Senaste nytt

Kalmarflyg - ett framåt litet bolag!

rvarttinen

Medlem
Har nu åkt ett natal gånger till Kalmar med kalmarflyg. Alltid lika imponerad av deras service. Dels så är de professionella, dels att de hinner med så pass mycket under den korta flygturen.

Inte bara hinner flygvärdinnan ta hand om och severa samtlig aombord utn hon brukar ofta sätta sig med barn som flyger själv aoch trösta dem eller så.

Själv har jag hunnit med, vid olika tillfällen, både räkmackor, Kalmaa-klämmor och ordinärt fika. Ny menyn finns här: Ombordmeny - Flyg till Stockholm/Bromma från Kalmar med Kalmarflyg

De flyger med små bullriga Saab 2000 maskiner, men det funkar bra ändå. lygtiden är ofta rätt kort.
 

AntonL

Medlem
De flyger med små bullriga Saab 2000 maskiner, men det funkar bra ändå. lygtiden är ofta rätt kort.
Saab2000 har dom kört med ett bra tag nu, tror det var Saab340 från början.
Dock har jag flertalet gånger sett, den senaste månaden, en Fokker 50 på plattan istället för Saab2000.
Fokker 50 inhyrd (med personal?) från Amapola Flyg...

Dom få gånger jag har åkt med Kalmar Flyg har jag också uppskattat servicen.
 
A

Aurora

Guest
Ai, fokker 50 hadde vært artig å få flydd. Kanskje man skulle prøvd det :) Er det kun Bromma-Kalmar de går? @AntonL
 

Alf

Medlem
Bara för information så är Kalmar inget flygbolag. Kalmarflyg är en flygresearrangör, samma som Kullaflyg och Gotlandsflyg. Företaget har således ingen operativ licens för att få flyga utan hyr in flygkapaciteten från andra flygbolag.
 

rvarttinen

Medlem
Bara för information så är Kalmar inget flygbolag. Kalmarflyg är en flygresearrangör, samma som Kullaflyg och Gotlandsflyg. Företaget har således ingen operativ licens för att få flyga utan hyr in flygkapaciteten från andra flygbolag.
Ja, de tycks någon slags affiliering med Malmö Aviation?
 

Alf

Medlem
De heter väl BRA nu, och innefattar gamla braathens regional, Malmö aviation och Sverigeflyg.

Ja så är det väl. Jag vet inte hur Malmö Aviation planerar för dessa mindre linjer om dom skall ta över det själv. Malmö Aviation har egen operativ licens och det går väl att utöka den om det behövs.
 

Mikael

Medlem
Flög med dem till Kalmar ett par gånger förra-förra året. Det mest bestående minnet var de små planen. Min handbagage uppfyller måtten men var för stort för de minimala bagagehyllorna. Planet var fullsatt, fanns ingenstans att placera väskan utom där mina ben skulle vara. Satt krampaktigt i skräddarställning (inte helt enkelt då man är 190cm) den resan. Undviker Kalmarflyg sedan dess.
 

nota bene

Medlem
Flög med dem till Kalmar ett par gånger förra-förra året. Det mest bestående minnet var de små planen. Min handbagage uppfyller måtten men var för stort för de minimala bagagehyllorna. Planet var fullsatt, fanns ingenstans att placera väskan utom där mina ben skulle vara. Satt krampaktigt i skräddarställning (inte helt enkelt då man är 190cm) den resan.
Detta är väl typiskt för Saab340 eller 2000. Jag har flugit dessa kärror en hel del i Nextjet-regi eller Braathens regional och handbagaget måste normalt gå i hold med leverans på plattan, alternativt under sätet med effekten att ens ben får bo i sätet... Laptopbagen brukar få plats, men allt annat är i princip att glömma. Erbjöd de inte att leverera på plattan?
 
Toppen