Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Börnen

Medlem
Jag reste in på EWR för nått år sen med stämpel från UAE. Immigration officer blev väldigt frågvis om vem jag hade jobbat för när jag var där etc etc. Jag svarade med ett ord per fråga och kom till slut in. Efter den resan bytte jag pass.
 

agehall

Medlem
Jag reste in på EWR för nått år sen med stämpel från UAE. Immigration officer blev väldigt frågvis om vem jag hade jobbat för när jag var där etc etc. Jag svarade med ett ord per fråga och kom till slut in. Efter den resan bytte jag pass.

Det kan hända med vilken stämpel som helst. UAE är också allierade med USA och skapar inga som helst problem - tro mig, jag har mina pass fulla med stämplar från diverse konstiga länder. Trots detta har jag inga som helst problem att komma in i USA. Min fru, som i princip bara har stämplar från USA däremot, henne frågar de gärna ut om ditten och datten.
 
Jeg tror det er meget få lande hvor stempler kan give problemer.

Umiddelbar tænker jeg Indien - Pakistan og så Israel - UAE, Saudi osv.

Ellers er det næppe noget man tænker på og slet ikke i USA.
 

Pho

Medlem
Jag reste in på EWR för nått år sen med stämpel från UAE. Immigration officer blev väldigt frågvis om vem jag hade jobbat för när jag var där etc etc. Jag svarade med ett ord per fråga och kom till slut in. Efter den resan bytte jag pass.
Kan ju vara som så att du fick fler följdfrågor om de upplevde att du var extremt fåordig och inte verkade vilja dela med dig av vad du sysslade med...
 

AABack2ARN

Medlem
Nu var det ganska längesedan någon CBP-officer brydde sig om andra stämplar i passet, däremot tycker jag att flygbolagens egna säkerhetsnissar (om man flyger amerikanskt) gärna kollar en eller ett par gånger genom passet och gärna frågar om man har någon udda stämpel.
 

dannelino

Ny medlem
Hej,

Jag har en godkänd ESTA gruppansökan för min familj på sex personer och skrev av misstag tilltalsnamnet på alla. Jag skrev fel namn på oss föräldrar eftersom vi är de enda som har vårt tilltalsnamn som nr två i passet.

Jag ser nu att det korrekta är att skriva första passet i passet enbart enligt amerikanska ambassaden:
only for the first name written in the passport under given name, regardless of what you are called (tilltalsnamn).

När jag ringer dem så säger de att jag kan nekas inresa och att jag måste göra om ansökan för att vara helt säker och då säger de också att jag lika gärna kan göra om hela gruppansökan för att vara supersäker.

Någon som vet om jag kan chansa och ändå bör komma in?

Tack
 

kristerj

Medlem
Hej,

Jag har en godkänd ESTA gruppansökan för min familj på sex personer och skrev av misstag tilltalsnamnet på alla. Jag skrev fel namn på oss föräldrar eftersom vi är de enda som har vårt tilltalsnamn som nr två i passet.

Jag ser nu att det korrekta är att skriva första passet i passet enbart enligt amerikanska ambassaden:
only for the first name written in the passport under given name, regardless of what you are called (tilltalsnamn).

När jag ringer dem så säger de att jag kan nekas inresa och att jag måste göra om ansökan för att vara helt säker och då säger de också att jag lika gärna kan göra om hela gruppansökan för att vara supersäker.

Någon som vet om jag kan chansa och ändå bör komma in?

Tack
Kolla gärna på inlägg #36 och framåt i den här tråden, så hittar du säkert svaret på din fråga!
 
Toppen