Senaste nytt

Premiärtur för SJs nya snabbtåg SJ 3000

Jacob

Medlem
Måndag 6 februari är det premiär för SJs nya snabbtåg SJ 3000. Premiärturen kommer gå från Stockholm till Sundsvall.

På de nya tågen kommer dessutom finnas ett information och underhållningssystemet "ombord.sj.se". Trafikinformation visas i vestibulerna och har man med sig egen dator kan man få tillgång till både trafikinformation och underhållning direkt i datorn via informationssystemet.

Även bistron är omgjord för att möta dagens krav, det ska finnas gott om utrymme för ben och bagage och alla tåg är handikappanpassade med både rullstolshiss och extra rullstolsplatser på tåget.

Totalt finns nu fyra tågsätt i SJs ägo som har fyra vagnar vardera. Linjen Stockholm-Sundsvall kommer senare under vintern utökas med linjen Stockholm-Östersund.

Lite kul med underhållningssystem ombord, nu får väl ITE lanseras som begrepp, "in-train entertainment".

(Källa: Pressrelease)
 

henrik l

Medlem
Intressant att det är just de linjerna man gör premiären på och inte Stockholm-Göteborg/Malmö. Misstänker att det officiella argumentet kan vara att man vill konkurrera med flyget. Konspirationsteoretikern i mig säger dock att man nog räknar med vissa inkörningsproblem och på sträckan Sthlm-Gbg kanske det skulle bli ett jäkla liv bland hårt prövade resenärer:p
 

Dr. Miles

Expert
Jag har förstått att problemet ligger inte på själva tåget utan banor.
Finns det dubbla spår hela vägen mellan Stockholm - Göeteborg och mellan Stockholm -Malmö?
 

Kristofer

Medlem
Intressant att det är just de linjerna man gör premiären på och inte Stockholm-Göteborg/Malmö. Misstänker att det officiella argumentet kan vara att man vill konkurrera med flyget. Konspirationsteoretikern i mig säger dock att man nog räknar med vissa inkörningsproblem och på sträckan Sthlm-Gbg kanske det skulle bli ett jäkla liv bland hårt prövade resenärer:p

Vad jag hört, är tanken att frigöra befintliga X2-tåg på dessa linjer, och öka kapaciteten på Stockholm-Göteborg/Malmö med dem.
 

twiggs

Medlem
Vad jag hört, är tanken att frigöra befintliga X2-tåg på dessa linjer, och öka kapaciteten på Stockholm-Göteborg/Malmö med dem.

Exakt. Dessa tåg är jämfört med SJ 2000 anpassade för linjer med lägre antal passagerare, fler stopp och framförallt tänkta precis som tidigare kommentarer säger att frigöra fler X2-set för att kunna (framförallt) dubbla antalet sittplatser på linjerna Stockholm–Göteborg/Malmö-Köpenhamn genom längre tåg. På sikt ska SJ 2000 enbart trafikera dessa linjer (och evt Göteborg–Malmö/Köpenhamn) medan SJ 3000 ska ta över trafiken på mindre linjer som idag körs av SJ 2000 som exempelvis Sundsvall–Stockholm, Östersund–Stockholm, Arvika/Karlstad–Stockholm, Uddevalla–Stockholm och den halvt nedlagda linjen Jönköping–Stockholm.
1 avgång om dagen till Sundsvall ska dock fortfarande köras av SJ 2000. Till Uddevalla har man tänkt sig att öka antalet avgångar till 3 om dagen för att dessa tåg ska kunna ta en större del från mindre orter längs med Södra stambanan så att SJ 2000 får färre stopp.

Sedan ska också SJ 3000 så smått börja köras upp mot Dalarna (Falun till att börja med och senare evt. även Mora) för att frigöra loktåg. Det har också spekulerats om att dessa tåg ska sättas in på Stockholm–Oslo, fast det låter jag vara osagt. Den nya tågtypen ska förstås också användas på den nya linjen mellan Umeå och Stockholm när den nu öppnar.
 

henrik l

Medlem
Vad jag hört, är tanken att frigöra befintliga X2-tåg på dessa linjer, och öka kapaciteten på Stockholm-Göteborg/Malmö med dem.

Som sagt, enbart en konspirationsteori:) Det låter ju vettigt att man kör med tåg som är anpassade till omständigheterna både vad gäller spår och passagerare och att man kan utnyttja X2000 där det passar bäst. Vill minnas att det för några år sedan fanns X2000 som gick till Jönköping via Falköping. Just på sträckan Falköping-Jönköping kändes X2-tågen helt malplacerade. Passagerarna var säkert nöjda som slapp skumpa fram i motorvagnen, men det var kanske inte ett optimalt resursutnyttjande.
 

Jacob

Medlem
Klockan 12.23 måndag 6 februari går den första avgången från Stockholm central till Sundsvall.

Intresserade är välkomna att närvara vid invigningen. Klockan 12.00 börjar invigningsceremonin med tal och bandklippning.
 

Roger J

Medlem
Jag har förstått att problemet ligger inte på själva tåget utan banor.
Finns det dubbla spår hela vägen mellan Stockholm - Göeteborg och mellan Stockholm -Malmö?

Det är dubbla spår mellan Stockholm och Malmö/Göteborg. Dock inte norrut mot Sundsvall. Norr om Gävle är det enkelspår.
 
Toppen