Senaste nytt

Swedavia inför kontroll av explosiva ämnen på tio svenska flygplatser

BusinessClass

Redaktör
Den 1 mars 2015 införs nya EU-regler vid säkerhetskontrollen på Europas flygplatser. De nya reglerna innebär att personalen i samband med säkerhetskontrollen slumpvis kommer genomföra kontroller av passagerarnas handbagage för att söka efter explosiva ämnen. Kontrollen görs med så kallad ETD-utrustning (Explosive Trace Detection) och innebär att de slumpvis utvalda resenärerna placerar sitt handbagage på ett bord…
 

maba

Medlem
Denna kontroll finns redan på vissa flygplatser i Europa. Råkade ut för en sådan i Rom eller Milano för över ett år sedan. Trodde först de letade efter narkotika som man sett på "Gränsbevakarna" på tv men de berättade att de sökte efter explosiva ämnen.
 

Nemo

Medlem
LHR har också denna kontroll. Ser ut som en platt jättetops som de rör runt i handbagaget med.
Jag undrar hur många jägare som åker fast, då de kan ha haft ammunition i väskan tidigare?
 

Dr. Miles

Expert
OT:

Det har funnits detektor för antändbar ämne sedan 2004 och detektor för explosiva ämnen sedan runt 2010 på japanska flygplatsers inrikesterminaler.
(På utrikes terminal är det annorlunda för att man måste anpassa sig till internationella regler)

Detektor för antändbar ämne
20041101.jpg

(Foto: Tokyo Gas Press Release)
NIR容器内液体爆発物検知技術 阪大とクボタで来年度実用化へ | SECURITY SHOW

Jag har hela tiden undrat om varför flera flygplatser inte installerar de har apparaterna istället för att envisas med konstiga vätskereglerna. :confused:
 

Thornado

Medlem
Efter ett projektmöte i Berlin för några veckor sen så åkte jag och fyra kollegor ut till Tegel tillsammans för vidare färd mot Stockholm respektive Helsingfors. Det var väldigt lugnt på flygplatsen (vi var nästan ensamma vid säkerhetskontrollen) och fyra av oss fem (alla utom jag) valdes ut för att få sitt handbaggage undersökt för sprängämnen.
 

Timotey

Medlem
@SAS404 det här om något är inte "svammel".Tandkräm och andra larvig vätskor är däremot "svammel".

Tycker personligen att det här är helt rätt, dock kommer förmodligen oskyldiga byggarbetare och kanske jägare drabbas.
 
D

Deleted member 4971

Guest
@SAS404 det här om något är inte "svammel".Tandkräm och andra larvig vätskor är däremot "svammel".

Tycker hela kontrollen är svammel, vill någon hitta på något jävulskap lär dom hitta ett sätt, det är inte direkt svårt att komma förbi kontrollerna. Det enda dom gör är att fånga upp vanliga resenärer och kasta iväg vattenflaskor.... Svammel...
 
Toppen