Senaste nytt

Stockholm till San Francisco eller San Jose

Svenska73

Medlem
Lite inne på att åka på en IT konferens i början av mars till San Jose. Verkar betydligt smidigare att flyga till SFO och sedan köra till San Jose eller har jag missat något? Någon som pendlar till San Jose och har tips?
 

jth

Medlem
Jag har jobbat en del i området och eftersom man ändå behöver en bil då silicon valley är ett ganska stort område, om inte du tänker hålla dig precis runt hotell/konferensområdet hela tiden, så är det lika bra att flyga in till SFO och ta bilen ner. Det är inte så långt att köra därifrån, det tar i allmänhet under 1 timme och det är i princip bara 101 rakt ner så det är enkelt att hitta.

SJC (san Jose) är iofs en ganska okej flygplats som ligger mitt i området, men den är ganska liten och har i princip bara inrikesflygningar (jag ser dock på hemsidan att man kan flyga direkt till Tokyo om det nu kan vara till någon nytta). Det kan nog vara lite lurigt att få ihop en bra resa från europa då det ju blir minst 3 ben. Nu var det några år sen sist så någon kan säkert komma med mer detaljerade och uppdaterade förslag.

Få ihop något inom star alliance verkar dock lite svårt eftersom United bara flyger till Denver och Houston. Den senare kan ju dock vara intressant, du kanske kan sy ihop något med SAS Stavanger-Houston rutt :)
 

johhenrik

Medlem
Personligen när jag ska till Silicon Valley eller San Francisco så åker jag dit pris och tid funkar bäst. Jag brukar köra ITA Matrix och ange SFO, SJC samt OAK som destination. Vilken man hamnar på spelar inte så stor roll. Samma när jag åker därifrån. Som @jth säger, man måste ju ha en bil oavsett vart man flyger till.
 

Senator

Moderator
Tyvärr finns det ingen ORD-SJC längre. Det finns ingen EWR-SJC hellre, så utan tvekan är nog SFO bättre...
 

mjulven

Medlem
Tyvärr finns det ingen ORD-SJC längre. Det finns ingen EWR-SJC hellre, så utan tvekan är nog SFO bättre...

Har besökt kompisar som bor i Sunnyvale (som ligger i närheten av San José) vid ett antal tillfällen. Smidigast är att flyga ARN-random flygplats i europa-SFO och sedan bila ned. Att köra tar dryga timmen och det är relativt lätt att hitta. Kör 101an söderut från SFO och tids nog så kommer du till din avfart. Gissningsvis kommer det inte att ligga långt från 101 dit du ska. I San Jose är förmodligen bil att föredra på konferensen i vilket fall.

Det går ju att flyga till SJC också, men det tar längre tid och kräver byte i både Europa och USA. Bytet i USA sker då på DFW, ORD (AA flyger ORD-SJC) eller LAX. Många byten är ju dock inte fel om man nu gillar att flyga :)
 
Toppen