Senaste nytt

Försenat bagage tips och frågor vad rimlig ersättning innebär?

Glenn123

Medlem
Glenn123 : De jag pratat med på SAS och vad som står är att man får köpa saker som är skäliga, det som inte står är belopp och därför är det det som jag vill veta mera om. Att de ersätter är redan klart men jag har inga riktbelopp att gå på.

Precis! SAS säger att du får ersättning för skäliga utlägg. Det är tolkningen av skäligt jag tror du och SAS kommer vara oense om när du kommer dragandes med kvitton på kläder på hemorten. Men om du säger att SAS ersätter är det väll bara att tuta och köra? Tror snarare det handlar om goodwill isf.

Meddela gärna i tråden hur mycket du fick i ersättning.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
1) ja för jag hade en lång resrutt som inkluderade Zurich

2) precis så ligger det till dessvärre...
Ajdå, du verkar råka ut för en massa tråkigheter. Inte nog med det, du packar ner alla dina tjocka kläder till Panamasemestern. Jag tycker synd om dig!

Som Glenn skrev så låter det som att du och SAS kommer ha olika åsikter vad som är skäligt.
 

DonM

Medlem
Problemställningen är oavsett relevant. Vi har varit med om liknande problem vid flera hemresor. Tex väska som kommer 2-3 dagar sent och som innehåller mat. Mat fördärvad eftersom det gått längre tid än beräknat, men ej rätt till ersättning.

Min son var på en längre vandring i Rumänien. Bagaget blev borta på vägen dit, men det ordnade sig med diverse nödköp på plats. Det blev också borta på vägen hem och det kunde fort ha blivit värre eftersom han skulle ut på ännu ett nytt friluftsäventyr. Ingen rätt till ersättning, men det är samtidigt inte rimligt att man ska ha extra sovsäckar, ryggsäckar och annan "specialutrustning".

Tycker att noll rätt till ersättning (innan bagage räknas som förlorat efter 30 dagar) är alltför svart-vitt. Borde finnas utrymme för tolkning och viss ersättning.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Ajdå, du verkar råka ut för en massa tråkigheter. Inte nog med det, du packar ner alla dina tjocka kläder till Panamasemestern. Jag tycker synd om dig!

Som Glenn skrev så låter det som att du och SAS kommer ha olika åsikter vad som är skäligt.

Mitt huvudresmål var Chile och när jag reste dit så åkte jag till Zurich och var därav tvungen att ha med mig min vinterjacka och likaså min sambo. De tjocktröjor vi har i vår ägo tog vi också med oss eftersom temperaturen kan skifta kraftigt vid kusten.

Jag har ringt och talat med två på SAS idag och båda anser det helt klart skäligt att köpa vinterjacka, mössa, vantar med tanke på årstiden.

Den väska som har alla saker av värde jackor etc är också den enda väska som inte återfinns alls. Jag känner mig ganska övertygad om att den är stulen men får avvakta och se.

Kommer hålla tråden updateraf :)

Hoppas ni håller era businessclass tummar för min & min sambos del :)

Tack för all input hittils.
 

Bryant

Medlem
En liten undran. Är det SAS som är den skyldige om du rest från Chile? Är det inte bolaget som du checkade in hos?

Eller försvann det under en SAS flight?

Jag tror att det kommer att var svårt att få ekonomisk ersättning, tyvärr.
 

Homer

Medlem
Tycker att noll rätt till ersättning (innan bagage räknas som förlorat efter 30 dagar) är alltför svart-vitt. Borde finnas utrymme för tolkning och viss ersättning.

Efter 21 dagar räknas det som försvunnet enligt Montreal konventionen, då har man rätt till en ersättning på max 1131 SDR ca 13kkr.
Logisk så är det man få ut vid en försening mycket mindre än det, speciellt om det bara är några få dagar.


En liten undran. Är det SAS som är den skyldige om du rest från Chile? Är det inte bolaget som du checkade in hos?
Eller försvann det under en SAS flight?
Jag tror att det kommer att var svårt att få ekonomisk ersättning, tyvärr.

Artikel 36
Successiv transport

1. I fråga om transporter som utförs av flera transportörer efter varandra och som faller inom den definition som anges i artikel 1.3, är varje transportör som tar emot passagerare, bagage eller gods underkastad bestämmelserna i denna konvention och skall anses vara part i transportavtalet till den del avtalet behandlar den del av transporten som utförs under dennes kontroll.

2. Vid sådan transport får en passagerare eller en ersättningsberättigad person föra talan endast mot den transportör som utfört den del av transporten under vilken skadan eller förseningen inträffade, såvida inte den första transportören uttryckligen åtagit sig ansvaret för hela resan.

3. I fråga om bagage och gods får passageraren eller avsändaren väcka talan mot den första transportören, och den passagerare eller mottagare som har rätt att få ut godset får föra talan mot den sista; båda får därutöver föra talan mot den transportör som utfört den del av transporten under vilken förstörelsen, förlusten, skadan eller förseningen inträffade. De nämnda transportörerna ansvarar solidariskt i förhållande till passageraren eller avsändaren eller mottagaren.

Artikel 39
Avtalsslutande transportör faktisk transportör

Bestämmelserna i detta kapitel skall tillämpas när en person (nedan kallad avtalsslutande transportör) i eget namn sluter ett transportavtal som omfattas av denna konvention med en passagerare eller avsändare eller med någon som handlar på en passagerares eller avsändares uppdrag, medan en annan person (nedan kallad faktisk transportör) på uppdrag av den avtalsslutande transportören utför hela eller en del av transporten men med avseende på sin del inte är en successiv transportör i konventionens mening. Ett sådant uppdrag skall anses föreligga, om inget annat visas.

Artikel 40
Respektive transportörs skadeståndsansvar
Om den faktiska transportören utför hela eller en del av en transport som enligt det avtal som avses i artikel 39 omfattas av denna konvention och om inget annat sägs i detta kapitel, skall konventionens regler gälla både för den avtalsslutande transportören i fråga om hela transporten enligt avtalet och för den faktiska transportören i fråga om den del av transporten som denne utför.

EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
 
En liten undran. Är det SAS som är den skyldige om du rest från Chile? Är det inte bolaget som du checkade in hos?

Eller försvann det under en SAS flight?

De berättade att den som har hand om sista flygningen är den man söker ersättning hos. Sedan vad som händer mellan stolarna dvs hur de får betalning av det flygbolaget som egentligen gjort bort sig det vet man ju inte själv :)

Jag tror att det kommer att var svårt att få ekonomisk ersättning, tyvärr.
 
En liten undran. Är det SAS som är den skyldige om du rest från Chile? Är det inte bolaget som du checkade in hos?

Eller försvann det under en SAS flight?

Jag tror att det kommer att var svårt att få ekonomisk ersättning, tyvärr.

Enligt SAS själva så är det bara att skicka in utlägg med kvitton. Står även så på deras hemsida. Finns inga exakta belopp.
 
Toppen