Senaste nytt

Hur nå SJ Prio Black billigast och snabbast?

jonten

Medlem
Då blev det helt plötsligt helt meningslöst för min del att skaffa Svart Prio. För det var enbart den delen av kortet som intresserade mig. Då duger det gott och väl med ett Grå Prio.
Det sägs att man med svart prio kan köpa en avbokningsbar biljett kl 1700 och hoppa på ett tidigare tåg och sen avboka biljetten kl 1700.... SJ har mig veterligen ingen lösning på detta, de vet att folk gör så men verkar tyst acceptera det.
Men något som ju är OK är ju att boka billigaste biljetten och sen ta dyraste avgången på dagen. Det sparar man ju en slant på.
 

jsn

Medlem
@agehall @Coco
För övrigt kan jag berätta för er att när X2 (littra/modellbeteckning) kom så hade man ett koncept som hette X2000.
Och eftersom det var ett "koncept" så kunde x2:eek:rna ersättas med vanliga loktåg vid behov och fortfarande kallas x2000, trots förseningar och allt annat detta medförde... Det fanns även några mörkblå loktåg som sattes in istf x2:eek:rna vid behov, och ett tag 2 (tror jag) Rc6 vars maxhastighet ökades till 180 och döpte om till Rc7. Dock har dessa Rc8 återigen gjorts om till vanliga Rc6...
 

Flood

Medlem
@Coco Just nu finns väl som påpekat inget mer än sign up-bonusen för mastercard, men det är ju en bra start. Om du har 0 nivå-poäng nu och ett helt medlemsår framför dig, så tar 6 500 dig direkt in på grå nivå. Då behöver du handla för (25 000-6 500)/0,2 = 92 500 SEK för att komma upp på svart nivå. Inte omöjligt, men antagligen åker du en del tåg och fikar lite i bistron också. Några tusen poäng lär du väl snart åka ihop på det naturliga sättet, annars har du ju ändå inte så stor nytta av status hos SJ.

Sedan brukar det vara lite erbjudande under året som boka en måltid, åk ett nattåg, köp en flexibel biljett, registrera ett pendlarkort mm som kan ge dig ytterligare några tusen poäng.

Inte för att det är supervärt att ha svart prio, ser det lite som en hobby. :) Åker själv för kanske 10 000 poäng per år och har svart prio, då är det ganska enkelt att försvara nivån med mastercardet.
 

Coco

Medlem
Du kan få mitt kort, om man kan överföra. :)

Stort tack för det erbjudandet @Andreas Eriksson :) Du åker så pass lite tåg att du inte ser något egenvärde i det eller? Jag blev nyfiken av ditt erbjudande :)

Det sägs att man med svart prio kan köpa en avbokningsbar biljett kl 1700 och hoppa på ett tidigare tåg och sen avboka biljetten kl 1700.... SJ har mig veterligen ingen lösning på detta, de vet att folk gör så men verkar tyst acceptera det.
Men något som ju är OK är ju att boka billigaste biljetten och sen ta dyraste avgången på dagen. Det sparar man ju en slant på.

Ja det är lite det med att köpa billigast möjliga biljett och sen hoppa lite som man vill som lockade mig rent privat.

@Coco Just nu finns väl som påpekat inget mer än sign up-bonusen för mastercard, men det är ju en bra start. Om du har 0 nivå-poäng nu och ett helt medlemsår framför dig, så tar 6 500 dig direkt in på grå nivå. Då behöver du handla för (25 000-6 500)/0,2 = 92 500 SEK för att komma upp på svart nivå. Inte omöjligt, men antagligen åker du en del tåg och fikar lite i bistron också. Några tusen poäng lär du väl snart åka ihop på det naturliga sättet, annars har du ju ändå inte så stor nytta av status hos SJ.

Sedan brukar det vara lite erbjudande under året som boka en måltid, åk ett nattåg, köp en flexibel biljett, registrera ett pendlarkort mm som kan ge dig ytterligare några tusen poäng.

Inte för att det är supervärt att ha svart prio, ser det lite som en hobby. :) Åker själv för kanske 10 000 poäng per år och har svart prio, då är det ganska enkelt att försvara nivån med mastercardet.

Nej det verkar ju faktiskt inte så mycket bättre än så :) Nej precis, som jag tidigare har skrivit så hade jag planer på att köpa ihop poäng till ett Grå Prio för 1200 sek (eller hur mycket det nu var).

