Senaste nytt

Oneworld MegaDO 2012 verkar vara en succé

Efter att ha läst om OW MD på MegaDo - Join the world och sett alla bilder man blir så j*kla sugen på att satsa på BAEC och OW. Hade nu BA eller AY haft lite flexiblare schema ifrån GOT då var det ju no-brainer.
Ska satsa kanske på att tjäna mer deg och anpassa min schema till deras. Loungerna på LHR är ju värda spendera lite tid i :cool:
Dock med att AB kommer in i OW från mars månad så börjar OW bli klart mer intressant för västkustbor. Med 3 OW bolag och ett antal mataravgångar det öppnar mer möjligheter.

Kanske någon från BC.se som har varit på OW MD och har lite mer förhandsinfo?
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag ska inte hävda att BAEC-metall slår allt i branschen, men deras silver tycker jag slår ut alla konkurrenter,lounge access och 100% bonus på intjänade mile. Det som däremot är irriterande är att dom har ohemula skatter mm när man ska plocka ut en bonusresa via LHR. Flyger själv numera alltid ut från GOT, funkar för det mesta bra och 4-5 timmar flyger snabbt iväg i Galleries First:D Men det gjorde det även när jag hade silverkort och "bara" hade tillgång till Galleries. Kan nästan bli besviken ibland om jag har för kort transfer och inte kan sitta jobba, kontemplera och dricka lite vin och käka i Galleries:cool:
 

MarcusC

Medlem
AY har ju hygglig frekvens från GOT,men det gäller ju mest Asien trafik..En morgon avgång med BA till LHR hade ju vart nice, men med tanke på slots är det väl inte mycket att tro på? Känns dock som BA tar andelar i GOT? Kanske från SK/LH?

Inte hört så mycket om MegaDo OW men det brukar vara rätt så kul events för oss som är lite flyg "nördiga" ;)
Har varit med det första MegaDo eventet med star, det jag kan tycka är evenemangen blivit något stora och kommersiella. Tidigare var det lite småskaligt och personligt. Men har man tiden (och det kostar en del oxå!) så är det tokkul och mycket party ( tror du skulle digga det stewi )

Hur stor är skillnaden på Galleries First och Galleries förresten? Sitter ju med BA silver, frågan är om man ska köra vidare till gold? Har redan gjort en tur till US med dem, kanske ska ta BA club world nästa gång igen och bli gold?
 
Last edited:

henrik l

Medlem
AY har ju hygglig frekvens från GOT,men det gäller ju mest Asien trafik..En morgon avgång med BA till LHR hade ju vart nice, men med tanke på slots är det väl inte mycket att tro på? Känns dock som BA tar andelar i GOT? Kanske från SK/LH?

Inte hört så mycket om MegaDo OW men det brukar vara rätt så kul events för oss som är lite flyg "nördiga" ;)

Hur stor är skillnaden på Galleries First och Galleries förresten?

Med risk att få på skallen av Concorde:) skulle jag vilja säga att den inte är avgrundsdjup som hos SAS. Du får loungen och 100% extrapoäng med silver. När det gäller lounger skulle jag säga att jag kommer att kunna stå ut med Galleries när jag med största sannolikhet kommer att återgå till silver om dryga 2 år. Du har iofs inte Elmis-SPA då. Sen hamnar du väl också lite längre bak i kön på op-upgrades. Om ett par år kommer jag att kunna jämföra just den biten mellan silver och guld. Men det klart, jag hade nog inte skickats upp från economy till Frist mellan LHR-BKK i somras utan mitt nya guld:) Har hört någon likande historia, så ett guld kan ju rendera i en osannolik uppgradering.
 
BAEC Guld kortet är värt sitt pris i guld! Det har jag kommit till efter observationer och av erfarenhet att flyga med BA. När man dessutom reser en del med hela familjen då är ett familjekonto hos BAEC en vinnare. Vill man kunna tjäna mer poäng och vill satsa mer på rena awards och inte upgrades då är nog AA står lite bättre.
Men hade jag haft råd då skulle BA ha varit mitt första val 7 dagar i veckan. Dessutom OW täcker 100% destinationsmässigt mina reserutter. Schemamässigt är det nog svårare, där finns nästan ingen vinnare och när man inte har samma generösa semester, vab, föräldraledighetsförmåner som i Sverige då prioriterar man tid över egen komfort och upplevelsen. Särskild tiden med nära och kära.
 

henrik l

Medlem
BAEC Guld kortet är värt sitt pris i guld! Det har jag kommit till efter observationer och av erfarenhet att flyga med BA. När man dessutom reser en del med hela familjen då är ett familjekonto hos BAEC en vinnare. Vill man kunna tjäna mer poäng och vill satsa mer på rena awards och inte upgrades då är nog AA står lite bättre.
Men hade jag haft råd då skulle BA ha varit mitt första val 7 dagar i veckan. Dessutom OW täcker 100% destinationsmässigt mina reserutter. Schemamässigt är det nog svårare, där finns nästan ingen vinnare och när man inte har samma generösa semester, vab, föräldraledighetsförmåner som i Sverige då prioriterar man tid över egen komfort och upplevelsen. Särskild tiden med nära och kära.

Förstår vad du menar. Det finns ju en "break even point" när det gäller frekvensen på (tjänsterelaterade) resor och vara hemma med familj.
Håller med om att AA-awards är prisvärda. Plockade ut en bonusresa till Asien med CX i sommar. Ut i first och hem i C. Runt 1100 gick det på i skatter. Med BA hade det nog varit gånger 3.
 
Jag tror jag kommer försöka vara med på nästa OW MegaDO då det verkar vara mycket spännande och roligt. Att få åka FC på en AA charter och casha in så många AA miles plus Hyatt Diamond status är inte fel heller.
 

Gnopps

Medlem
Jag ska inte hävda att BAEC-metall slår allt i branschen, men deras silver tycker jag slår ut alla konkurrenter,lounge access och 100% bonus på intjänade mile.
Det där är en sanning med modifikation tycker jag. I intjängskrav motsvarar andra alliansers silvernivå snarare British Airways bronskort. Grovt räknat får du ett BA silverkort efter fyra t&r-resor Europa-USA i högsta ekonomiklass, samma resor ger ett guldkort hos de flesta andra allianser. Så med BAs nya intjäningskrav handlar det mer om hur de namngett sina nivåer annat än att förmånerna skulle vara annorlunda.
 

henrik l

Medlem
Det där är en sanning med modifikation tycker jag. I intjängskrav motsvarar andra alliansers silvernivå snarare British Airways bronskort. Grovt räknat får du ett BA silverkort efter fyra t&r-resor Europa-USA i högsta ekonomiklass, samma resor ger ett guldkort hos de flesta andra allianser. Så med BAs nya intjäningskrav handlar det mer om hur de namngett sina nivåer annat än att förmånerna skulle vara annorlunda.

Håller helt med dig om namngivningen av nivåerna. Ser man till hur man tar sig till silver kan man komma undan med tre longhaul resor i economy extra om man t ex utgår från GOT/ARN, ger 220 TP per returresa. Timar man kampanjerna misstänker jag att det blir en billigare variant, jämfört med fullpris ekonomi. Men det är en liten prisdjungel så det gäller även att ha lite flyt med destinationen. Har kollat t ex BKK och SIN i eco+ och där verkar det vara lögn att hitta bra priser, medan t ex HKG och Amerikanska destinationer brukar kunna ha bra priser.
 
Toppen