Agö
Medlem
Vänner!
Vad tror ni om nedanstående scenario? Vad ska jag välja? Andra tankar? Jag möter upp en vän i Hong Kong så det finns inte tid till extravaganta lösningar denna gång.
Jag ska resa med SAS till Hong Kong och hem från Shanghai senare i höst. Jag är baserad i Köpenhamn vilket förstås inte hindrar mig att starta resan från annat ställe om så är motiverat av t.ex. pris/poängintjäning. Anledningen till att resa med SAS är dels en viss tidsaspekt, dels att jag vill säkra upp Diamond så tidigt som möjligt (här blir det efter ca. 6 månader). Jag har tittat på tre alternativ.
1. Alternativ 1 är att flyga CPH-PVG-HKG, (open jaw) PVG-CPH med SAS (Business Saver) respektive Dragonair (Business). Detta ligger på ca SEK 25 500.
Fördelar är förstås att det är bekvämt och stabilt, jag kommer fram och får dessutom testa Dragonair A330 (kanske t.o.m. deras nya affärsklass - här kanske någon sitter på mer info?). Nackdelen är priset, i jämförelse med nedan alternativ.
2. Alternativ 2 är att flyga ARN/GOT-CPH-PVG-HKG, (open jaw) PVG-CPH-ARN/GOT med samma tanke som ovan plus benen ARN/GOT-CPH-ARN/GOT. Priset här ligger på ca SEK 20 000.
Fördelen är återigen att det är hyggligt bekvämt och att priset är betydligt bättre än att starta resan i Köpenhamn. Jag har en del ärenden till både Göteborg och Stockholm så skulle inte ha problem att matcha flyg till Köpenhamn även om kostnaden kan tillkomma (får räkna med ca SEK 1500). Intjäningen blir ju något bättre genom de tre/fyra extra benen. Nackdelen är förstås att det alltid finns en viss risk att resa på separata biljetter på tilläggsbenen och att det blir en något mer ansträngande resa ut med CPH-ARN/GOT-CPH-PVG-HKG i rad.
3. Alternativ 3 är att utnyttja den s.k. Tysklandsdealen där mycket bra priser inte bara gäller för USA (här) utan även till Asien. Det skulle då t.ex. vara DUS/HAM/MUC/STR-CPH-PVG, (open jaw), PVG-CPH-DUS/HAM/MUC/STR. Priset på den resan ligger på under SEK 18 000. Tillkommer då en resa jag garanterat får betala själv, dvs. Köpenhamn-Tyskland. Med innevarande friends2014-kampanj har jag hittat resa för ca. SEK 500. Tillkommer gör också anslutningsflyg i Hong Kong. I Tysklandsdealen springer det iväg rejält och blir mycket dyrt (dyrare än alternativ 1) om jag vill köra utresan hela vägen till Hong Kong. Alternativet är att boka ett så förhatligt element som en separat resa enkel PVG-HKG. Billigaste jag hittat är ca SEK 1600 med Hong Kong Airlines. Det blir således ungefär samma pris, eller kanske en femhundring billigare, att resa från Sverige enligt alternativ 2 och i alternativ 2 är jag ju säkrad plats på PVG-HKG, dessutom i affärsklass. Poängmässigt är detta alternativ det vassaste.
Vad tror ni om nedanstående scenario? Vad ska jag välja? Andra tankar? Jag möter upp en vän i Hong Kong så det finns inte tid till extravaganta lösningar denna gång.
Jag ska resa med SAS till Hong Kong och hem från Shanghai senare i höst. Jag är baserad i Köpenhamn vilket förstås inte hindrar mig att starta resan från annat ställe om så är motiverat av t.ex. pris/poängintjäning. Anledningen till att resa med SAS är dels en viss tidsaspekt, dels att jag vill säkra upp Diamond så tidigt som möjligt (här blir det efter ca. 6 månader). Jag har tittat på tre alternativ.
1. Alternativ 1 är att flyga CPH-PVG-HKG, (open jaw) PVG-CPH med SAS (Business Saver) respektive Dragonair (Business). Detta ligger på ca SEK 25 500.
Fördelar är förstås att det är bekvämt och stabilt, jag kommer fram och får dessutom testa Dragonair A330 (kanske t.o.m. deras nya affärsklass - här kanske någon sitter på mer info?). Nackdelen är priset, i jämförelse med nedan alternativ.
2. Alternativ 2 är att flyga ARN/GOT-CPH-PVG-HKG, (open jaw) PVG-CPH-ARN/GOT med samma tanke som ovan plus benen ARN/GOT-CPH-ARN/GOT. Priset här ligger på ca SEK 20 000.
Fördelen är återigen att det är hyggligt bekvämt och att priset är betydligt bättre än att starta resan i Köpenhamn. Jag har en del ärenden till både Göteborg och Stockholm så skulle inte ha problem att matcha flyg till Köpenhamn även om kostnaden kan tillkomma (får räkna med ca SEK 1500). Intjäningen blir ju något bättre genom de tre/fyra extra benen. Nackdelen är förstås att det alltid finns en viss risk att resa på separata biljetter på tilläggsbenen och att det blir en något mer ansträngande resa ut med CPH-ARN/GOT-CPH-PVG-HKG i rad.
3. Alternativ 3 är att utnyttja den s.k. Tysklandsdealen där mycket bra priser inte bara gäller för USA (här) utan även till Asien. Det skulle då t.ex. vara DUS/HAM/MUC/STR-CPH-PVG, (open jaw), PVG-CPH-DUS/HAM/MUC/STR. Priset på den resan ligger på under SEK 18 000. Tillkommer då en resa jag garanterat får betala själv, dvs. Köpenhamn-Tyskland. Med innevarande friends2014-kampanj har jag hittat resa för ca. SEK 500. Tillkommer gör också anslutningsflyg i Hong Kong. I Tysklandsdealen springer det iväg rejält och blir mycket dyrt (dyrare än alternativ 1) om jag vill köra utresan hela vägen till Hong Kong. Alternativet är att boka ett så förhatligt element som en separat resa enkel PVG-HKG. Billigaste jag hittat är ca SEK 1600 med Hong Kong Airlines. Det blir således ungefär samma pris, eller kanske en femhundring billigare, att resa från Sverige enligt alternativ 2 och i alternativ 2 är jag ju säkrad plats på PVG-HKG, dessutom i affärsklass. Poängmässigt är detta alternativ det vassaste.