Senaste nytt

Skillnad mellan Eurobonusresa och Star Alliance Award ticket hos SAS?

Hos SAS kan man som bekant samla Eurobonuspoäng och sedan lösa in dessa mot Eurobonusresor på SAS hemsida och hela förfarandet är mycket självförklarande. Nu vill jag börja samla poäng hos ett annat Star Alliance flygbolags frequent flyer program och sedan lösa in dessa poängen mot Star Alliance Award-resor. Jag har läst att jag kan kolla tillgängligheten med hjälp av Dr Miles guide till ANA Tool. Om vi antar att jag vill flyga Köpenhamn -> Berlin (SAS är enda Star Alliance-bolag som flyger denna sträckan) och söker efter denna sträcka med ANA Tool, kommer jag då att hitta samma biljetter, och till samma poängpris, som jag hade hittat direkt på SAS hemsida? Dvs, tas Eurobonusbiljetter och Star Alliance Award-biljetter med SAS ifrån samma fare bucket eller är de helt och hållet olika biljetter?
 

Dr. Miles

Expert
Poängen som visas på ANA Mileage Club webbsida är inte relevant om du inte använder poängen därifrån.

Fare buckets brukar att vara samma för alla Star Alliance flygbolag (förutom de flygbolagen som har Premium Economy).

Det brukar att vara:
O: First class
I: Business clas
X: Economy class
 

agehall

Medlem
Vad biljetterna kostar och exakt tillgång styrs av det program du använder poäng ifrån. Vanligtvis stämmer dock ANA's tillgång väldigt bra med den tillgång som andra program inom *A har.
 
Om vi tar ett godtyckligt SAS-flyg på ett specifikt datum, är biljetterna indelade enligt A eller B nedan?

A:
X % Eurobonusbiljetter, endast tillgängliga för Eurobonusmedlemmar.
Y % Star Alliance Awardbiljetter, tillgängliga för alla medlemmar i något Star Alliance frequent flyer program.
100 -X-Y % vanliga biljetter som säljs för pengar, inklusive biljetter som kan delbetalas med Eurobonuspoäng

B:
Z % kombinerade Eurobonusbiljetter och Star Alliance Awardbiljetter som samtliga Star Alliance frequent flyer programmedlemmar (alltså inte bara Eurobonusmedlemmar) får slåss om.
100-Z % vanliga biljetter som säljs för pengar,
inklusive biljetter som kan delbetalas med Eurobonuspoäng
 

agehall

Medlem
Jag tror inte det går att kategoriskt säga A eller B, men om man ska säga något så är A mer rätt eftersom det omfattar även B.
 

agehall

Medlem
Finns ingen extra tillgänglighet för EB-medlemmar (förutom för EBP)...

Fast du vet inte ifall det är färre biljetter tillgängliga för *A än för EB. (Och frågan är mer generell än EB.)

Dessutom kan väl inte andra program boka SAS Plus på longhaul, eller har SAS fixat detta?
 

FF#1

Medlem
Har de fixat så att det ens går att boka plus för EB medlemmar?

Fast du vet inte ifall det är färre biljetter tillgängliga för *A än för EB. (Och frågan är mer generell än EB.)

Dessutom kan väl inte andra program boka SAS Plus på longhaul, eller har SAS fixat detta?
 
Jag tycker detta låter bra. Jag drar slutsatsen att det bör inte bli svårare för mig att hitta bonusresor med SAS bara för att jag har bytat frequent flyer program.
 
Toppen