Senaste nytt

Vilken lounge med Finnair/Air France i Paris??

JonW

Medlem
Jag har 4 t transit på CDG på fredag kväll.
Anländer med AY, åker vidare med AF, allt på AY-flygnummer i Y. Terminal 2.
Jag är AY platinum men bara FY silver.

Någon som kan tipsa om vilken är den bästa lounge jag kommer in på?
(Reglerna är inte direkt glasklara i detta fall..)
 

Jacob

Medlem
Om du anländer med Finnair och åker vidare med Air France och inte har status med Air France/Skyteam eller boardingkort i business class kommer du inte in i någon lounge (jag antar att "FY Silver" ska vara Flying Blue Silver, FY är annars ett flygbolag som heter Firefly).

Flying Blue Silvermedlemmar kan väl dock betala för lounge access om jag kommer ihåg rätt.
 

Glenn E

Medlem
Här får jag haka på lite.
Jag har en bokning med Malaysia Airlines i F från Paris.
Vad har man att välja på då i loungeväg?
 

Jacob

Medlem
Här får jag haka på lite.
Jag har en bokning med Malaysia Airlines i F från Paris.
Vad har man att välja på då i loungeväg?
Ingenting. Malaysia Airlines använder terminal 1 och du skickas till Air France Premiere Lounge som är det enda som finns (som inte har något med Air France "La Première" att göra).
 

JonW

Medlem
Om du anländer med Finnair och åker vidare med Air France och inte har status med Air France/Skyteam eller boardingkort i business class kommer du inte in i någon lounge (jag antar att "FY Silver" ska vara Flying Blue Silver, FY är annars ett flygbolag som heter Firefly).

Flying Blue Silvermedlemmar kan väl dock betala för lounge access om jag kommer ihåg rätt.
Även om det är ett AY-flygnummer på biljetten?
(FB skulle det förstås ha varit)
 

Treo

Medlem
Enligt Finnairs hemsida kommer du in i Sheltair-loungen i terminal 2D som Platinum med AY-flygnummer.
Inte en OW-lounge utan AY-specifik.

Disclaimer: jag har inte provat själv och det är oroväckande lite skrivet om denna lounge på senare år ...
 

Jacob

Medlem
Även om det är ett AY-flygnummer på biljetten?
(FB skulle det förstås ha varit)
Det ska väl inte göra någon skillnad. Samma regler som alla allianser har.

Enligt Finnairs hemsida kommer du in i Sheltair-loungen i terminal 2D som Platinum med AY-flygnummer.
Inte en OW-lounge utan AY-specifik.

Disclaimer: jag har inte provat själv och det är oroväckande lite skrivet om denna lounge på senare år ...
Vilken tur att jag var där för två veckor sedan och gjorde ett test då... :D

Det är dock vid resa med Finnair, JonW reser med Air France, både annat flygbolag och annan allians (och annan terminal). Men man kan förstås alltid försöka. Det går även att betala vid entrén för inträde till Sheltair Lounge.
 

JonW

Medlem
Det ska väl inte göra någon skillnad. Samma regler som alla allianser har.
Det är dock vid resa med Finnair, JonW reser med Air France, både annat flygbolag och annan allians (och annan terminal). Men man kan förstås alltid försöka. Det går även att betala vid entrén för inträde till Sheltair Lounge.
Så här skriver Finnair själva:
"Finnairs businessklasspassagerare samt Finnair Plus- och oneworld-nivåmedlemmar som reser till någon av Finnairs destinationer för reguljärflyg har fri tillgång till Finnair-loungerna nedan. Flyget på utresan måste marknadsföras av Finnair (koden AY på biljetten)."
Inte helt glasklart alltså. AY-kravet är ju uppfyllt i detta fall. Frågan är då om de försöker neka med motivering till att NCE inte är en AY-destination.
(Vilket det dock är, om än ej under denna årstid... ;-) )
För att krångla till det ytterligare hänvisar OW:s hemsida till en "le Salon" lounge i T 2D för FInnairpax.

Rent allmänt tycker jag att om ett bolag säljer en code share biljett till en Platinummedlem, borde man väl se till att han kan använda någon lounge vid transit. Men vi får väl se...
 
Toppen