Senaste nytt

Möjlighet till stopover på bonusbiljetter

WCFCP

Medlem
Hejsan!

Har bokat en bonusresa till London med SAS i februari nu och eftersom jag inte bor i Stockholm så har jag en flygning som börjar i LLA. Är det möjligt att boka om så att jag åker ner dagen innan till ARN eller måste man åka "som det är tänkt" Jag åker C-klass, så ombokningsbar är biljetten vad jag vet..

Alla tips uppskattas! :)
 

agehall

Medlem
Du får inga stopovers med EB-awards. Däremot kan du stanna upp till 24h i Stockholm, så det ska inte vara några problem att åka ner dagen innan, så länge du håller dig inom 24h.

Vad gäller ombokningar, så är det helt rätt att din biljett är ombokningsbar, FÖRUTSATT att det finns platser i rätt bokningsklass (I ojmr). Detta gör ofta att det i praktiken inte finns mycket flexibilitet alls i bonusbiljetter.
 

WCFCP

Medlem
Om jag förstår dig rätt nu så kan jag åka ner till ARN vid säg 18-tiden på torsdag, ta ut mitt bagage etc. åka in till Sthlm och sen hoppa på flyget till LHR på fredagen vid 16 tiden? Detta är dock beroende av att det finns bonusplaster mellan LLA-ARN på torsdagen?
 

Jacob

Medlem
Stopover är endast tillåten på bonusresor med SAS som inkluderar en interkontinental resa. Hade du åkt till New York hade kunnat göra ett ordentligt stopp i Stockholm. Stopovers är dessvärre inte tillåtna på flygningar inom Europa eller på bonusbiljetter med andra Star Alliance flygbolag.

Men som agehall nämner, en stopover är per definition ett stopp som varar längre än 24 timmar. Så länge du stannar maximalt 23 timmar och 59 minuter i en stad räknas det som en vanlig transfer. Det är alltså ingen skillnad om du har en timmes byte på Arlanda eller 23 timmars byte.
 

Jacob

Medlem
Om jag förstår dig rätt nu så kan jag åka ner till ARN vid säg 18-tiden på torsdag, ta ut mitt bagage etc. åka in till Sthlm och sen hoppa på flyget till LHR på fredagen vid 16 tiden? Detta är dock beroende av att det finns bonusplaster mellan LLA-ARN på torsdagen?
Korrekt! Landar du klockan 18 på Arlanda och lyfter igen klockan 16 har du alltså 22 timmar i Stockholm och det räknas som en transfer och inte som en stopover. Det är bara att du säger till vid incheckningen i Luleå att bagaget endast ska taggas till Stockholm (systemet brukar oftast vilja skicka väskan så långt som möjligt så detta måste troligtvis göras manuellt av personalen).
 

WCFCP

Medlem
Korrekt! Landar du klockan 18 på Arlanda och lyfter igen klockan 16 har du alltså 22 timmar i Stockholm och det räknas som en transfer och inte som en stopover. Det är bara att du säger till vid incheckningen i Luleå att bagaget endast ska taggas till Stockholm (systemet brukar oftast vilja skicka väskan så långt som möjligt så detta måste troligtvis göras manuellt av personalen).

Tack för hjälpen! Då är det egentligen bara för mig att prata med medlemsservice för att boka om första flighten och sendan hoppas att det finns biljetter lediga den dagen också.
 

flying

Medlem
En ytterligare fråga angående award biljetter. Är det någon som vet om detta skulle vara en giltig erubonus award?

BKK-SIN < 24h -BKK-NRT (stopover) -BKK ??

På förhand tack!
 

Dr. Miles

Expert
En ytterligare fråga angående award biljetter. Är det någon som vet om detta skulle vara en giltig erubonus award?

BKK-SIN < 24h -BKK-NRT (stopover) -BKK ??

På förhand tack!

Du kan inte ta någon stopover alls på bonusresor med SAS EuroBonus poäng när du flyger med Star Alliance partner.
 

flying

Medlem
Kanske inte var tydlig nog. Mitt stopp är i Tokyo och frågan går ut på om det är ok att åka omvägen via singapore och utnyttja 24h regeln där??
 
Toppen