Senaste nytt

Hur nå SJ Prio Black billigast och snabbast?

Palazzi

Medlem
Mmm, Säter-Borlänge får mig att minnas tiderna då man pendlade där... 25ggr på samma avgång... ;)

@Lokförarens tips är nog det bästa du kan hoppa på just nu.

Det var tider det - alltid fullsmockat med människor från Businessclass.se. Jag förstod aldrig hur det kunde bo så många medlemmar på den korta sträckan, men jag brydde mig väl heller aldrig om att fråga.. :rolleyes:

Största fördelen var ju egentligen att man kunde ta det smidiga morgonflyget till Dala Airport, på vägen till Säter.

Åååhh vilka 15 minuter. Jag säger bara: "Solvarbo", "Gustafs" o "Gylletäppan".... Den naturen var värd hela omvägen :cool:
 

Coco

Medlem
Nu jobbar jag inte längre som förare på SJ @Coco men förut var det 35000 kronor du skulle använda upp för att bli Svart. Jag har blivit nedgraderad till Grå, men har å andra sidan kvar mitt gamla "tjänstekort" från SJ :)

Så du är ute efter det gratiskaffet som finns? En gång på någon kurs, sa en instruktör att en ekonom på SJ hade räknat ut att "om alla som åkte tåg skulle köpa två kaffe så skulle vi inte behöva ta betalt för biljetterna". Så mycket tjänar SJ på kaffet.

Ja, men som sagt, om man återgår till det svarta, som svart medlem kostar inte kortet dig något. Bara att låta det ligga å skräpa i plånboken och dricka hur mycket kaffe som helst. Det finns ju också några andra bra förmåner på det svarta, men SJ är dålig på både förmåner, service och så enligt mig. Jag hoppas att få ett annat lokförarjobb, där jag hoppas att servicenivån når långt mycket högre.

Man lär sig något nytt varje dag. Gällande kaffet så var det en viss morgonironi. Som så här i efterhand verkligen var otydlig. Det som främst lockar mig med Svart kort är de smidiga bytena mellan olika avgångar. Även om jag var seriös med det gällande att köpa mig till Grå nivå.

Den enda förmån som är något att ha, är att kunna hoppa på ett annat tåg. Loungen på Stockholm Central är ju skrattretande imho och har så pass dåliga öppettider att det är svårt att besöka den ifall man vill åka med ett morgontåg.

Ja det är just förmånen att kunna hoppa mellan tåg. Min tanke är att boka så billiga biljetter som möjligt med de gamla IC-tågen mellan Stockholm och Falun samt retur.

Men sen istället hoppa på 3000-tågen de gånger det blir förmånligare. För jag har fått för mig att det ska vara fullt möjligt?

@Coco
Jag kom på att om man köper ett årskort så kommer man direkt upp i Svart nivå. Men det kostar ju. Men å andra sidan så skall du ju åka en del också. Kolla också upp om det fortfarande är så att vissa kort gäller i kollektivtrafiken m.fl. (resplus), för då kan det bli en bra deal.

Finns från 43300, men då utan resplus, med resplus kostar det 59300. Men i båda korten ingår gratis the/kaffe :-D Vill bara säaga att det är inkl moms, men det är väl 6% på tågbiljetter om jag inte missminner mig, men lite billigare blir det om företaget kan stå för notan.

Tack för tipset det ska jag genast kolla upp! :-D

Skaffa kortet, gör några köp, kom upp till svart nivå och avsluta kreditkortet. Nu har jag inte läst det finstilta men får du inte behålla det svarta kortet då? Borde vara snabbaste och billigaste sättet

Jag har faktiskt inte läst det finstilta ännu. Men jag ska sätta mig och läsa igenom det för att se vilka för och nackdelar det finns.
 

agehall

Medlem
Men sen istället hoppa på 3000-tågen de gånger det blir förmånligare. För jag har fått för mig att det ska vara fullt möjligt?

Hmm, nu blev jag osäker - räknas de som "vanliga" tåg eller är de snabbtåg? Man får ju iaf inte boka IC och sedan hoppa på X2000...
 

Lokföraren

Medlem
@agehall @Coco
3000-tågen är liksom 2000-tågen numer klassade som "snabbtåg".

För övrigt kan jag berätta för er att när X2 (littra/modellbeteckning) kom så hade man ett koncept som hette X2000. Det var bland annat för att man ville ta marknadsandelar från flyget med mat i 1:a-klass m.m. Då fick man mat alla avgångar, likt flyget. Numer är det inte lika bra nivå på X2000 (fast det heter numer SJ Snabbtåg).

Alltså tåget heter inte x2000, utan är ett gäng lok och vagnar ihopsatta av modell x2__ där __ skall fyllas ut med underlittra.
 

Coco

Medlem
Hmm, nu blev jag osäker - räknas de som "vanliga" tåg eller är de snabbtåg? Man får ju iaf inte boka IC och sedan hoppa på X2000...

Man får boka snabbtåg och sen åka IC/regional i mån av plats, men inte vice versa.

Då blev det helt plötsligt helt meningslöst för min del att skaffa Svart Prio. För det var enbart den delen av kortet som intresserade mig. Då duger det gott och väl med ett Grå Prio.

@agehall @Coco
3000-tågen är liksom 2000-tågen numer klassade som "snabbtåg".

För övrigt kan jag berätta för er att när X2 (littra/modellbeteckning) kom så hade man ett koncept som hette X2000. Det var bland annat för att man ville ta marknadsandelar från flyget med mat i 1:a-klass m.m. Då fick man mat alla avgångar, likt flyget. Numer är det inte lika bra nivå på X2000 (fast det heter numer SJ Snabbtåg).

Alltså tåget heter inte x2000, utan är ett gäng lok och vagnar ihopsatta av modell x2__ där __ skall fyllas ut med underlittra.

Där ser man, det verkar som att SJ inte främjar för sina kunder. Det märks ganska tydligt att saker har försämrats. Framförallt när man går tillbaks och läser gamla trådar här på BC.
 
Toppen