Senaste nytt

Vad ska min bonusresa kosta? (Europa-Centralamerika)

Gnopps

Medlem
Jag har bokat följande Eurobonus-bonusresa till Liberia i Costa Rica, över Atlanten i första klass och resten affärsklass:

MUC-CLT-EWR-LIR / LIR-SAL-SFO-YYZ-FRA-HEL

Jag trodde detta skulle kosta 150k poäng för förstaklass-resa Europa till Nord/Central-amerika men SAS vill ha 220k (150k + 70k).

Jag har pratat med SAS flera gånger och de kan inte förklara hur priset uppkommer - bara att datorn prissätter så :).

De sa först att det beror på att jag inte får byta två gånger i en tredje zon, men det är endast två zoner involverade.

Därefter fick jag höra att det är för att det är två byten i Nordamerika. Vilket inte heller verkar stämma då min ursprungliga resa (HEL-CPH-MUC-NYC-LIR / SJO-NYC-VIE-CPH-HEL) också prissattes som 220k även om där endast var ett byte i Nordamerika.

Jag håller mig på 8 segment totalt men hemresan har 5 medan utresan har 3. För att testa om det var detta som ställde till det provade de att prissätta endast MUC-CLT-EWR-LIR vilket borde givit 90k (enkelpris 60% av 150k) men istället föll ut på 132k (dvs. enkelpriset av förstaklass Europa-Amerika + Amerika-Amerika).

Också lustigt är att det är 150k + 70k. 70k är vad första klass inom Amerika kostar men jag reser de sträckorna i affärsklass, alltså borde det om något vara 150k + 50k.

Jag reser om några dagar och det finns tydligen ingen på SAS-kontoret nu som begriper eller kan förklara varför det blir så här. Min egen teori är att LIR på något sätt är felkodat att vara i fel zon, då min bror råkat ut för liknande problem med denna flygplats tidigare. Jag har nått en temporär lösning med SAS men skulle vilja hitta den riktiga förklaringen.

Någon som har någon idé vad detta kan bero på?
 

Dr. Miles

Expert

Gnopps

Medlem
Hej @Gnopps. Det är trevligt att se dig här igen!


Ja, jag kommer ihåg att @Roger J nämnde samma sak tidigare.

Salvador-San Francisco-Toronto är ganska kraftig back-tracking, kanske ställer det till problemet också?

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Tack för idén men det borde inte vara backtracking som är problemet. Dels eftersom SJO-NYC-VIE-CPH-HEL också prissattes som 220k och dels eftersom de inte får igenom utresan för 90k.

Kul att posta här, det var ett tag sedan.
 

SK525

Medlem
Verkar vara något knasigt med resor t Centralamerika via Nordamerika. Försökte i höstas boka en Open Jaw ARN-ORD-LAX // CUN-ORD-ARN i Economy. Hade trott att den skulle prissättas som en *A r/t till Nord&Centralamerika men den prissattes till 85k (60+25) och ingen på EB kunde förklara varför. När ditresan och hemresan prissattes separat som enkelresor blev det 42k + 42k, dvs billigare (om än marginellt) än att boka det som en r/t.
 

jumbooze

Medlem
Hade en liknande grej med Gru-MCO-yyz-ord som prisade fel samtidigt som annan resa ORD-NRT-PVG-AKL inte heller gick då det var 2 byten i tredje zon, nåja det var många vändor och de visste inte bara att computer says no...
 

Roger J

Medlem
Jag tolkar din routing som att det borde bli 150K poäng. Det vill säga en F-award från Europa till Nordamerikazonen och du håller dig inom max antal segment. Man får ju ha ett byte i destinationszonen så kan inte se något som "bryter reglerna".
Tror problemet kan vara:
Agenten får inte upp MUC-LIR som en resa utan får söka som separata resor för att se platser och då triggas två separata poänguttag. Be dem skicka till Eurobonus för manuell uträkning om agenten inte kan det själv? (Om SAS nu har någon personal med sådan kompetens kvar vill säga...)
 

Gnopps

Medlem
Jag tolkar din routing som att det borde bli 150K poäng. Det vill säga en F-award från Europa till Nordamerikazonen och du håller dig inom max antal segment. Man får ju ha ett byte i destinationszonen så kan inte se något som "bryter reglerna".
Tror problemet kan vara:
Agenten får inte upp MUC-LIR som en resa utan får söka som separata resor för att se platser och då triggas två separata poänguttag. Be dem skicka till Eurobonus för manuell uträkning om agenten inte kan det själv? (Om SAS nu har någon personal med sådan kompetens kvar vill säga...)
Mmm, det kanske kan vara något. Samtliga flyg är bokade segment per segment.
 
Toppen