Senaste nytt

Försenat bagage tips och frågor vad rimlig ersättning innebär?

Du får gärna utveckla ditt inlägg...
Grundet prisstigningstakten(13.1% i perioden) har man i 2009 valgt at øge fra 17SDR til 19SDR uden at afholde en konference da man har en klausul i konventionen der bemyndiger ICAO til at foretage passende reguleringer i 5-års intervaller.

...At det stadig kun gælder for fragt er så en anden sag.
 

SWEDE

Medlem
Intet nytt under solen. Jag läste ett uttalande från en tag-tillverkare att cirka 3% av taggarna separeras från väskan. En korrekt ägarinformation på väskans insida krävs även om ingen längre verkar bry sig med att spåra en omärkt (avtaggad) väska via den informationen. Själv sätter jag konsekvent också mitt hopp till en av de små klisterlapparna längst ut på taggen. Där står egentligen all information som behövs för att få väskan tillbaka till ägaren. Det brukar fungera bra att klistra en av dessa på en plats på väskan där den inte lätt kan slitas bort, särskilt numera när man kan skriva ut taggen själv. Tidigare har problemet inte oväntat varit personen på incheckningen som av en eller annan anledning vägrar utföra den märkningen. Jag minns speciellt en vänlig herre i C-check-in på Changi som vägrade detta "... it is not Lufthansa policy." Ridå.
 

Homer

Medlem
Jag har skrivit en översikt om ersättning vid bagageförsening på
Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot? | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Kan vara en idé att läsa den tråden.

Var har du hittat det där om dock senast inom 4 veckor från att du landade ?

Vid försening är det ju solklart

Article 31 — Timely Notice of Complaints
In the case of delay, the complaint must be made at the latest
within twenty-one days from the date on which the baggage
or cargo have been placed at his or her disposal.


men vid förlust hittar jag inget specifikt, så då borde detta gälla

Article 35 — Limitation of Actions
1. The right to damages shall be extinguished if an action
is not brought within a period of two years, reckoned from
the date of arrival at the destination, or from the date on
which the aircraft ought to have arrived, or from the date on
which the carriage stopped.
http://www.iata.org/policy/Documents/MC99_en.pdf


Någonstans läste jag
•To claim for lost luggage you must claim within seven days of it being declared lost.
Men om man aldrig får någon sådan bekräftelse?
 
Mycket cirkel argumentation här... undrar om TS verkligen känner att hen fått valuta för sin frågeställning ens.
En sak ska man väl hålla i minnet i sådana här situationer. Flygbolag är inga charities, de kommer göra allt för att slippa betala pengar för något alls.
Att det dessutom är ett gyllene tillfälle att skylla på nästan vad som helst när det handlar om vem och varför väskan kom bort gör det inte lättare att argumentera för sin sak.
2013 var det 21.8 miljoner väskor som kom på vift på ett eller annat sätt, det är 6.96 bagage per 1000 resenärer.
81% av dessa kommer fram oskadade och utan åverkan, 16% skadade och 3% som "borta eller stulna"
I snitt kostar det ett bolag ca 100$ per väska att få den att hamna rätt igen, då kan du tänka dig hur villiga de är att punga ut med ytterligare pengar bara för att någon tyckte sig vara i nöd av att köpa nya kläder/saker under tiden den kommer rätt igen.

Själv har jag genom åren endast råkat ut för detta en gång, så klart på en flygning till FCO... väskan hade ramlat av bagagevagnen på väg ut till flighten på ARN. Den las inom 15 minuter efter vi lyft på en kärra till AMS som sedan lastades om till en ner till FCO. Ca 4 timmar efter att vi anlänt till FCO var alltså väskan på plats på flygplatsen. Att det sedan tog deras handling mer än 3 dygn till att köra ut den till vårt hotell utan någon som helst förklaring det var det största skämtet...
 
1 väska av 3 anlände nu efter cirka 100 timmar. Väska två som var på samma flyg som väska ett har de inte hittat (pinsamt) och väska tre är ännu ej funnen alls.
 
Toppen