Senaste nytt

Endast norsk crew på A330/340 med ny kabininredning från Arlanda?

obs

Medlem
Jeg er principielt ligeglad om det er svensk, dansk eller norsk besætning der er ombord. Det vigtigste for mig er at de er venlige, smilende og servicemindede. Hvilket sprog de taler betyder mindre, jeg forstår dem alle lige godt med mindre at de taler med stærk dialekt. Derudover foretrækker jeg at de taler deres modersmål, det andet med at blande sprogene kan godt give lidt forvirring :)

Men skulle jeg uddele karakterer ud fra egne erfaringer ombord, så har jeg nok svenskerne på en 1. plads, så danskerne og til sidst nordmændene.

Håber da ikke at SAS skal til at have en masse ekstra omkostninger ud af at være nødt til at flyve norsk personale rundt til de interkontinentale flyvninger, bare fordi de svenske og danske fagforeninger er imod den nye indretning, for flere omkostninger er da absolut det sidste SAS har brug for hvis de skal overleve. Jeg siger ikke at personalet ikke skal have ordentlige arbejdsforhold og mulighed for at hvile sig. Men om det lige er en fast væg eller et kraftigt forhæng, det kan jeg ikke helt se hvordan det skulle kunne gøre den store forskel... Men jeg kan naturligvis tage fejl.
 
Last edited:

Joakim P N

Medlem
Tvekar mellan att flyga ARN-ORD direkt, eller först ARN-CPH och därefter till Chicago från Köpenhamn. Någon som har erfarenhet om upplevelsen skiljer sig åt mellan dessa långflygningar?
 

palmen

Moderator
Tvekar mellan att flyga ARN-ORD direkt, eller först ARN-CPH och därefter till Chicago från Köpenhamn. Någon som har erfarenhet om upplevelsen skiljer sig åt mellan dessa långflygningar?
Personligen skulle jag flyga direkt om det inte var så att omvägen var billigare eller jag behövde poängen. Det är fortfarande SAS eller SAS du väljer mellan. Om någon flygtid passar bättre än en annan så ta den.
 

Jonas C

Medlem
Norsk besättning har i min erfarenhet ofta varit synonymt med sämre service. Flög EWR-ARN i februari där besättningen var norsk. Det var den absolut sämsta service jag fått på en långflygning i Business.

Likaså för någon månad sedan då jag hade svensk crew ut och norsk hem, och även där var det en tydlig kvalitetsskillnad.
 

Ricci

Medlem
Tja....
Produktionskostnaderna för SAS kommer att öka pga t ex extra traktamenten, hotellnätter och inställda flyg pga att crew gått över tjänstetiden (t ex snökaos i Oslo och crew inte kan flyga till ARN...)......
Detta låter lite som en återgång till 3-2-2 avtalet som fanns tidigare och kostade SAS XXX miljoner om året i produktionskostnader.
Som jag skrev tidigare i en tråd för någon vecka sedan verkar SAS försöka spara in X miljoner i investeringspengar, men får betala det på ökade produktionskostnader i XX(X) miljoner om året.
Men det är som sagt kanske SAS logik....( i högre ekonomiska skolan...)
 
Toppen