Senaste nytt

Det går tungt för estländska Avies

Palazzi

Medlem
Jag har använt Avies på sträckan HFS-ARN. Även om Hagfors faktiskt är en riktigt mysig flygplats känns Avies riktigt otryggt att åka med. Planen är oerhört gamla och slitna, och känslan är väl att säkerhetstänktet inte riktigt finns på plats.

Krånglig situation i norra Värmland. Man önskar ju att man kunnat satsa mer på större Torsby, men det tar ändå 1h (i laglig hastighet) till Hagfors med omnejd. Det är ungefär samma tid som det tar hela vägen ner till Karlstad..

Kanske hade varit bättre med en skattesubventionerad busslinje ner till Karlstad, så att man kunde uttöka verksamheten där. Bor man i orter med under 10.000inv kanske 1h marktransport får anses godkänt (?)

Jag hade iaf hellre åkt buss 1h och flugit SAS (om det skulle finnas underlag) än detta: https://wallenrud.files.wordpress.com/2011/02/img_0069.jpg
 

sweflyer

Medlem
Krånglig situation i norra Värmland. Man önskar ju att man kunnat satsa mer på större Torsby, men det tar ändå 1h (i laglig hastighet) till Hagfors med omnejd. Det är ungefär samma tid som det tar hela vägen ner till Karlstad..

Kanske hade varit bättre med en skattesubventionerad busslinje ner till Karlstad, så att man kunde uttöka verksamheten där. Bor man i orter med under 10.000inv kanske 1h marktransport får anses godkänt (?)

Jag hade iaf hellre åkt buss 1h och flugit SAS (om det skulle finnas underlag) än detta: https://wallenrud.files.wordpress.com/2011/02/img_0069.jpg
Poängen med HFS-ARN är väl lite att det skall konkurrera med bilen, samt göra det möjligt att åka till Stockholm över dagen. Bil hela vägen tar väl runt fyra timmar enkel sträcka. Med 1,5 timme buss till Karlstad och den marginal på säkert minst en timme som bussen kommer att ankomma till flygplatsen med blir det knappt ett bättre val än att köra (och alla har bil i norra Värmland :)).

Bloggbilden såg nästan trevlig ut jämfört med min upplevelse. Här är de kort som jag tog. Känns mer som Sibiriska inrikesflyget :D
IMG_1381.JPG IMG_1382.JPG IMG_1392.JPG IMG_1394.JPG
 

Palazzi

Medlem
Huvva - herre min skapare :confused:

Vi får väl se om någon är intresserad av att ta över efter Avies, om man försvinner..

4h bil låter normalt inte så lockande, men när man ser dina bilder så kanske det inte är så tokigt :p
 
A

Aurora

Guest
Et flygplan kan se så "sjunkigt" og gammalt ut det bare vil, så lenge driften er säker så... :) Jag hadde mer enn gjerne flydd med flygplanen på bildene hvis jag hadde visst at flygbolaget hadde en ordentlig drift, det tekniske vedlikeholdet var bra och jag visste at piloterna var kvalificerade. "Looks can decieve" - but in this case they might as well just confirm the suspicion :/
 

sweflyer

Medlem
Huvva - herre min skapare :confused:

Vi får väl se om någon är intresserad av att ta över efter Avies, om man försvinner..

4h bil låter normalt inte så lockande, men när man ser dina bilder så kanske det inte är så tokigt :p
Linjen har ju varit turbulent rätt länge. Har följt lite i media. Trots rätt så omfattande stöd verkar det inte vara många som kastar sig över att flyga, därav kanske att Avies kommit in.

Även om just Avies är höjden av sunkighet är Hagfors flygplats riktigt trevlig. Finns fri kaffeautomat med riktiga koppar, och till det finns det välsmakande små chokladbitar. De har både en skön soffgrupp och ett köksbord att sitta vid. Sammanfattningsvis trevligare än vissa tredjepartslounger jag besökt. Kanske är läge för en "loungerapport" :rolleyes:

IMG_1320.JPG IMG_1331.JPG IMG_1339.JPG IMG_1370.JPG
 

Palazzi

Medlem
Linjen har ju varit turbulent rätt länge. Har följt lite i media. Trots rätt så omfattande stöd verkar det inte vara många som kastar sig över att flyga, därav kanske att Avies kommit in.

Även om just Avies är höjden av sunkighet är Hagfors flygplats riktigt trevlig. Finns fri kaffeautomat med riktiga koppar, och till det finns det välsmakande små chokladbitar. De har både en skön soffgrupp och ett köksbord att sitta vid. Sammanfattningsvis trevligare än vissa tredjepartslounger jag besökt. Kanske är läge för en "loungerapport" :rolleyes:

Visa bifogad bild 29994 Visa bifogad bild 29995 Visa bifogad bild 29996 Visa bifogad bild 29997

Helt fantastiskt!! Har besökt många flygplatser, men få jag sett har sett så avslappnade ut som denna :) Man längtar ju inte efter en lounge iaf

Stord i Norge o Lycksele i Sverige var väl ungefär lika små (kanske något större), men de såg ut mer som konventionella flygplatser.
 

krasnyj

Medlem
Och här är Haverikommissionens rapport.
http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL_2014_07.pdf
En grundläggande genomgång, med den här rapporten som grund går det (nästan) att lära sig bemanna och flyga Jetstream 3100/3200. Fast det rekommenderas inte, se exempelvis rostiga bilder sid 27.
Apropå att använda elektronisk utrustning vid start och landning. I det här fallet var det en fördel vid utredningen.


Ibland vill man ju filma takeoff och landning. Sen att det skulle bli så spännande som det väl blev visste jag inte vid tillfället. ;)
 
Toppen