Senaste nytt

Statistik: flygrutters cents per mile (cpm)

emailsson

Medlem
Uppderat 2015-02-25: filterat bort outliers (cpm => 7,2)

Fiskade ut alla rubriker innehållandes cpm i Flyertalk's "Mileage Run Deals"-sektion (n=476). Dessa är daterade mellan januari 2013 och februari 2015. Filtrerade bort flyg som inte tillhör någon allians. Fanns inget roligt att nämna om dem förutom att de i regel hade högre cpm samt större 95%-konfidensintervall (se högt och lågt). Med det sagt så fördelas dealsen enligt:

Alla (n=433):
Medel: 4,41
95%CI: 4,34-4,48

Kontenta: hittar man någon deal under 4,34 cpm så är det mycket bra, med antagandet att Flyertalks deals är representativt för en generell publik.

table5.jpg


Det förekommer signifikant skillnad (P<0,05) mellan de olika allianserna enligt samplet som jag har använt mig av.

table6.jpg


Medel över årets månader då dealsen först dök upp och separerat per allians. Signifikant skillnad. I motsats till sina konkurrenter som peakar i cpm, så kör SkyTeam en drive i juni (+lite juli). Star Alliance sticker inte ut någon månad under året.

Oneworld: jan, maj, sep
Skyteam: jan, jun (bästa), sep
Star Alliance: sep

Förekommer ingen skillnad mellan cpm för 2013 och 2014 (exkluderar 2015 då det finns för få samples).

table7.jpg


Hur kan man gå vidare? Det vore intressant att gotta ner sig i data från ett mer europeiskt/skandinaviskt perspektiv. Ett helt separat ämne som jag har funderingar kring är ratingen av lounger. Dessa borde viktas enligt Bayesian metodik då ratingen i dagsläget är skev.

PS: det vore önskvärt med stöd för tabeller nu.
 
Last edited:

flum

Medlem
Herregud vilken insats:), Det här forumet slutar aldrig att förundra mig med alla sina underbara människor. Skulle vara kul att att se en multivariat ansats :p misstänker att det är ganska stort beroende mellan de olika alianserna. Ditt normalfördelningsantagande ser också lite tveksamt ut :p
 

emailsson

Medlem
Skulle vara kul att att se en multivariat ansats :p misstänker att det är ganska stort beroende mellan de olika alianserna.

Ordnar.

Ditt normalfördelningsantagande ser också lite tveksamt ut :p

Mycket riktigt är det så.
Skewness: 1,254
Kurtosis: 6,098

Filtrerar bort lite outliers (csm => 7,2). Nytt n=433

Skewness: 0,217
Kurtosis: 1,070
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Ordnar.
Mycket riktigt är det så.
Skewness: 1,254
Kurtosis: 6,098
Filtrerar bort lite outliers (csm => 7,2). Nytt n=433
Skewness: 0,217
Kurtosis: 1,070
Det här är ju underbart! Min enda invändning var att du tog med outliers, och det fixade du innan jag ens skrev det.
/En som jobbat på SCB
 

flum

Medlem
Nu är det bara att bygga en schysst regression-modell. Finns ju nya, roliga, ickeparametriska Bayesianska metoder att använda. Finns säkert marknad för att nördar som vi ska kunna planera sitt resande:p
 
Toppen