Senaste nytt

Hyrbil i Manila- En annorlunda upplevelse

Olle A

Medlem
Jag har besökt Manila många gånger sedan 1980 och alltid hyrt bil eftersom jag gillar bilkörning och dessutom gillar trafikkulturen, dvs. inga direkta regler gäller men man kör i huvudsak på höger sida. :)
Eftersom jag har Avis Preferred bokade jag en bil via sverigekontoret för uthämtning vid nya terminal 3 på Manilas flygplats. Terminal 3 visade sej vara ett väldigt lyft jämfört med den nedgångna terminal 1 och allt flöt i rekordfart ut genom tullfiltret. Skyltar mot "rental cars" visade vägen och jag trodde i mitt enfald att nu hade den moderna världen äntligen kommit till Filippinerna.
Hittade ingen Avis-disk utan det visade sig att utanför terminalen, i princip på en refug mitt i gatan samsades alla biluthyrare om några diskar. Nåja, så ser det ju ut även på terminal 1 och genast hittade dom min bokning och allt var väl klart, eller ????
"Sir", du måste fylla i det här pappret med alla data och dessutom 3 referenser med adress och telefonnummer. Men ni har ju alla uppgifter i och med Avis Preferred protesterade jag, men till ingen nytta. Lämnade således fram ett ifyllt papper och tänkte att jag därmed skulle få nycklarna.
Då visar det sej att någon bil inte finns vid terminal 3 utan ska hämtas vid terminal 1. Alla som varit i Manila vet att terminal 1 ligger 6 km från terminal 3 och dessutom pågår vägbygge som inte förbättrar den redan kaosartade framkomligheten. Vi lastar således in 2 personer och allt bagage i en liten Toyota och blir körda till terminal 1. Gick ju ovanligt bra, tog bara 40 minuter. Väl framme vid Avis barack började ånyo byråkratin med nya papper, kopior på pass och körkort, signaturer, kreditkort, deposit osv.
Klart !!
Nejdå, bilen ska hämtas i ett garage ungefär 1 km bort och färden fortsätter alltså. Väl där finns förvisso en bil redo och nu börjar en minutiös genomgång av varje repa och stenskott som finns på bilen. Betänk att klockan nu hunnit bli runt 22 så det är kolsvart ute och besiktningen sker medelst ficklampa. Efter ytterligare signaturer är det så äntligen klart för avfärd. Hade beställt en manuellt växlad bil men det visade sej vara en automat. Vem bryr sej i detta läge.
Kl 22.30 passerade jag återigen terminal 3, 1.5 timme efter min ankomst, nu på väg till min destination i Global City som inte ligger så långt från min ankomstterminal.

Det blir ju till att ha gott om tid när bilen ska återlämnas......

En liten historia från verkligheten ! :)
 

Alf

Medlem
Du är tuff som ger dej på bilhyra i Asien. Jag tycker nog man är lite självmordsbenägen när man ger sig in i detta. Bara att hämta ut bilen verkar ju kunna knäcka de flesta.
För egen del är det taxi som gäller i dessa länder.
Hursomhelst, lycka till i den vansinniga trafiken.
 

Olle A

Medlem
Du är tuff som ger dej på bilhyra i Asien. Jag tycker nog man är lite självmordsbenägen när man ger sig in i detta. Bara att hämta ut bilen verkar ju kunna knäcka de flesta.
För egen del är det taxi som gäller i dessa länder.
Hursomhelst, lycka till i den vansinniga trafiken.

Ja, som jag sa i början på min berättelse så gillar jag att köra bil och jag verkar vara en av få västerlänningar som kör i Manila. Men galenskap är väl en positiv egenskap i det här forumet ? ;)
 

Ricci

Medlem
OJ,oj,oj.....:oops:
Köra bil (och dessutom hyrbil...) i Manila.......det finns betydligt bättre städer för detta i Asien än Manila.....
Hade det inte varit enklare och fixa en bil med privatchaufför?:)
 

ulagun

Medlem
Hade några dagar i Manila efter nyår och jag hade aldrig utsatt mig för att hyra bil där.
Åkte på stadsrundtur med egen chaufför istället. Frågade honom hur det var att köra i Manila dagligen.
Till skillnad från fru Ulagun så ansåg jag hans svar vara klockrent
" Not so bad sir. We have very few women drivers here in Manila"
 

Olle A

Medlem
Hade några dagar i Manila efter nyår och jag hade aldrig utsatt mig för att hyra bil där.
Åkte på stadsrundtur med egen chaufför istället. Frågade honom hur det var att köra i Manila dagligen.
Till skillnad från fru Ulagun så ansåg jag hans svar vara klockrent
" Not so bad sir. We have very few women drivers here in Manila"
Oj,oj,oj. Sitter just med ett gäng Filippinare. Klockren kommentar. :)
 
Toppen