Senaste nytt

Skillnader på olika Eurobonusförmåner mellan de skandinaviska länderna

Försökte hitta en tråd med skillnaderna mellan medlemsländerna men utan resultat. Tänkte det kunde vara intressant och veta vilka skillnader det finns mellan de tre medlemsländerna. Skulle jag missat detta får gärna någon admin flytta/tabort denna tråd och hänvisa vidare.

Själv kommer jag och familjen troligtvis flytta (folkbokföra) oss i Norge har jag lite funderingar på hur det kommer påverka mitt "Eurobonus liv".

T.ex sökte jag häromdagen det nya SAS American Express Elite och det hade jag t.ex inte fått om jag jag var folkbokförd i Norge. Kommer jag då få behålla det om/när vi flyttar? Samma gäller Coop kortet som jag redan har. Kollas det på något sätt om man fortsatt är folkbokförd i Sverige?

Kan jag handla i norska poängshoppen med svenskt medlemskap?

Sen skulle det vara intressant om någon gammal räv här inne hade lust att lägga upp lite info vad som skiljer de tre skandinaviska länderna åt när det kommer till intjäning både hos SAS och via 3. part.
 
American Express har ingen egen verksamhet i Norge.
Det är norska banken DnB Nor som administrerar American Express olika kort i i Norge inklusive SAS Amex.
 
Har tittat lite på de norska Amex kortet och tror att sambon som kommer skrivas i Norge först ska satsa på det medans jag har kommer försöka ha kvar Elite om jag kan/får. Fördelen på det norska SAS amex är ju lägre nivå för 2for1. Någon som kan fler fördelar/nackdelar mellan svenska/norska korten?
 
A

Aurora

Guest
Diners sverige 20point/100kr
Diners norge 15point/100kr

Trygg Hansa er fullstendig fraværende og alle fordeler/tilbud/konkurranser finnst inte.

Coop ikke knyttet til EB.

Trumfpoeng kan bli til EB, samt ekstrapoeng ved handel hos shell.
 
Diners sverige 20point/100kr
Diners norge 15point/100kr

Trygg Hansa er fullstendig fraværende og alle fordeler/tilbud/konkurranser finnst inte.

Coop ikke knyttet til EB.

Trumfpoeng kan bli til EB, samt ekstrapoeng ved handel hos shell.

Tak för info :) Du känner inte till om man får behålla norska/svenska kort när man flyttar till det andra landet?
 

flapps

Medlem
Jag
Tak för info :) Du känner inte till om man får behålla norska/svenska kort när man flyttar till det andra landet?
Jag fick behålla mitt svenska Amex plat när jag flyttade till Norge. Var inga problem. Som kerran1980 skriver så är det DNB som administraterar Amex i Norge. Ingen bank jag skulle starta upp ett konto iallafall..
 
Hehe nu blev jag nyfiken på varför man ska hålla sig undan DNB?Alla tips mottages från en landsman till en annan här i Norge ;)

Jag

Jag fick behålla mitt svenska Amex plat när jag flyttade till Norge. Var inga problem. Som kerran1980 skriver så är det DNB som administraterar Amex i Norge. Ingen bank jag skulle starta upp ett konto iallafall..
 

Nemo

Medlem
Innan du folkbokför dig i Norge är det bra att beställa allt som du kan behöva som har med ditt svenska personnumner att göra, dvs det mesta. Bankkort, ev körkort, ev pass, ev telefonabonnemang (ip-tfn med svenskt nummer som du kan ta med och använda i Norge) etc. När du fokkbokför dig i Norge meddelar norska Skatteetaten det svenska Skatteverket att du flyttat dit. När du väl är ex-pat är det svårt att göra ngt som kräver svenskt personnummer. Har du kvar bostad/stuga i Sverige är det ännu mer värt att ha ordnat upp allt sånt.
 
Har en liten följdfråga som har blivit aktuell. Vi kommer folkbokföra oss nu i januari månad i Norge. I februari månad har vi bokat en resa till kryssning till Karibien med stopp i USA. Kommer reseförsäkringar från Amex/Coop Medmera gälla när man är folkbokförd utanför Sverige? Någon som vet om man kan teckna nya försäkringar i Norge på som gäller en resa som redan är bokad? Inte särskilt sugen på att åka på en sådan resa oförsäkrad ;)
 
Toppen