Senaste nytt

Landvetter öppnar priority lane i utrikes säkerhetskontroll

MarcusC

Medlem
Läste på swedavia:s extranet för oss anställda på Landvetter att man from 10/2 öppnar en sk. Fast track vid utrikes säkerhetskontroll . Framgår dock inte vilka bolag som kommer erbjuda detta ännu!


Från och med den 10 februari öppnas ett speciellt flöde i utrikes säkerhetskontroll för att ge möjlighet för frekventa resenärer att minska tiden i kontrollen. Den nya tjänsten går under namnet Priority Security Lane.

"Säkerhetskontrollen kommer alltså att ha upp till fyra flöden för ordinarie avresande och ett för resenärer med tillgång till Priority Security Lane. Separering av flödena kommer att ske av våra kontrollanter vid resedokumentkontrollen.

De som får tillgång till det prioriterade flödet har antingen köpt Swedavias eget Priority Security Lane-kort eller fått servicen via något av flygbolagen. Vilka flygbolag som kommer att erbjuda denna service till sina resenärer är ännu inte klart. Swedavias Priority Security Lane-kort beställer man i informationen i incheckningshallen eller på www.goteborglandvetterairport.se. De kommer att finnas i 10- och 20-klippkort samt i årskort.

Parallellt med att öppnandet av*det prioriterade flödet i utrikeskontrollen kommer ett test av*ett liknande prioriterat flöde att göras*i inrikes säkerhetskontroll. Där kommer SAS att*testa sin produkt Fast Track, som är en helt automatiserad tjänst med ett vändkors. Testen ska fortgå t.o.m. 15 maj 2012." (källa swedavia extranet Landvetter)
 

henrik l

Medlem
Då får vi hoppas att BA införskaffar denna tjänst. Flög iofs den 24/1 till CPH runt 10 och då var det "fast track" överallt:)
 

MarcusC

Medlem
Då får vi hoppas att BA införskaffar denna tjänst. Flög iofs den 24/1 till CPH runt 10 och då var det "fast track" överallt:)
Jo köerna är ofta inte så långa. Men på morgonen , med flera charteravgångar etc. skulle det underlätta med fast track även på Landvetter. Flög även förra lördagen när även TK hade avgång till Istanbul, hyfsade köer då också.
 

henrik l

Medlem
Jo köerna är ofta inte så långa. Men på morgonen , med flera charteravgångar etc. skulle det underlätta med fast track även på Landvetter. Flög även förra lördagen när även TK hade avgång till Istanbul, hyfsade köer då också.

Jag har varit med om dom också:( Men jag har en känsla av att det gäller att ha lite timing om man nu inte flyger i rusningstrfiken. Man brukar ibland kunna se när det är en hord med "pax" på väg till säkerhetskontrollen, så man får tänja lite på stegen.
 

Zoogian

Medlem
är det inte lite magstarkt pris om det ska köpas? känns som de kommer "skapa" kö, bara för att kunna sälja... lite löjligt....
 

MarcusC

Medlem
Väldigt dyrt skulle jag säga...Det är väl därför inga flygbolag nappar för business passagerare heller ?!.

Årskort: 5 000 kronor (exklusive moms 4 000 kronor)
Klippkort, 10 gånger: 1 875 kronor (exklusive moms 1 500 kronor)
Klippkort, 20 gånger: 3 125 kronor (inklusive moms 2 500 kronor)
 

MarcusC

Medlem
Checkade precis in för GOT-CPH...och får då upp FastTeack finns tillgängligt på Landvetter!?? Kan det vara så SAS erbjuder Fast Track utrikes nu via Swedavia Priority??
 

pljung

Medlem
Det får jag upp varje gång jag checkar in, men jag tror tyvärr det är FastTrack inrikes dom avser.
När ska de slå ut väggen mellan in- och utrikes så man kan utnyttja loungen även vid inrikes resor!
 
Toppen