Senaste nytt

Bangkok i 2 dagar förslag på saker att se/göra?

M

Monkey_Class

Guest

Lavana är bra men dyyyrt i jmf med andra ställen.

Jag undvek C&C bara för att det är för mycket turistfälla på den. Den är mer "tick in a box" med ganska medioker mat. :)

Andra matställen för en större plånbok är El Gaucho. Deras 300 gr Waguy file sitter som en smäck ihop med en flaska Parusso Brussia (Nebbiolo druva - som jag tycker är en perfekt köttdruva (trots vissa asketers klagan)
Tyvärr så har de ingen bra "stänkare" till Romeo Y Julieta:n som man puffar slut ute på "verandan" stirrande/lyssnande på city pulsen.

Om vi ändå är inne på stora plånböcker så är Bo.Lan (42 Soi Pichai Ronarong - Sukhumvit 26) också en höjdare (även fast den "äkta" Thai autentianismen har fått ge vika före "chic" och "modern"). Deras set menyer börjar från THB 1610 till THB 2310 (senast jag var där) plus drickan.

Nu är jag ingen matsnobb bara för att jag käkar på sådana ställen (ibland) utan jag är mer en livsnjutare som gillar att prova saker. Smak och upplevelse går långt före "hipp, chic, och michelin" så jag brukar oftare gå in på bakgator och leta. Nackdel med bakgator är att de kommer och går lika ofta som jag är där då turister inte i regel går dit.

Annars finns (Thai) Kinnaree (43 Sukhumvit soi 8), Mahanaga (2 Sukhumvit soi 29) och La Na Thai (29 Sukhumvit soi 38) å är man där så finns (Indiskt) Hazan (29 Sukhumvit soi 38)
Som Ni ser. Jag rör mig väldigt mycket på Sukhumvit men det är för att den "gatan" räcker att undersöka. Det kryllar av restauranger längs med den. Sedan att inte förakta är alla de otaliga stånd som finns med ett par bord och några stolar. Jag har haft sådana upplevelser från dem som jag absolut inte ångrar (även om några av dem kan ha lett till toalettövningar). En varning dock - säger Ni ja till Spicy så blir det det med stoort S (så ha Xyloprokten beredd)
 
M

Monkey_Class

Guest
Ja, speciellt om du menar på Bangkok Suvarnabhumi flygplats (BKK). :)
Märkeskläderna är inte speciellt billga i Bangkok med dagens växelkurs (100 SEK = ca 390 THB) men däremot finns det klädkedjor som inte finns i Sverige eller i Skandinavien.
....................

Plus att man kan hitta kläder med lite "färg" och "mönster" som är svåra att hitta hemma.
Kryddor och olika kryddblandningar är alltid roligt att köpa liksom stora paket med Natrium glutamat :)
 
M

Monkey_Class

Guest
Tack alla för tips! Eftersom vi har ca 1.5 dagar i Bangkok så hinner vi inte göra så mycket. Några timmars shopping i "vanliga" affärer, en båttur på kanalen och äta gott på kvällen. Det spelar ingen roll om vi shoppar för samma priser som hemma för det är bara på semestern som jag har ro/tid att gå i affärer. :)

Då skulle jag reka Terminal 21 - där finns det mesta plus att priserna är lite bättre där i jmf.
 

telelina

Medlem
Jag är nog en av de få på planeten som inte är så galet förtjust i SPA som alla andra verkar vara. :)
Thaimat är gott och det behöver inte vara så dyrt då vi nog inte har tid att sitta så länge ändå. Håller med om att de som säljer mat vid vägen har god mat. Någon annorlunda bar är alltid kul när man är i en storstad. Är nog lite sucker för Roof top barer speciellt nu med sista dagarna i värmen. :)
 

Per N

Medlem
Jag fyller på med några restaurangtips med genuin thaimat. New Srifa ett par hundra meter in på Sukhumvit soi 33, på höger sida. Det har varit min stamrestaurang i drygt 20 år. Åt där i lördags och maten håller fortfarande mycket hög klass. För seafood åker jag till Kuang Seafood på Ratchada Phisek. Tunnelbana till Huay Kwang och sedan tillbaks i riktning mot Sukhumvit 300-400 m. Levande fisk och skaldjur i akvarier. Samma kategori men kanske väl lång bort är Yok Yor Marina som ligger 400 m uppströms från Hilton Millenium. Nära ditt hotell på soi 22 så fanns det åtminstone tidigare en trevlig restaurang, Khing Klao med mat från norra Thailand.
 

Dr. Miles

Expert
Det är så klart varje person har olika preferenser men att betala 3.000 THB (ca 770 SEK) för en middag i Thailand är väl over the top och det kan nog likställas som om jag presenterar en First class biljett 50.000 SEK som jättebra deal med hänvisning till att det är halva priset jämfört med normala priset.

Det är säkert inte illa menat men ibland behöver man att reflektera över vad som är rimligt för andra.
 

Magino

Medlem
Det är så klart varje person har olika preferenser men att betala 3.000 THB (ca 770 SEK) för en middag i Thailand är väl over the top och det kan nog likställas som om jag presenterar en First class biljett 50.000 SEK som jättebra deal med hänvisning till att det är halva priset jämfört med normala priset.

Det är säkert inte illa menat men ibland behöver man att reflektera över vad som är rimligt för andra.

Det var just därför som jag skrev ut priset då det är lite dyrare, då kan man ta ställning direkt om det är intressant eller ej. Men själv tycker jag det är mycket prisvärt om man unnar sig en sådan middag på sin semester. Liknade ställe i Sverige hade gått på det dubbla. Själv gillar jag att äta på alla typer av restauranger, allt från de billigaste där man kan hitta rätter för 30THB till ställen som kostar 3000THB. Det är två helt olika upplevelser.
 
M

Monkey_Class

Guest
Det är så klart varje person har olika preferenser men att betala 3.000 THB (ca 770 SEK) för en middag i Thailand är väl over the top och det kan nog likställas som om jag presenterar en First class biljett 50.000 SEK som jättebra deal med hänvisning till att det är halva priset jämfört med normala priset.

Det är säkert inte illa menat men ibland behöver man att reflektera över vad som är rimligt för andra.

Inget illa ment. Men när man har rest (i princip) ensam i över 15 år så är en av sakerna, för att döva avsaknaden av hemma, att unna sig även om det kan te sig hutlöst :)
Sedan är inte THB 3000 för bra kött speciellt "dyrt" i jmf med hemma.
Men som jag skrev - jag unnar mig både högt och lågt - något skall man väl ha för att man är "Monkey Class kung" :)
 
Det är så klart varje person har olika preferenser men att betala 3.000 THB (ca 770 SEK) för en middag i Thailand är väl over the top och det kan nog likställas som om jag presenterar en First class biljett 50.000 SEK som jättebra deal med hänvisning till att det är halva priset jämfört med normala priset.

Det är säkert inte illa menat men ibland behöver man att reflektera över vad som är rimligt för andra.
Förstår inte riktigt. Det finns väl deals där en biljett kostar 30.000? På samma sätt så kan ju 3000 THB vara en riktigt bra deal för en riktigt bra måltid.
 
Toppen