Jag överväger nästan det med SJ Mastercard nu. Även om jag inte vet hur länge jag kommer att tågpendla. Sen så åker jag inte så mycket tåg privat.
 

agehall

Medlem
Det sägs att man med svart prio kan köpa en avbokningsbar biljett kl 1700 och hoppa på ett tidigare tåg och sen avboka biljetten kl 1700.... SJ har mig veterligen ingen lösning på detta, de vet att folk gör så men verkar tyst acceptera det.
Men något som ju är OK är ju att boka billigaste biljetten och sen ta dyraste avgången på dagen. Det sparar man ju en slant på.

Hehe, det bör ju funka ungefär lika bra som säter-borlänge, med en stor skillnad - man får inga poäng, så det blir svårt att behålla sitt Prio Svart. (Om man nu är intresserad av detta...)

Stort tack för det erbjudandet @Andreas Eriksson :) Du åker så pass lite tåg att du inte ser något egenvärde i det eller? Jag blev nyfiken av ditt erbjudande :)

Är rätt säker på att det INTE går att överföra korten. Skulle bli extremt förvånad om det gick...
 

Flood

Medlem
Nej precis, som jag tidigare har skrivit så hade jag planer på att köpa ihop poäng till ett Grå Prio för 1200 sek (eller hur mycket det nu var).

Däremot kan man ju faktiskt köpa nivåpoäng nu. Om du köper prio-poäng av SJ så blir de nivågrundande, ändrat sedan en tid tillbaka enligt en frågor/svar-sida på sj.se. Fast det kostar ju en slant:

Kan jag köpa extra SJ Prio-poäng? - Frågor & svar - SJ AB

4 000 prio-poäng kostar dig 1 000 SEK, men de har å andra sidan ett värde på 200-500 SEK om du behöver åka tåg.
 

Coco

Medlem
Däremot kan man ju faktiskt köpa nivåpoäng nu. Om du köper prio-poäng av SJ så blir de nivågrundande, ändrat sedan en tid tillbaka enligt en frågor/svar-sida på sj.se. Fast det kostar ju en slant:

Kan jag köpa extra SJ Prio-poäng? - Frågor & svar - SJ AB

4 000 prio-poäng kostar dig 1 000 SEK, men de har å andra sidan ett värde på 200-500 SEK om du behöver åka tåg.

Jo precis så helt bortkastat är det ju som sagt inte. Sen så får jag ju mitt gratiskaffe i bistron också haha :D
 

tågnörd

Medlem
Och eftersom det var ett "koncept" så kunde x2:eek:rna ersättas med vanliga loktåg vid behov och fortfarande kallas x2000, trots förseningar och allt annat detta medförde... Det fanns även några mörkblå loktåg som sattes in istf x2:eek:rna vid behov, och ett tag 2 (tror jag) Rc6 vars maxhastighet ökades till 180 och döpte om till Rc7. Dock har dessa Rc8 återigen gjorts om till vanliga Rc6...
Mer off topic:
För att få köra 180 km/h och snabbare måste (minst) hälften av boggierna ha magnetskenbroms. Det kostade för mycket, så man nöjde sig med 160 km/h och byggde tillbaka loken till Rc6. Loken är idag svarta, men de mörkblå vagnarna rullar på och har iaf ett tag ofta gått i tågen till Dalarna och Värmland.
 

nilsson

Medlem
Den enda förmån som är något att ha, är att kunna hoppa på ett annat tåg. Loungen på Stockholm Central är ju skrattretande imho och har så pass dåliga öppettider att det är svårt att besöka den ifall man vill åka med ett morgontåg.

Eluttag, wifi och gratis toalett! Vad är inte att tycka om? (svar: deras juice)

För övrigt kan jag berätta för er att när X2 (littra/modellbeteckning) kom så hade man ett koncept som hette X2000. Det var bland annat för att man ville ta marknadsandelar från flyget med mat i 1:a-klass m.m. Då fick man mat alla avgångar, likt flyget.

"Billigare än flyget. Snabbare än tåget" var deras reklam. Synd att de behållt flygplansmat, där de ju faktiskt skulle kunna vara väsentligt bättre än flyget. Om man vill få lite känsla på hur länge sedan X2000 infördes, så tänk på att de hade en rökvagn.
 

Lokföraren

Medlem
"Billigare än flyget. Snabbare än tåget" var deras reklam. Synd att de behållt flygplansmat, där de ju faktiskt skulle kunna vara väsentligt bättre än flyget. Om man vill få lite känsla på hur länge sedan X2000 infördes, så tänk på att de hade en rökvagn.
Rekommenderar herrskapet att åka Blå Tåget. Där finns det ganska bra mat, exeptionellt mycket bättre än SJ och andra bolags maträtter (tåg). Tag gärna deras trevliga frukost också. Nästa resa Göteborg - Stockholm - Göteborg så blir det Blå Tåget ena vägen.
 
Toppen