Senaste nytt

Svenska pass känsliga för slitage?

sweflyer

Medlem
Det är ju snarare en feature! Det har länge irriterat mig att det står en massa personinfo på dessa helt synligt och att de varit hopplösa att få bort direkt utan att skada passet.
Jag håller med. Senast jag bytte pass fick jag dock tydlig varning av polisen att inte ta bort dem för att vissa länder då kunde se passet som skadat och därmed kanske vägra inträde. Hade verkligen föredragit om polisen hade passen i kuvert med streckkod för sin interna hantering istället för klisterlappar på baksidan som nu.
 

agehall

Medlem
Jag håller med. Senast jag bytte pass fick jag dock tydlig varning av polisen att inte ta bort dem för att vissa länder då kunde se passet som skadat och därmed kanske vägra inträde. Hade verkligen föredragit om polisen hade passen i kuvert med streckkod för sin interna hantering istället för klisterlappar på baksidan som nu.

Exakt - det är ju löjligt att använda etiketter som sitter så hårt. De hade ju lika gärna kunnat stämpla in det i passet, så hade det iaf sett snyggt ut.
 

Nemo

Medlem
Nu är det inte enbart trycket det är fel på, utan även det tryckta. Har du skaffat nytt pass på sistone kan det vara värt att kolla stavningen och ev byta ut.

TRYCKFEL. Tryckfelsnisse var framme när polisen beställde nya pass. Nu befaras ett missat g i ordet "Polismyndigheten" kunna ställa till problem för den som ska ut och resa. Därför återkallar polisen de 800 nytryckta passen och erbjuder de som drabbas att söka nya pass utan kostnad, skriver Aftonbladet.
– Om man reser med ett sådant här pass kommer ingen icke svensktalande att märka missen om man inte har ett kontrollpass precis bredvid, säger kommissarie Lars Bjöhle, verksamhetsansvarig för passverksamheten till tidningen.
Passen i sig är giltiga, men polisen kan inte garantera vilka krav mottagarländerna ställer.
TT
 

Nicedase

Medlem
Hej,

Hur känsligt är det med slitage på framsidan av passet? Den guldiga färgen har försvunnit från mitt pass och jag sitter och funderar på om jag behöver göra ett nytt...
 
Toppen