Senaste nytt

Skulle dessa awards funka med SAS?

Avgeek

Medlem
Hej!
Sitter just nu och försöker maxa användningen av miles och undrar om detta går att få igenom (har fått igenom liknande routings med TK, UA) men vet ej hur det funkar med SK. Kan någon kommentera på routings nedan? Poängen här är så många F-legs som möjligt, helst med LH såklart :)

Routing 1:
Indien - Australien (190k SK points), skulle man kunna flyga något sånt här?

DEL-FRA LH F
FRA - PEK LH F
PEK-BKK TG F
BKK-SYD TG F

och tillbaka samma väg?

Routing 2:

Indien - Sydostasien (100k SK points), skulle man kunna flyga något sånt här?
DEL-FRA LH F
FRA - PEK LH F
PEK-BKK TG F

och tillbaka samma väg?

Routing 3:

Mellanöstern - Australien (200k SK points)

DXB - FRA LH F
FRA - PEK LH F
PEK - BKK TG F
BKK-SYD TG F

och tillbaka samma väg?

Routing 3:

Mellanöstern - Sydostasien (150k SK points)
DXB - FRA LH F
FRA - PEK LH F
PEK - BKK TG F

och tillbaka samma väg?
 

fcx

Medlem
Routing 1 funkar inte. Dels är det back-tracking, dels är du i 5 zoner (max 3)

Routing 2 funkar inte. Dels är det back-tracking, dels är du i 4 zoner (max 3)

Routing 3 funkar inte. Dels är det back-tracking, dels är du i 5 zoner (max 3)

Routing 4 funkar inte. Dels är det back-tracking, dels är du i 4 zoner (max 3)


Back-tracking innebär att du åker åt "fel håll" från startpunkten till destinationen. Vill du åka österut kan du inte börja med en lång sträcka västerut till FRA.

Med EB får du bara ha transfer i startzonen och destinationszonen samt max en transfer (per riktning) i en tredje zon. Den tredje zonen får inte vara dyrare än destinationszonen (ett fåtal undantag finns).
 

perhording

Medlem
Lånar tråden lite.
Min bror fick nyligen nej från Tallin på en eurobonus + amex 2-4-1 till Australien, och jag sneglar på en liknande resa.
Utresan ARN-CDG-BKK-BNE var förstås ok.
Hemresan BNE-BKK-FCO-MUC-ARN var inte ok. Vad är felet här? Två byten i startzon (FCO-MUC) skall ju vara ok. Vad har vi missat?
 

chazzie

Medlem
När vi ändå är inne på validering av award-rutter =)

Skulle routingen ARN-FRA/LHR/MUC-YYZ-SCL vara OK för en bonusresa Europa - Sydamerika? Vad jag ser är det den routing som fungerar för att ta sig till SCL med *A...
 

fcx

Medlem
Lånar tråden lite.
Min bror fick nyligen nej från Tallin på en eurobonus + amex 2-4-1 till Australien, och jag sneglar på en liknande resa.
Utresan ARN-CDG-BKK-BNE var förstås ok.
Hemresan BNE-BKK-FCO-MUC-ARN var inte ok. Vad är felet här? Två byten i startzon (FCO-MUC) skall ju vara ok. Vad har vi missat?

Hemroutingen borde vara OK. Rätt antal segment och i rätt zon. Är det någon transfer som är över 24 timmar? Här får SAS motivera varför...

När vi ändå är inne på validering av award-rutter =)

Skulle routingen ARN-FRA/LHR/MUC-YYZ-SCL vara OK för en bonusresa Europa - Sydamerika? Vad jag ser är det den routing som fungerar för att ta sig till SCL med *A...

Kanske går. SAS kanske tycker att det är för långt och kräver en annan routing. Kolla med kundtjänst/chatt innan du letar platser så har du svart på vitt om det kommer att funka eller ej.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Det ante mig att det kanske inte är så enkelt, men jag tror att tidsmässigt så var det enklaste lösningen, å andra sidan är routing med mellanlandning i Brasilien inte fel heller, dock lite mer av det goda via Toronto :D

Det är inte aktuellt än, men när 140k ligger på kontot blir det nog Sydamerika i C, med LH eller AC gissningsvis...
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om SAS har MPM (Maximum Permitted Mileage) krav eller ej men det totala flygavståndet av Stockholm-Frankfurt-Toronto-Santiago de Chile är 10.047 miles.

Om SAS använder MPM+0%, det blir 9.819 miles mellan Stockholm-Santiago de Chile och i så fall ska det vara ogiltig routing
Om SAS använder MPM+25% är 12.273 miles mellan Stockholm-Santiago de Chile och i så fall ska det vara OK.

Kod:
STOSCL-YY 25FEB15

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
GI M 5M 10M 15M 20M 25M

MPM AT 9819 10309 10800 11291 11782 12273
 

fcx

Medlem
Jag vet inte om SAS har MPM (Maximum Permitted Mileage) krav eller ej men det totala flygavståndet av Stockholm-Frankfurt-Toronto-Santiago de Chile är 10.047 miles.

SAS verkar ju ha någon form av MPM och/eller backtracking-check. Tyvärr inte publicerat hur de räknar :(
 

perhording

Medlem
Hemroutingen borde vara OK. Rätt antal segment och i rätt zon. Är det någon transfer som är över 24 timmar? Här får SAS motivera varför...

Pratade med dem nu och de provade lägga in routingen BNE-BKK-FCO-MUC-ARN i systemet och det verkade ok. Konstigt att det blev nej tidigare, men de har ju gjort misstag förr har jag förstått.
 
Toppen