Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

AABack2ARN

Medlem
British Airways hade dålig intjäning från början (i alla fall när jag har börjat att kolla deras program) men sedan förbättrade de intjäningen när de började Joint Venture över Atlanten tillsammans med Iberia och American Airlines.

SAS hade bra intjäning i början men sedan försämrade de den. De har dock förbättrat intjäningen under senaste åren och jag tycker att Richard Gustavsson ska få kredit för de förbättringarna som kommit.

Så här lät det den 28 augusti 2014... Tyvärr inte idag!
 

Homer

Medlem
Italienska flygbolaget Meridiana, som är landets näst största, har skickat över en direkt förfrågan till Etihad/Alitalia. För att inte utkonkurreras av den nya jätten, och lågprisbolagen, vill man agera underleverantör för bolagets medium haul istället.

Indien, Abu Dhabi (självklart), Nordafrika, Seychellerna, Kanarieöarna etc.

Bolaget har en rejäl flotta med 27 flygplan, och en stor del av flygplanen är utrustade med en Business class. Det är dock en föråldrad variant av business class, som liknar den hos t.e.x Icelandair och Norwegian.
Det menar man vara en fördel på mediumlånga linjer - stolarna tar inte samma utrymme som dagens business-säten.

Enligt italiensk tidning idag....

Meridiana inledde nyligen ett samarbete med BA/Iberia/Avios, låter som de är desperata...
 

Palazzi

Medlem
Meridiana inledde nyligen ett samarbete med BA/Iberia/Avios, låter som de är desperata...

Ja, det är inget bra läge för dem. Vueling har ju tagit sig in på regionalmarknaden, och fungerar i mångt och mycket som ett "vanligt" bolag (med anslutningar mm. Alitalia får ekonomisk stabilitet med Etihad i ryggen. Lågprisbolagen fortsätter öka i landet, och nya tillskottet Volotea flyger liknande linjer som Meridiana.

April 2015 börjar Milano Expo, och då är nya järnvägar (förhoppningsvis) klara i norr o syd.....och snabbtågen går i 360km/h.

Finns få länder med så stenhård konkurrens inrikes, och samtidigt är man mycket priskänsliga (i ekonomins tecken). Meridiana är ju inget konventionellt lågprisbolag, och då verkar det trångt om utrymme på marknaden.
 

Ricci

Medlem
Kastrup byggs om för att kunna ta A380, frågan är vilka flygbolag som ser underlag till att flyga A380 på Skandinavien( Mellanösternbolag eller Thai....)?
VLA
 
Låter faktiskt trevligt....förutom att man flyger W6. Tycker det är en väldigt angenäm stad, som jag besökt flertalet gånger. Blir väll billigare med en helg där en en dagstur t/r Stockholm :p

W6 är helt ok, inget att klaga på när man dessutom väger in prisbilden, NYO - WAW för typ 100 spänn T/R. Polen är ett av de få länder jag faktiskt väljer lågprisflyg till före alliansbolagen. Direktflyg och dessutom extremt billigt till huvudflygplatsen också, annars är det ju LH, LX, SK med mellanlandning som alternativ och dessutom 15-20 gånger dyrare. LOT samma prisbild som övriga i * A och DY är inte speciellt billiga heller.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
W6 är helt ok, inget att klaga på när man dessutom väger in prisbilden, NYO - WAW för typ 100 spänn T/R. Polen är ett av de få länder jag faktiskt väljer lågprisflyg till före alliansbolagen. Direktflyg och dessutom extremt billigt till huvudflygplatsen också, annars är det ju LH, LX, SK med mellanlandning som alternativ och dessutom 15-20 gånger dyrare. LOT samma prisbild som övriga i * A och DY är inte speciellt billiga heller.

Har flugit W6 fyra enkelresor - kom fram. Negativt tyckte jag mest var charterstämningen - väl mycket alkohol i resenärerna... Sedan en aning obehagligt ena resan att INGEN tycktes behärska engelska. Oroades ifall det skulle gå ut nödrop.

Men visst skulle jag testa igen :)

Priset bryr jag mig egentligen inte så mycket om, det är generellt billigt att flyga. Däremot är jag en slö jäkel o flyger gärna från VST :p
 

Palazzi

Medlem
Mer konkret är att Västerås Flygplats nu aktivt söker flygbolag som kan utöka trafiken. Finns för första gången en bred majoritet för att satsa på flygplatsen, där egentligen bara vänsterns säger nej.

25 miljoner tilldelade, varav 10 miljoner ryktas gå till att täcka de förluster som Ryanairs lågt förhandlade avgifter innebär.

Tror personligen att Norwegian till London vore det absolut bästa alternativet, men jag är medveten om att Norwegian själva inte flyger till närliggande flygplatser i normalfallet (de har ju Arlanda). Finns 52 linjer att ansluta till via gatwick
Med tanke på att Ryanair redan fyller ett lika stort plan T/R om dagen vet man ju att underlag finns...

Själv tror jag dock vi får se Danish Air Transport till Köpenhamn - en linje som inte kommer bära sig, denna gången heller.

De ska fixa nytt flyg till Västerås - Västerås - www.vlt.se
 
Toppen