Senaste nytt

Bangkok i 2 dagar förslag på saker att se/göra?

Dr. Miles

Expert
Förstår inte riktigt. Det finns väl deals där en biljett kostar 30.000? På samma sätt så kan ju 3000 THB vara en riktigt bra deal för en riktigt bra måltid.
Absolut, och om jag skriver en måltid som kostar 1 miljon SEK är prisvärd för att det är en riktigt bra måltid, tycker du att det är rimligt som ett tips?
Nu drog jag ett exempel med ytterligheter men vad jag vill säga är att tänk på vad som är rimligt för andra. (Det gäller även för mig)
Ah! Nu vet jag inte vem Dr Miles avsåg :)
Nej, jag pekar inte på någon, utan som ett exempel.
 

charmkurs

Medlem
Någon har redan rekommenderat Jim Thompsons hus - instämmer, det är verkligen en skön oas mitt i stan. Ta en fika i restaurangen eller se utställningen (om det är någon på gång) om det är kö till den obligatoriska guidade visningen.

Flodbåt har även det redan nämnts - men ta de reguljära båtarna och spana in folkliv vid Chao Phraya. Funkar lika bra de varmaste timmarna som shoppingcenter.

Bra, rolig och modern thailändsk mat har Issaya Siamese Club, ISSAYA : Siamese Club där man inte behöver äta avsmakningsmeny som på t ex Nahm, dvs inte lika dyrt. Be conciergen boka bord och ordna en taxi, det kan vara knepigt att hitta.

Är ni sugna på mer klassisk europeisk mat med femstjärnig standard men till tvåstjärniga priser kan jag rekommendera Uncle Johns på Suanplu Soi 8 söder om Sathorn Road. Ta en taxi till "Suanplu soi bpäät", gå in i soien och så ligger den snart på vänster sida. Denna till utseendet enkla restaurang ligger i ett thaikinesiskt, livligt område med många nudelhak och är i princip bara ett hål i väggen.Får man bord utomhus, precis bredvid köket, sitter man praktiskt taget i rännstenen och äter. När jag bodde strax intill och var stammis för fem år sen fanns inte ens AC inne men nu finns till och med två lokaler - den gamla är roligast, men förvänta dig ingen tjusig restaurang. Det är för maten, särskilt för en god köttbit, som oxfilé Rossini eller ibland wagyu, man går till Uncle Johns. Tidigare jobbade han som kock på Sukhothai Hotel till lunch medan hans fru gjorde preppen inför kvällen, sen körde han ett kvällspass på sin egen krog, som numera är heltidssyssla. Det är inte riktigt lika billigt längre men kostar ändå en bråkdel av vad det gör på de femstjärniga hotellrestaurangerna. Men gå inte hit för thaikäket utan för den västerländska maten!
Om ni tar en drink i takbaren på Banyan Tree först är det faktiskt promenadavstånd till denna underbara sylta.
 
Absolut, och om jag skriver en måltid som kostar 1 miljon SEK är prisvärd för att det är en riktigt bra måltid, tycker du att det är rimligt som ett tips?
Nu drog jag ett exempel med ytterligheter men vad jag vill säga är att tänk på vad som är rimligt för andra. (Det gäller även för mig)

Nej, jag pekar inte på någon, utan som ett exempel.
konstigt exempel, är kanske en språkförbistring mellan oss. Jag förstår inte skillnaden att tipsa om flygbiljetter för 15-25k och en restaurang för 700 kronor. Du kan flyga för några tusenlappar eller äta för 50 kronor, men det hör väl inte riktigt hit?
 

telelina

Medlem
Nu har jag verkligen fått många tips här och jag är väldigt tacksam för det! Som ni säkert förstår kommer vi inte hinna att se/göra allt på 2 dagar. Vill inte "flänga runt" för att "maxa" upplevelsen bara för att se allt. Så jag har planerat in de förslag som ligger någorlunda nära varandra. Även om jag inte besöker alla ställen så tror jag absolut att de trevliga tips jag fått här kan användas av många fler än mig. Imorgon bitti åker vi till Bangkok. Tack igen! :)
 

Unicornone

Medlem
När SAS flög på BKK så bodde de på Rembrandt och käkade väldigt ofta på Suda som ligger precis vid BTS Asoke på gatunivå, en helt underbar Thairestaurant som ju är Thailändsk. Inget fancy myspys (klassiska kallvita lysrör och plaststolar)men förjävla god och billig mat. Beställ bara inte en rätt för då går det åt fanders, konceptet är ett gäng rätter som man delar på. Nu har du bara en kväll vad jag förstod men annars är ett biobesök att rekommendera, gå på Siam Paragon Enigma. De har VIP med lounge, fördrink och lite massage innan det är dags att se på film i en salong som borde rymma minst 400 stolar men tar ca 40 i gigantiska recliners komplett med drinkbord och mysiga filtar. Glöm inte att stå upp när de kör nationalsången bara. Man får tom en glimt av Calle 16 o Silvia på en bild under videon.
Har man satt sig tillrätta innan så kastas det onda blickar på farangerna som inte vet bättre...
 
Toppen