Senaste nytt

Bäst och billigast Premium Economy mellan Europa och NYC?

henrik l

Medlem
Någon som vet vilka flygplan och linjer som fortfarande kör med BA:s gamla Premium Economy? Antar att NYC bara körs med nya?

Jag påträffade den gamla PE mellan MCO-LGW i december 2011. Det var ju rena skämtet. Man fick verkligen anstränga sig för att se skillnaden mellan Premium och vanlig economy. Som jag förstått det är nya Premium betydligt bättre än det gamla skämtet?

Flög PVG-LHR i december i en 777 som hade new first, men WT+ såg ut som den alltid har gjort under mina flygningar de tre senaste åren. Sen är väl min synpunkt att skillnaden mellan WT och WT+ beror på vilket håll man kommer ifrån:) Från club world eller WT. Personligen tycker jag att de där extra cm man får + att stolen går att luta mera gör en himmelsvid skillnad mot WT. Men jämför man med CW blir skillnaden mellan WT+ och WT ganska marginell.
 
Flög PVG-LHR i december i en 777 som hade new first, men WT+ såg ut som den alltid har gjort under mina flygningar de tre senaste åren. Sen är väl min synpunkt att skillnaden mellan WT och WT+ beror på vilket håll man kommer ifrån:) Från club world eller WT. Personligen tycker jag att de där extra cm man får + att stolen går att luta mera gör en himmelsvid skillnad mot WT. Men jämför man med CW blir skillnaden mellan WT+ och WT ganska marginell.

Enligt BA ska man få tre-rätters som är hämtad från Club World kabinen (om jag förstått det hela rätt?). En sådan sak kan ju ge rätt mycket mervärde också, sen är det ju inte helt fel att kunna sträcka ut benen lite till. Speciellt när man åker 9-10 timmar.
 

henrik l

Medlem
Enligt BA ska man få tre-rätters som är hämtad från Club World kabinen (om jag förstått det hela rätt?). En sådan sak kan ju ge rätt mycket mervärde också, sen är det ju inte helt fel att kunna sträcka ut benen lite till. Speciellt när man åker 9-10 timmar.

Har nog +15 flighter i WT+ de senaste åren och det vete sjutton om maten kommer från CW. Det är 3 rätter till middag och två huvudrätter att välja på. Men när jag flög WT i somras var maten väldigt lik det som brukar serveras i WT+. Men den stora fördelen med WT+, jämfört med WT, som jag ser det, är att flygningen blir betydligt behagligare. Sedan ger det ju även betydligt mera TP, vilket inte är att förringa i sammanhanget:)
 

Alx

Medlem
Flög PVG-LHR i december i en 777 som hade new first, men WT+ såg ut som den alltid har gjort under mina flygningar de tre senaste åren. Sen är väl min synpunkt att skillnaden mellan WT och WT+ beror på vilket håll man kommer ifrån:) Från club world eller WT. Personligen tycker jag att de där extra cm man får + att stolen går att luta mera gör en himmelsvid skillnad mot WT. Men jämför man med CW blir skillnaden mellan WT+ och WT ganska marginell.

OK, så det finns alltså ingen "ny" PE utan det jag sprang på då är fortfarande BA:s s.k. PE produkt? Den kändes mindre Premium än en vanlig nödutgångsplats i ekonomi. Tyckte skillnaden var marginell från UA:s s.k. Economy Plus som ju också bara innebär några få cm extra benutrymme. För en gångs skull ligger alltså SAS ljusår bättre till i sin produkt än BA?! En intressant överraskning för mig då många ju gärna sågar SAS rakt av jämfört BA, trots att SAS uppenbart i alla fall har stolar överlägsna BA i PE.

Kul att SAS är bra på något i alla fall! Synd att BA gör bort sig i WT+ när de är så pass bra i CW och First.
 

Gnopps

Medlem
AFs premium economy är sissodär imho. Man har mer benutrymme och det är bredare plats mellan sätena. Stolarna har även eluttag. Om man får tag på dessa platser till vettiga priser är det en OK deal, men ofta är de på tok för dyra för att det ska vara värt det. Sedan får du ju dessutom förmånen att få en halvmara inkluderad i priset eftersom du antagligen behöver springa igenom halva CDG när du ska byta.

Ska jag vara helt ärlig, så tycker jag att SAS Y slår AF PE varje dag i veckan.

Om du ändå väljer AF PE, så tycker jag du ska välja ett säte vid gången i mittraden. De är bäst imho. Du vill troligen också undvika första raden då de är aningen smalare pga TVn och bordet som förvaras i armstöden.
Mycket bra sagt! Jag håller med dig att SAS ekonomi extra är bättre än Air France premium ekonomi. Håller också med om att första raden ska undvikas, man har mer benutrymme på de andra eftersom man där kan sträcka benen under sätet framför.

För att svara på orginalfrågan: Billigast men osäkrast blir nog att köpa vanlig biljett med SAS och sedan uppgradera med Optiontown.
 

nilsson

Medlem
AFs premium economy är sissodär imho. Man har mer benutrymme och det är bredare plats mellan sätena. Stolarna har även eluttag. Om man får tag på dessa platser till vettiga priser är det en OK deal, men ofta är de på tok för dyra för att det ska vara värt det. Sedan får du ju dessutom förmånen att få en halvmara inkluderad i priset eftersom du antagligen behöver springa igenom halva CDG när du ska byta.

Jag har flugit både AF PE och business CDG-PEK, och där är skillnaderna inte så stora. PE-sätena kan ställas som business-sätena, men utan motorer så man får trycka på knappar och dra och mixtra. Mindre service och färre rätter förstås, men helt klart bättre än vad economy brukar vara.
 
Mycket bra sagt! Jag håller med dig att SAS ekonomi extra är bättre än Air France premium ekonomi. Håller också med om att första raden ska undvikas, man har mer benutrymme på de andra eftersom man där kan sträcka benen under sätet framför.

För att svara på orginalfrågan: Billigast men osäkrast blir nog att köpa vanlig biljett med SAS och sedan uppgradera med Optiontown.

Optiontown, bra idé! Då blir det att åka BCN - CPH - JFK antar jag?
Vet dock ej hur det funkar att åka i samma allians från BCN till CPH då Spanair inte längre finns?
 

agehall

Medlem
Jag har flugit både AF PE och business CDG-PEK, och där är skillnaderna inte så stora. PE-sätena kan ställas som business-sätena, men utan motorer så man får trycka på knappar och dra och mixtra. Mindre service och färre rätter förstås, men helt klart bättre än vad economy brukar vara.

Har de inte shell-seats på den rutten? Det är en rätt stor skillnad skulle jag säga. Jag tycker inte man får samma känsla i dessa när man "lutar" (egentligen glider ner) dem.

Å andra sidan, vi brukar ju ha lite olika åsikt om vad som behövs för att det ska vara bekvämt ombord, så shell-seats kanske funkar bra för dig?
 
Toppen