Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

Dr. Miles

Expert
Sen ska väl sägas att Thai First inte heller är bäst i klass bland första klass produkterna, men nog är servicen ändå bättre än United.

När jag flög med United i First class mella Tokyo och Beijing (de la ner linjen fjol, tror jag), så var jag enda passagerare i First och det var proppfullt i Business class.

Efter planet lyfte och säkerhetsbältsskylt släcktes, så kom en riktig gammal flygvärdinna(nära 70 eller kanske äldre) som var bred som en julgran satte i en stol i andra änden av First class kabinen.
En annan 60+ flygvärdinna kom till mig och sa att eftersom jag är enda passagerare i First class, så en serverar och andra vilar i shift.
De var ingen deadhead, utan det var vanlig tjänstetid för dem. Men de turades om och vilade och läste tidning i First class stol. :eek:
 

Homer

Medlem
När jag flög med United i First class mella Tokyo och Beijing (de la ner linjen fjol, tror jag), så var jag enda passagerare i First och det var proppfullt i Business class.

Efter planet lyfte och säkerhetsbältsskylt släcktes, så kom en riktig gammal flygvärdinna(nära 70 eller kanske äldre) som var bred som en julgran satte i en stol i andra änden av First class kabinen.
En annan 60+ flygvärdinna kom till mig och sa att eftersom jag är enda passagerare i First class, så en serverar och andra vilar i shift.
De var ingen deadhead, utan det var vanlig tjänstetid för dem. Men de turades om och vilade och läste tidning i First class stol. :eek:

säker på att det inte var SK du åkte med?
 

Dr. Miles

Expert
säker på att det inte var SK du åkte med?
United (UA) är mer känd än SAS när det gäller hög andel av "grannies" på långlinjer.
Det är pga att facket har bestämt att de som har jobbat har förtur att välja vilken rutt han/hon vill jobba.
Eftersom man får extra tillägg när man jobbar på långlinjer och får away tillägg + vilodag, så många äldre kabinpersonaler(bestor nästan endast kvinnor) väljer tjänst på långlinjer.

Kanske det blir annolunnda när United-Continental mergen är klar.
 

JacobGBG

Medlem
Sen ska väl sägas att Thai First inte heller är bäst i klass bland första klass produkterna, men nog är servicen ändå bättre än United.

Saken med Thai upplever jag är att deras premium produkter är otroligt varierande i standard. Allt från mini-suites på FRA/CDG-BKK till F-säten som känns som de hör hemma i C på andra linjer. Den sanna vördet för TG får man ju först när man flyger F ex-BKK.
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag uppdaterat listan.

Star Alliance First class rutter inom Asien (exkl. Kina&Japan inrikes)

  • Tokyo-Seoul: Asiana, United
  • Tokyo-Taipei: United
  • Tokyo-Bangkok:THAI, United
  • Tokyo-Singapore: United, Singapore Airlines (dock med 388&77W, ingen F award möjlig)
  • Bangkok-Beijing: THAI
  • Bangkok-Hong Kong: THAI
  • Bangkok-Kuala Lumpur: Lufthansa
  • Bangkok-Ho Chi Minh City: Lufthansa
  • Singapore-Hong Kong: Singapore Airlines (dock med 388, ingen F award möjlig)
  • Singapore-Seoul: Singapore Airlines (dock med 77W, ingen F award möjlig)
  • Singapore-Beijing: Air China, Singapore Airlines
  • Singapore-Snaghai: Singapore Airlines (dock med 77W, ingen F award möjlig)
  • Singapore-Manila: Singapore Airlines
  • Singapore-Jakarta: Singapore Airlines, Lufthansa


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


United använder numera Boeing B737 mellan Hong Kong-Ho Chi Minh City/Singapore/Tokyo utan First class.
 
Last edited:

Senator

Moderator
United använder numera Boeing B737 mellan Hong Kong-Ho Chi Minh City/Singapore/Tokyo utan First class.

Jag tror även man kallar detta BusinessFirst numera som gamla CO
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/business/default.aspx?v_ctrk=HOP2$0-1232-2733-1-1620
 

Elsson

Medlem
TG verkar ha slutat med F på BKK-SIN, flygs med A346 men säljs som 2 klass (F står som N/A på Awardfinder / ANA)

SQ SIN-MNL slutar med F den 1 juni.

SQ SIN-CGK flight SQ956 flygs med nya F.
 
Toppen