Senaste nytt

Försenat bagage tips och frågor vad rimlig ersättning innebär?

Det är inte tydligt för mig att försvunnen väska är stulen.
Om bagagetaggen försvinner av någon anledning blir det svårt att hitta väskan och det kan ta tid.

Klart man inte ska ge upp hoppet. Nu råkar just den väskan som saknas vara den mest värdefulla och tydligen är det vanligt med stölder fick vi veta på den flygplatsen.

Vet du om det kan stämma att exempelvis efter 22 dagar så är de skyldiga att ersätta upp till det där SDR beloppet per person om varorna som ligger i väskan har ett sådant värde trots att man återfår väskan dag 22?
 

Dr. Miles

Expert
Klart man inte ska ge upp hoppet. Nu råkar just den väskan som saknas vara den mest värdefulla och tydligen är det vanligt med stölder fick vi veta på den flygplatsen.

Vet du om det kan stämma att exempelvis efter 22 dagar så är de skyldiga att ersätta upp till det där SDR beloppet per person om varorna som ligger i väskan har ett sådant värde trots att man återfår väskan dag 22?
Det handlar inte om hoppet utan jag var mest emot att du antydde att det var stöld bara för att väskan inte dök upp några dagar.

Angående ersättning.
Ersättningssumman är per vikt och INTE beroende på hur värdefulla saker du hade i väskan.
 

Erik TL

Medlem
Jeg hadde en bag borte i 8 dager på vei hjem fra Beijing. I dette tilfellet hadde tagen falt av slik som Dr. Miles beskriver. Jeg kjenner ikke reglene i detalj i Sverige, men i Norge fikk jeg da ingenting i erstatning da det var reise hjemover.
 
Jeg hadde en bag borte i 8 dager på vei hjem fra Beijing. I dette tilfellet hadde tagen falt av slik som Dr. Miles beskriver. Jeg kjenner ikke reglene i detalj i Sverige, men i Norge fikk jeg da ingenting i erstatning da det var reise hjemover.

Ok verkligen trist :/ Jo det är ju betydligt svårare med det i alla fall när det kommer till försäkringsbolag/kreditkortsföretagen just när det gäller hemresa brukar de ha en klausul för det.
 
Skulle uppskatta om du försöker att inte skämta bort en allvarlig händelse...

Vinterkläder, nyinköpta kläder, parfymer/hygienartiklar, de tjocktröjor man äger osv...

Jag tycker bara det låter konstigt att ni inte har några reservkläder alls. SAS hör nog alltid att det är väskan med viktigast/dyrast innehåll som är borta pga ersättning, även om det inte är så i ert fall. Du har pratat med SAS två ggr och fått ok för skäliga kostnader. Handla!!
 
Jag tycker bara det låter konstigt att ni inte har några reservkläder alls. SAS hör nog alltid att det är väskan med viktigast/dyrast innehåll som är borta pga ersättning, även om det inte är så i ert fall. Du har pratat med SAS två ggr och fått ok för skäliga kostnader. Handla!!
Det är väl alltid väskan med dyra saker som försvinner? ;)
 
Toppen