Senaste nytt

Hur bör jag göra betr rewardboking via Dividend Miles

Swisser

Medlem
Hur bör jag gå tillväga betr rewardbokningar via Dividend Miles för resa T/R till BKK över jul och nyår:

Jag har hittat möjliga F-flighter med TG till BKK i december via ANA award search tool. Problemet jag har är att det är för tidigt att hitt returflighter kring den 5 och 6 januari. Är det bara att vänta några dagar tills dessa kan ses i ANA tool eller kan det vara värt att ringa US Airways redan nu och checka? Om det går att ringa dem redan nu, så är det ändå svårt att veta vilka möjliga returresealternativ som finns, eftersom jag ännu ej kan se dem i ANA-tool. Kan den jag ringer till leta fram dess åt mig?

Om jag bokar en F-flight med TG till BKK, kan jag då senare boka om den till en direktare rutt, om en sådan dyker upp, utan kostnad eller måste jag betala USD 150 för en sådan ändring? Gäller samma sak om den direktare rutten är med annat bolag än TG tex LH eller LX?

Är det värt att betala för en F-award även om jag bara kan flyga i first class i ena riktningen och ev måste flyga business på returresan?

Tacksam för input från er som har mer kunskap och erfarenhet från bokning av reward flights via Dividend Miles.
 

Perra

Medlem
När jag bokade en resa i veckan via Dividend Miles så kunde de se längre fram än vad jag kunde se i ANA. Jag kollade i Aeroplan som visar längre fram än ANA
 

Dr. Miles

Expert
Jag har hittat möjliga F-flighter med TG till BKK i december via ANA award search tool. Problemet jag har är att det är för tidigt att hitt returflighter kring den 5 och 6 januari. Är det bara att vänta några dagar tills dessa kan ses i ANA tool eller kan det vara värt att ringa US Airways redan nu och checka?
Med US Airways Dividend Miles(US DM) miles kan du inte boka vissa patner award flight som är 330 dagar längre bort vid bokningsdatum.

Om det går att ringa dem redan nu, så är det ändå svårt att veta vilka möjliga returresealternativ som finns, eftersom jag ännu ej kan se dem i ANA-tool. Kan den jag ringer till leta fram dess åt mig?
Samma anledning som ovan, kan US DM agenter inte heller boka.


Om jag bokar en F-flight med TG till BKK, kan jag då senare boka om den till en direktare rutt, om en sådan dyker upp, utan kostnad eller måste jag betala USD 150 för en sådan ändring? Gäller samma sak om den direktare rutten är med annat bolag än TG tex LH eller LX?

Ja, du måste betala ombokningsavgift 150 USD om du inte är US DMs högsta statusmedlem. Det förutsätter att du har bokat minst en First class flyg i din bokning och du har betalat First class award miles för hela resan.
Om du har betalat bara Business class award, då gäller avbokning->återbetalning av miles->ny bokning som gäller.


Är det värt att betala för en F-award även om jag bara kan flyga i first class i ena riktningen och ev måste flyga business på returresan?
Om du har bokat t ex TG922 från Bangkok till Frankfurt i Business class på 2013-JAN-01, och du vill ändra bara kabinklassen som du har redan betalat(First class) vide senare tillfälle, så kan du göra det utan extra kostnad.
Men detta gäller inte om du tar en annan flight eller ett annat datum. Då måste du betala 150 USD ombokningsavgift.
 

henrik l

Medlem
Som jag nämnde i en annan tråd, tänk även lite alternativ routing. T ex Swiss till/från PVG eller HKG i F. Asiana till/från Seoul i F.
 
Toppen