Senaste nytt

Bedste Euro-business i Lufthansa gruppen?

Swiss har jeg prøvet snart nogle gange og jeg har altid været meget tilfreds, men nu vil jeg prøve noget andet.

Jeg kigger på Lufthansa, Brussels, LOT og i lidt mindre grad Austrian.

I første omgang er det København-hub-Europa så primært flyvninger mellem 90 og 120 minutter.
 

adhoc76

Medlem
Lufthansa har alltid en stabil och bra produkt. Trevlig kabinpersonal och tysk precision och ordning. Genomgående bra skick, rent och fint i deras Airbus-flotta inom Europa. Brussels är också helt okej, men man får vara förberedd på att åka Avro på många sträckor inom Europa (vilket jag tycker funkar helt ok, även om planen börjar bli gamla).

Hur långt hinner man från Köpenhamn upp till två timmar?
 

Palazzi

Medlem
Lufthansa eller SWISS. Fördel Lufthansa i.o.m att det tar ca 120min till ZRH från CPH (?)


Austrian är bra på både långa och korta linjer, men i.o.m att man kan köpa business-mat i ekonomiklass så väljer jag ofta det alternativet - får ju inte många poäng ändå inom Europa.

Tycker inte Brussels briljerar, och LOT är väl som SAS ungefär.
 

Senator

Moderator
Distans/tid, lokal marknad och konkurrenter har stor påverkande på upplevelsen. En av mina absolut bästa upplevelser i år var MUC-LIS med Lufthansa. Saknade bara skumpan...

De bästa upplevelser jag har haft med Lufthansa har varit till/från BCN, MAD och LIS.

Jag har alltid bra upplevelse på Austrian också.. Men det går en gräns runt flygtider på mellan 2.15 och 2.30. Däromkring har alla bolag en bättre upplevelse...
 
A

Aurora

Guest
Lufthansa har skuffet meg stort hva gjelder mat de siste turene jeg har hatt ARN-MUC og domestic Tyskland.
Jeg savnet SAS PLUS-salaten, som tilbys på samme strekning. Den er både mer mettende, den er av høyere kvalitet og viktigst av alt: den har et hovedelement av variant KJØTT. Dette var serveringen på en ettermiddagsflight på 2.15 hos Lufthansa (100% vegetar).
15239940553_bd6a530a32_c.jpg


Gikk sulten av flyet. Domestic tyskland har vært finger-sandwich. Smale, smale greier.
 

Jakob K

Medlem
Exakt.

LH i C ARN-MUC är inte alls roligt, pga att den är "under 2h" (med typ 1 minut). Medans LX i C ARN-ZRH är över 2 timmar och därmed antar jag alltid har bättre mer komplett catering osv.

Provade Air Dolomiti i oktober MUC-VCE. Skönt krassa italienska flygvärdinnor som mest surfade på sina iPhones under flygningen. Men förvånansvärt bra catering. Så vill du gå lite crazy kör Air Dolomiti vettja.
 
A

Aurora

Guest
LH i C ARN-MUC är inte alls roligt, pga att den är "under 2h" (med typ 1 minut). Medans LX i C ARN-ZRH är över 2 timmar och därmed antar jag alltid har bättre mer komplett catering osv.

Så den regnes som under 2 timer? Mener rutetiden er over 2 timer, men faktisk flytid er vel rett under 2 timer. Triste saker.
 

Senator

Moderator
Notera min kommentar ovan: "Distans/tid, lokal marknad och konkurrenter har stor påverkan på upplevelsen." Med andra ord, vilka förväntningar ställs från marknaden samt vem konkurrerar på linjen..

Nu talar vi om inom-Europa här, men flyg från Europa till Indien är ett bra exempel på att distans/tid inte alltid är viktigaste parameter. BAs flyg från London till Indien (ca 8t) serverar 3 måltider, medan till Sydamerika (ca 12t) är det 2 måltider. Med andra ord, den indiska marknaden har höga förväntningar på vad som skall erbjudas på en sådan resa, mer än Sydamerika.

Så jag tror kombinationen av "mellanmjölkens land" samt ingen konkurrens gör att erbjudande på Lufthansa mellan ARN-FRA/MUC är rätt spartanskt..
 
Lufthansa eller SWISS. Fördel Lufthansa i.o.m att det tar ca 120min till ZRH från CPH (?) QUOTE]

Helt enig i, at det enten er LX eller LH - min erfaring med OS er, at det er for skrabet et produkt sammenlignet med LX/LH. Og så er der noget med farverne på OS kabiner - det spiller bare ikke for mig!

LO og SN har jeg kun erfaring med, der daterer langt tilbage i tid - så vil lade andre med mere opdateret erfaring udtale sig om.
 
Toppen