Senaste nytt

Lufthansa lanserar ny helikopterservice från München till skidorter i Alperna

BusinessClass

Redaktör
En ny tjänst finns nu tillgänglig för passagerare som reser med Lufthansa till ett slutmål i Alperna i Tyskland, Schweiz eller Österrike. Sedan början på 2015 erbjuds en ny helikopterservice med två helikoptrar baserade på Münchens flygplats som kan ta resenärerna vidare till i princip valfri plats i området där det finns en helikopterplatta. Som exempel går det…
 

Palazzi

Medlem
Väl saftiga priser kan jag tycka, men helt klart smidigt. Hade det handlat om priser T/R hade jag nappat direkt!

Nu blir det 9.000kr T/R (per person) + flyget T/R München i C..... 6.000kr T/R ?. För 15.000kr kan man nästan åka C-klass hela vägen till skidorter i USA.
 
Väl saftiga priser kan jag tycka, men helt klart smidigt. Hade det handlat om priser T/R hade jag nappat direkt!

Nu blir det 9.000kr T/R (per person) + flyget T/R München i C..... 6.000kr T/R ?. För 15.000kr kan man nästan åka C-klass hela vägen till skidorter i USA.

Håller med dig, känner en kille som är helikopterpilot som flyger mindre maskin än den på bilden och han har gett mig ett pris på 6000SEK per timme motorn är igång om jag vill flyga + 2 till från bromma flygplats altså 2000SEK per person. Dock vill han ju få flygtimmar så han tar ju inte betalt för sin egna tid. Ville bara dra det som ett exempel. Nu är den här helikoptern lite större också.

Undra bara hur dom löser det om det är 2 personer med StarGOLD som ansluter i F och vill flyga vidare med helikopter, dom får ju checka in över 100 kg i bagage med dom reglerna Lufthansa har.
 

matte_ante

Medlem
Väl saftiga priser kan jag tycka, men helt klart smidigt. Hade det handlat om priser T/R hade jag nappat direkt!

Nu blir det 9.000kr T/R (per person) + flyget T/R München i C..... 6.000kr T/R ?. För 15.000kr kan man nästan åka C-klass hela vägen till skidorter i USA.

Finns säkert en kundgrupp som tycker det är värt tid/pengar/bekvämlighet. Riktigt kul grej tycker jag :)
 

Palazzi

Medlem
Finns säkert en kundgrupp som tycker det är värt tid/pengar/bekvämlighet. Riktigt kul grej tycker jag :)

Klart det finns! :) För 2.500kr (alltså 40% rabatt) hade jag själv varit intresserad, för det är ofta krångligt med alptransporter. Nästan så att man är villig att ta charter bara för att få en bra bussanslutning.

4.500kr/pers (med full helikopter) för 30min tycker jag är väl dyrt. 30min är ju inte jättekort med flygplan, men en helikopter som denna gör inte mer än 200km/h i cruise - man har alltså bara flugit 10mil. Totalpriset för 10mil o sex personer är 27.000kr. Taxi hela vägen är nog att föredra.

Jag tänker rent transportmässigt, men annars är det såklart en kul upplevelse.

Sen hade det ju varit smidigt om det vore integrerat i bokningsdialogen hos LH...
 

Dr. Miles

Expert
4.500kr/pers (med full helikopter) för 30min tycker jag är väl dyrt. 30min är ju inte jättekort med flygplan, men en helikopter som denna gör inte mer än 200km/h i cruise - man har alltså bara flugit 10mil. Totalpriset för 10mil o sex personer är 27.000kr. Taxi hela vägen är nog att föredra.
100 km rakt med helikopter (fågelvägen) och 100 km på en bilväg är inte samma sak. :)
 

Resenären

Medlem
Eller så tar man sitt privatjet och landar här:
Europas högst belägna flygplats, behändigt nära St.Moritz.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    36,2 KB · Visningar: 266

Palazzi

Medlem
100 km rakt med helikopter (fågelvägen) och 100 km på en bilväg är inte samma sak. :)

Nej, 1h50min på A8 enligt google maps. Vet inte hur snabbt taxametern tickar i Tyskland o Österrike dock. Hade nog personligen valt hyrbil...

Ser iaf gärna en reserapport om någon på denna sida ändå finner priset vara inom smärtgränsen :)
 

Palazzi

Medlem
Eller så tar man sitt privatjet och landar här:
Europas högst belägna flygplats, behändigt nära St.Moritz.

Schweiz är helt klart smidigast med transporter till skidorter. Ett av få länder som också har smidiga anslutningar med tåg till skidorter (o även flygplatser). Tyvärr har det, iaf. för mig fallit bort som alternativ sedan de släppte sin valutapeg. Det var redan dyrt innan :/
 
Toppen