Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Ska flyga enkel resa Miami - Chicago i April med familj och vänner.
Nu har det visat sig att jag råkade fylla i för och efternamn på fel ställe.
Alltså mitt förnamn står som efternamn och tvärtom.

Tror ni detta kommer bli problem vid gaten?

Det kostar 300 kr per biljett att ändra. Vi har 7 biljetter.
 

Bringman

Medlem
Ska flyga enkel resa Miami - Chicago i April med familj och vänner.
Nu har det visat sig att jag råkade fylla i för och efternamn på fel ställe.

När jag flög Beijing - Hong Kong förra sommaren med China Southern hade jag gjort likadant som du beskriver.
Inga problem varken under incheckning eller vid gaten.

Skrev till dem innan och frågade
Dear Sir/Madam,
Thank you for writing to us.
It does not affect your boarding .In our system ,it shows CARL/BRINGMAN MR .Does it the same as you name of your passport?
We are sorry for keeping you waiting.
We are sorry for any inconvenience caused and thank you for your understanding.
Thank you for selecting China Southern Airlines.
If you have any queries, please feel free to reply to this e-mail,or call our customer service hotline at (86)4006695539.

Sincerely,

Hade med mig en utskrift av mailet ifall något skulle krångla.
 

JacobGBG

Medlem
Haft samma strul med min flickvän som använder sitt andranamn som tilltalsnamn. Det gick dock utan problem genom flera länder. Det handlar väldigt mycket om den som kollar pass/BC har vaknat på fel sida eller ej.
 

Dr. Miles

Expert
Haft samma strul med min flickvän som använder sitt andranamn som tilltalsnamn. Det gick dock utan problem genom flera länder. Det handlar väldigt mycket om den som kollar pass/BC har vaknat på fel sida eller ej.

Jag har bokat många biljetter åt min kollega som använder andranamn som tilltalsnamn, men inte en enda gång har han haft problem med check in eller annat. Det fungerade till och med resa till USA.
 

kristerj

Medlem
Kan också intyga det fungerar i USA. Jag har inte mitt tilltalsnamn först i passet utan mitt mellannamn står först. På biljetten står då tilltalsnamnet, men det är bara att förklara för de i biljettkontrollen. Har dessutom stavat med "K" i stället för "Ch" som står i passet och även detta har de accepterat, så jag skulle inte vara orolig, bara rätt namn dyker på några ställen i passet.
 

Bizniz4u

Medlem
Skulle vara intressant om ngn på BC verkligen råkat ut för att de blivit stoppade pga attt namnet står i fel ordning....
 

tourist

Medlem
Det finns länder i världen där familjenamnet anges före det individuella namnet, och medborgare i dessa länder flyger också, trots att deras namn ofta hamnar i "bakvänd" ordning. Jag skulle inte betala 2100 kronor för att ändra.
 

Bringman

Medlem
Det finns länder i världen där familjenamnet anges före det individuella namnet, och medborgare i dessa länder flyger också, trots att deras namn ofta hamnar i "bakvänd" ordning. Jag skulle inte betala 2100 kronor för att ändra.
Det var därför jag fick mina namn i fel ordning i Kina.
 
Toppen