Senaste nytt

Island får lågprisflyg till USA (igen)

Palazzi

Medlem
Island har som bekant ett gynnsamt geografiskt läge, för att agera flyghubb mellan Europa och Nordamerika. Den stora aktören Icelandair har länge nyttjat positionen, och under några år fanns även en lågprisaktör med namnet "Iceland Express".

Lågprisaktören "Iceland Express" sköttes väl egentligen illa på alla möjliga sätt, och var för två år sedan tvingade att stänga ner verksamheten.
Det som fanns kvar efter avvecklingen köptes av det nyetablerade bolaget WOW air. Med övertagandet försvann tankarna på USA-flygningar, och även anslutningsflygande i stort.

WOW airs priser är låga, men inte i linje med den mycket aggresiva kostnadsnivån som finns hos flera Europeiska och Amerikanska lågkostnadsbolag. Med en mer effektiv organissationsstruktur, och tydlig målbild, har man fått bra ordning på verksamheten. Förra året var man t.o.m punktligare än Icelandair (givet hjälpt av att man bara flyger p2p).

Efter några år i luften har ändå WOW air fallit för frestelsen att återigen befästa den amerikanska marknaden - om än i liten skala. Fr.o.m i Mars nästa år öppnar man en linje till Boston, och än så länge finns inga uttalanden om ytterligare expansion.
Linjen blir också den enda i deras nätverk som kan bokas med byte (i Reykjavik).

WOW Air har idag flertalet linjer till/från Europa, men från den Nordiska marknaden återfinns bara Köpenhamn.

Några prisangivelser finns ännu inte, och linjen finns inte tillgänglig för bokning.

Länk: Iceland's WOW air sets tentative March 2015 date for US flights - ch-aviation.com
 

Jonas C

Medlem
Hmm får man hoppas att det blir ett billigt sätt att ta sig till USA på enkelbiljetter? Exempelvis genom att kombinera med en SAS biljett till Reykjavik.
 

AABack2ARN

Medlem
Vill man ha ett billiga enkelbiljetter till USA erbjuder norsken det. Att man inte nödvändigtvis kommer fram i tid är en annan femma. Och jag tror ärligt sagt inte WOW erbjuder en så mycket bättre produkt än Kjos & Co
 
A

Aurora

Guest
Kan inte gilla disse virituelle bolag, ei heller "WOW"-air. Gir meg en billig følelse på linje med Ryanair.

To av deres flygplan är registrade i Bulgaria, ett på Island. Det registrerad på Island flyges av et Latvisk selskap, Avion Express. Inte bra alls.
 

Dr. Miles

Expert
Hmm får man hoppas att det blir ett billigt sätt att ta sig till USA på enkelbiljetter? Exempelvis genom att kombinera med en SAS biljett till Reykjavik.
Norwegian flyger till USA och de säljer billig enkelbiljett.
Om man är beredd att ta sig till Island och sedan åka ett LCC bolag till USA, kan man lika gärna testa sin tur med Norwegian. Har man tur kommer man i tid, direkt.

Screenshot20141007_6.png


Vill man ha ett billiga enkelbiljetter till USA erbjuder norsken det. Att man inte nödvändigtvis kommer fram i tid är en annan femma. Och jag tror ärligt sagt inte WOW erbjuder en så mycket bättre produkt än Kjos & Co
Precis min poäng också.
 

Palazzi

Medlem
Nu är det bokningsbart. Jag tycker personligen att detta positioneringsalternativ är mer intressant än norsken, i.o.m att lidandet i ekonomiklass delas upp i kortare etapper:

Skärmavbild 2014-10-23 kl. 14.02.56.png

Observera priset!! Det kommer vara lägstapriset från Danmark...

Sen finns det ju faktiskt människor som ska till just Boston. Eller Washington för den delen, som också erbjuds...

5h tar Island-Boston
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Hvis tidstabellen passer med en "udflugt" torsdag - mandag så kunne jeg meget vel fristes til at prøve den.

Finns avgångar dessa dagar, men verkar inte vara lika billigt då... Jag har dock inte orkat leta igenom allt, de har ingen kalendervy. Man får bläddra två dagar i taget.. :(

Ser gärna en rapport! :)
 
Toppen