Senaste nytt

Att förstå biljettreglerna och försöka maximera ut resan

Det börjar bli lite småtråkigt på marken och skidåkning på is i NYS suger. Dags att se vad jag kan hitta för biljetter för en resa NYC-GOT.
Tråkigt värre att varken DL eller AF/KL vill matcha Jet Airways(9W) fare O2EUSALE som är på $99, jag tittar på NLXP44US från KL istället för att fortsätta samla på Flying Blue.

Gnopps, Jag har inget emot att övernatta i Toronto, Montreal, Boston, NYC, CPH, dock blev det inte så bra med att få semester de dagarna jag ville ha, så nu måste jag hålla mig till helgerna för MRs istället. :(
Nästa vecka ser bra ut, måndagen 20/2 är ledig i USA så man kan planera en resa på 3-4 dagar i rad. Om man nu lyckas att hitta något på så kort varsel.

En liten offtopic: Visst älskar vi att SK har 24 timmars öppetköp och de skryter med det men DL verkar ha det också för alla köp gjorda på hemsidan. :)

Däremot om man har ett kort som är från Danmark/Holland/Sverige tillkommer en bokningsavgift på 50 SEK:

Visa bifogad bild 5426
 

Attachments

  • DL_fee.jpg
    DL_fee.jpg
    9,9 KB · Visningar: 204
Nu bokade jag en snabbresa igen med NLXP44US som basfare men konstig nog blev det USD220 istället för 190. Vet inte varför.
En överraskning var att när jag försökte välja sittplatser så såg hela planet vara fullt. Det sade klm.com också och så höjdes biljettpriset med $200. Stängde av alla fönster, rensade cachen och vips finns igen samma flight för tidigare pris.

Sen valde jag lite sämre platser av de som va tillgängliga på hemsidan, när jag gick in i ExpertFlyer så kunde man se att alla fina platser är antingen markerade som Premium eller så är dem blockerade. Vet ni vad betyder det? Jag lämnade en seatalert men undrar om dessa platser släpps vid check-in?
 

Gnopps

Medlem
Nu bokade jag en snabbresa igen med NLXP44US som basfare men konstig nog blev det USD220 istället för 190. Vet inte varför.
En överraskning var att när jag försökte välja sittplatser så såg hela planet vara fullt. Det sade klm.com också och så höjdes biljettpriset med $200. Stängde av alla fönster, rensade cachen och vips finns igen samma flight för tidigare pris.

Sen valde jag lite sämre platser av de som va tillgängliga på hemsidan, när jag gick in i ExpertFlyer så kunde man se att alla fina platser är antingen markerade som Premium eller så är dem blockerade. Vet ni vad betyder det? Jag lämnade en seatalert men undrar om dessa platser släpps vid check-in?
Är det ett KLM eller Delta-plan? Är det bokat med KL eller DL-kod? Har du någon status?
 
Är det ett KLM eller Delta-plan? Är det bokat med KL eller DL-kod? Har du någon status?
AF såklart. Bokat med KLM pga 24 timars öppetköp och det var hela $0.98 billigare än på AF US hemsida.
Denna specifika bokning är jag mer eller mindre nöjd med förutom stolarna förstås. Deltas hemsida låter inte boka AF007 på TATL biten av någon anledning om man inte har CDG som slutdestination. Enda A388 möjlighet för mig med DL var via Montreal men dit vill inte jag resa före 1/3. Var tvungen att boka nu då basfare reglerna säger 14 dagars förköp och jag vill gärna flyga A388 på TATL biten, det finns ju en film som jag hann inte se klart.

Status hos Flying Blue har jag inte någon än. Funderar fortfarande om inte jag skall välja DL Skymiles pga uppgraderingar på Domestic. Det blir ju trevligare köra MR:s sen.
 
Idag när jag var på AF hemsida såg jag något som kändes vara en bra deal: NYC-GOT Premium Voyageur t/r för $1638. Det var inte illa om man nu gick på med att testa PV stolen på en A332 och resa under dagtid, NYC avgången är vid 16.35 och från GOT är 06.50.
Vad som var nytt för mig var att AF har tilldelat bokningsklass A till PV. Hela base fare är AL2SFUS men jag hittar inte denna i ExpertFlyer.
Kan det hända så att AF har inte publicerat den alls?
 
Jag vet inte hur stor SAS fans du är, men SAS Economy Extra mellan New York och Göteborg T/R kostar ca 1.582 USD inkl. skatter.
De flyger till o från EWR, det ligger åt fel håll för mig. Å andra sidan man kan ju uppgradera sig. Ska ta en fundering, tack för heads-up. Tyvärr, finns inga SK Economy Extra(S class?) för det priset under dagar som jag tänkte flyga(16-20/2).
Billigaste som finns är TLXUSC57 med 25% intjäning till EB.
 

agehall

Medlem
Bokat med KLM pga 24 timars öppetköp

Lite OT, men har du pekare till info om det där? Jag tycker det är en jättebra feature som vissa bolag har, men jag har bara sett SAS annonsera om det öppet. Alla andra verkar hålla så tyst som möjligt om det. För mig är det väldigt värdefullt att kunna boka en resa och veta att jag kan avboka den strax efteråt ifall det behövs. Typfallet är att jag får reda på att jag borde åka någonstans men inte kan få OK från min chef för att han sitter på ett plan och det bara finns en plats kvar dit jag vill åka. Då är det ju jättesmidigt att kunna boka den och veta att ifall jag inte får OK från chefen så kan jag avboka.
 
Toppen