Senaste nytt

Baggage Germanwings-Lufthansa, vad gäller?

fmansson

Medlem
Har via ual.com bokat följande resa
24/1 ARN-LIS med TP
Sen positionerar jag mig till PMI med UX för att flyga
31/1 PMI-STR-MUC-ARN

Sträckan PMI-STR är en Germanwingsflight medans de två övriga är rena LH.
Bokningsklassen på Germanwings är R, vilket är deras billigaste och i den ingår inget gratis baggage utan det för man betala för.
Vad väntar mig på PMI? Betala eller slippa pga att majoriteten (2/3) flyg är med LH?
Är EBD.
 

Dr. Miles

Expert
Har via ual.com bokat följande resa
24/1 ARN-LIS med TP
Sen positionerar jag mig till PMI med UX för att flyga
31/1 PMI-STR-MUC-ARN

Förutsatt att du har bokat Stockholm-Lissabon // Palma de Mallorca-Stuttgart-München-Stockholm som en biljett, tror jag att det gäller Most Significant Carrier (MSC) regler. Dvs det flygbolaget som flyger längst sträckan, deras bagageregler som gäller.
Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier) | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

I så fall skulle det vara TAP Portugals baggageregler som gäller.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

TAP PORTUGAL | TAP Portugal
Lufthansa ® United States of America - Free baggage rules on Lufthansa
 

fcx

Medlem
...och är det inte på samma biljett så är det LH:s bagageregler, eftersom LH flyger längsta sträckan.

Räkna dock med käbbel vid incheckningen, och att du får klaga efteråt för att få tillbaka pengarna,
 

fmansson

Medlem
Allt ligger på samma bokningsnummer. Tack för klargörande. En väska kostar tydligen bara 15 euro, så det är väl en kostnad jag får ta isf. Inget att bråka om i efterhand.
 

agehall

Medlem
Nej, du ska givetvis klaga på det efteråt, annars kommer de inte att lära sig och fortsätta försöka sno pengar från folk.
 

fmansson

Medlem
Visst, rätt ska vara rätt, men jag skulle inte ta strid för 15 euro, om det nu är det som det kommer röra sig om. Man får välja sina strider.
 

Stockholmer

Medlem
Att överraska Germanwings med en väska att checka in först på flygplatsen kostar dig minst 30 €.

What charges apply for checking in luggage?

Ring hellre i god tid till Germanwings och fråga om du behöver betala för din väska över huvudtaget och om ja, så kostar det dig 'bara' 15 € för max 23 kilo om du betalar i förväg.

Jag brukar boka till en väska via deras hemsida, går hur finfint som helst.
 

agehall

Medlem
Att överraska Germanwings med en väska att checka in först på flygplatsen kostar dig minst 30 €.

Vaddå? Germanwings kan väl inte ta betalt när man har rätt att checka in väskor? Om de regelbundet gör detta på felaktiga grunder skulle jag nog ta kontakt med Lufthansa och klaga.
 
Toppen