Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

mtlmr

Medlem
Vi reste i julas CPH-IST-PVG och sedan vidare med Zest Air till Filippinerna. När vår flight ankom fanns inte 72h-disken öppen, men precis som ni andra sagt tog det efter lite funderande och att chefen fick komma med stämpeln bara några minuter innan allt var klart. De verkade inte kunna detaljerna i båset, men chefen verkade ha stenkoll.

På vägen hem skulle vi stanna ett par dagar och hade inga problem alls, båskillen kallade bara till sig chefen och stämpeln, och så var vi igenom.
 

Impendill

Medlem
Det låter onekligen besvärligt, men det fungerar trots allt?
Det som är problematiskt är att det är inte kinesisk immigration du ska övertyga, utan check in/gate personal på avreseflygplatsen eller på sista flygplatsen före Kina.
Om flygbolagspersonalen säger nej, kan du inte kliva ombord på ett flygplan.

Vad menas här?
Är det flygbolagets personal i köpenhamn i mitt fall som ska "godkänna" transit?
Räcker det med att jag visar upp nästa biljett för dem då, eller hur går det till?
 

mtlmr

Medlem
Du släpps inte på planet om du inte har dokumenterat att du får komma in i landet.

I vårt fall blev vi tillfrågade om visum, men efter att vi förklarade att vi skulle nyttja reglerna för 72h-visum och visade upp vår biljett vidare var det inget problem. Detta på CPH.

Det låter onekligen besvärligt, men det fungerar trots allt?


Vad menas här?
Är det flygbolagets personal i köpenhamn i mitt fall som ska "godkänna" transit?
Räcker det med att jag visar upp nästa biljett för dem då, eller hur går det till?
 

knutas

Medlem
Jag har också blivit stoppad (på CPH) och tillfrågad om att visa upp giltigt visum eller giltig utresebiljett inom 72h gränsen vid transit i Shanghai. Om man ska övernattad är är det viktigt att även kunna i uppvisa giltig hotellbokning för att få transitvisumet.

Det är gränskontrollen som godkänner transiten, men flygbolaget vill ju inte flyga dig dit om du inte kommer tillåtas inträde i landet.
 

mtlmr

Medlem
Vi ska kanske skapa en wiki-liknande checklista på vad man behöver ha/uppfylla?

Hotellbokningen var ett bra tillägg, och det stämmer bra att jag hade det med mig när vi fick vårt. Minns inte att jag visade dock, men det kan stämma att jag hade det i högen tillsammans med vidarebiljetten.
 

lillemannen

Medlem
Jag hade problem när jag gjorde en MR på mindre än 72h mellan Paris - Guangzhou - London med AF förra året. Man ville helt enkelt inte låta mig borda, då detta med 72 h regeln var så nytt att AF supervisor inte visste om den. KLM hade det på sin hemsida men inte ville man lyssna på mig förrän jag erbjöd leta fram informationen att Guangzhou ingår som visumfritt inom 72 h.
 

Impendill

Medlem
Nu blev jag lite osäker. Jag har CPH-PVG-CPH bokad på en biljett med SAS.
Sedan har jag PVG-TPE-PVG bokad på en separat biljett med EVA.

Har det någon betydelse att de inte är på samma biljett?
 
Toppen