon kanske kan vidimera påståendet?) :cool:.

Själv har jag bara gjort det en enda gång, nån stackare som missat sin transfer på CPH fick stoppa sig full med minimozarella i SAS business lounge (under sommaren när de som vanligt höll ena loungen stängd). Satt ett par rader bakom honom på den inkommande flighten från PEK.

Vad är era egna erfarenheter och åsikter om fenomenet? Är det bra/snällt/samaritiskt eller är det snålskjuts/snylteri och ett urlakande av FPP-status värde? Själv har jag väl inte så mycket emot det sålänge personen inte sticker ut bland övriga loungepax genom att svära, stinka, supa (utöver acceptabel nivå) osv.

Edit: nu såg jag att det finns en hyfsat aktiv "lounge meetings"-tråd fastklistrad. Det jag efterlyser här är snarare erfarenheter av ad hoc-inbjudningar som beslutats på eller i anstlutning till själva resan/flygplatsen.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
I en Air France lounge i Paris för några år sedan var det en kille som inte riktigt förstått vad en lounge var. Han stod å bad väldigt snällt om att få komma in medan jag skrevs in i disken bredvid. Personalen nekade så jag sa att han kan komma som min gäst. Personalen sa då att vi måste vara på samma flyg, vilket vi inte var. Vet inte om det är en riktig regel eller ej, tyvärr kom han inte in.
 

agehall

Medlem
Det händer. Ibland träffar man på någon i kön till incheckningen eller på planet till någon hub som man bjuder med. Däremot har jag aldrig tagit med någon helt random som jag bara råkat hitta på väg till loungen. Senast var det en kvinna som jobbade åt amerikanska ambassaden i Kenya som jag tog med till Crown Lounge i AMS då hon skulle med en Delta-flight till US senare på dagen och inte hade access själv.
 

Jonas C

Medlem
Kan mycket väl se det som ett bra sätt att ragga upp någon kvinna på flygplatsen man tycker verkar intressant. Gäller bara att snegla på BP't innan man lägger in sin stöt ;)

En polare till mig i Frankfurt brukar göra detta när han reser, och det har funkat varje gång. Han ställer sig utanför SEN Loungen och ber snällt till någon som passerar förbi. Jag tror nog att de flesta som har gästat in honom gjort det främst för att få lite sällskap då det har slutat med att de suttit och pratat genom hela tiden i loungen.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Kan mycket väl se det som ett bra sätt att ragga upp någon kvinna på flygplatsen man tycker verkar intressant. Gäller bara att snegla på BP't innan man lägger in sin stöt ;)

Jag träffade en riktig trevlig tjej som satte bredvid mig på en SAS flight mot Frankfurt.
Hon hade lång transfertid i Frankfurt innan hon fortsatte flyga vidare mot Spanien.
Jag hade bmi Diamond Club Gold då och väntade på bekanta som skulle mötas på Frankfurt flygplats, så frågade jag henne om hon ville gå in i loungen tillsammans.
Hon tackade ja och vi gick in i loungen i A pir.
Hon hade aldrig besökt någon lounge och hon var lite imponerad att sådan plats fanns.
För en gång skull drack jag musserande vin(sekt?) och vi hade mycket lång trevlig samtal om olika resemål i världen.

Jag skulle inte vara emot att göra något liknande igen. :)
 

henrik l

Medlem
Har själv bara bjudit in statuslösa kollegor till Dinnerslougen på ARN då jag flott har stått för "kalaset". Kan ju iofs tänka mig som ni nämner att bjuda med ngn (stolsgrannen) till loungen om denna har en anslutning. Att plocka med "random-gäst" så skulle jag nog fundera i samma banor som Tjaeng, vederbörande ska inte sticka ut från normalpaxet i loungen. Men troligtvis vet de som tigger sig in hur man för sig i en lounge, eftersom det troligen inte är första gången:) Mardrömmen är ju om man skulle få med någon som inte kan hantera frestelserna med fri sprit.

Sen brukar jag iofs ofta se loungebesöket som en möjlighet att sitta för sig själv och koppla av, eller få lite jobb undanstökat.
 
Last edited:

Cornelius

Medlem
Senast var det en kvinna som jobbade åt amerikanska ambassaden i Kenya som jag tog med till Crown Lounge i AMS [...]

Jag träffade en riktig trevlig tjej som satte bredvid mig på en SAS flight mot Frankfurt[...]Jag hade bmi Diamond Club Gold då och väntade på bekanta som skulle mötas på Frankfurt flygplats, så frågade jag henne om hon ville gå in i loungen tillsammans. Hon tackade ja och vi gick in i loungen i A pir[...]

Trevligt att vi öppnar upp för varandra så här på lördagskvällen... :p

I all seriositet känns det som att man kan bli mycket bättre på att ta initiativ till att bjuda in folk, det är ju inget som kostar något. Och jag tycker generellt inte heller att argumentet om att exklusiviteten blir utvattnad är tillfredsställande...
 

rob74

Medlem
Min flickvän gjorde det på CDG en gång, då hon träffade tre kvinnor som varit på modemässa i Paris och skulle med samma flyg till GOT. De hade en klädbutik tillsammans och en av dem hade EBG eller liknande och fick ta in en gäst. Så de hade förmodligen inte gått in alls om inte flickvännen hört samtalet och bjudit in den tredje.
Sedan satt de och snackade tills boarding och sedan dess brukar flickvännen få lite mail om vad som är på gång i deras företag. :)
 

A380*G

Medlem
Finner en röd tråd... man bjuder in en snygg och trevlig kvinna om möjligheten ges...
Vi är ju inte mer än män... vår instinkt har inte förändrats sedan stenåldern... ;)

(kvinnor som följer tråden, ta inte illa upp.....)
 

Homer

Medlem
Finner en röd tråd... man bjuder in en snygg och trevlig kvinna om möjligheten ges...
Vi är ju inte mer än män... vår instinkt har inte förändrats sedan stenåldern... ;)

(kvinnor som följer tråden, ta inte illa upp.....)

Bli inte förvånad om du hamnar bakom lås och bom om du gör det i Sverige


6 kap 11 § Brottsbalken: Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år.
Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan.

...
Med ersättning menas både ekonomisk ersättning och annan typ av ersättning - exempelvis alkohol eller narkotika.

Försök till köp av sexuella tjänster är straffbart enligt 23 kap. brottsbalken

:cool:
 
Toppen