Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

seat56f

Medlem
Om domen inte blir prejudicerande lär dom väl få göra om hela proceduren med nya personer som blivit nekade betalning.

Precis, man vinner slaget men inte kriget. Därför jag var nyfiken på om detta var kopplat till ärendena som avhandlades i rätten i måndags eller om det är några andra. Med tanke på summorna så tror jag det är andra (utbetalda summor matchar inte mot de 4x600EUR som det förhandlades om i måndags), och det fortfarande finns en chans att det ärendet blir prejudicerande.
 

dino_81

Medlem
Väldigt intressant att Norwegian försöker intala andra resenärer på samma flighter som bolaget nu betalar ut ersättning för att de per automatik inte har rätt till ersättning. Snacka om att försöka föra folk bakom ljuset...

Mitt förtroende för bolaget är, om möjligt, ännu lägre efter detta uttalande i media.
 

Bergling

Medlem
Precis. Uttalandet från Norwegian känns ju helt uppåt väggarna: "Bara för att man har varit på samma flyg så innebär inte det att alla ärenden är identiska, utan att det finns andra omständigheter än själva flyget som har betydelse för rätten till kompensation, kommenterar Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson."

Så de passagerarna längst fram i planet blir inte lika försenade som de längst bak, eller vad menar hon egentligen? Sopprötter...
 

WF789

Medlem
Norwegian inngår forlik med kunder -Økonomi næringsliv -Hegnar.no

"Norwegian har inngått forlik i tre saker i Sverige, fordi vi ikke ønsker å belaste det svenske rettsvesenet med slike saker når man har et offisielt klageorgan i Allmänna reklamationsnämnden, som er utpekt av EU-kommisjonen til å håndtere slike saker. I Norge gjøres dette av Transportklagenemnden. Det er altså ikke avsagt noen dom, men inngått forlik før saken har havnet i retten", skriver Sandaker-Nielsen i en e-post til Hegnar.no.


Norwegian | Facebook

"Hei Magnus,

Norwegian følger normalt sett
alle vedtak fra ARN selv om de ikke er rettslig bindene, men i denne
saken er vi så prinsipielt uenig at vi har benyttet oss av muligheten til å ikke
imøtekomme ARN’s anbefaling."


Vet ikke helt hva jeg skal si....
 

seat56f

Medlem
Precis. Uttalandet från Norwegian känns ju helt uppåt väggarna: "Bara för att man har varit på samma flyg så innebär inte det att alla ärenden är identiska, utan att det finns andra omständigheter än själva flyget som har betydelse för rätten till kompensation, kommenterar Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson."

Så de passagerarna längst fram i planet blir inte lika försenade som de längst bak, eller vad menar hon egentligen? Sopprötter...

Omständigheterna kring huruvida man är beredd att gå till domstol eller inte verkar i fallet Norwegian ha rätt stor betydelse för "rätten" till kompensation.
 

agehall

Medlem
Så de passagerarna längst fram i planet blir inte lika försenade som de längst bak, eller vad menar hon egentligen? Sopprötter...

Rent tekniskt har hon faktiskt rätt i sitt uttalande. För att man ska vara berättigad till ersättning enl EU261/2004 krävs tex att man checkat in i tid och varit på flygplatsen, redo att flyga. Om en passagerare skulle komma 3h sent och få checka in till den försenade flighten skulle denne nog faktiskt kunna bli nekad ersättning.

Men man får nog anse att detta är rätt hypotetiskt, för jag antar att de stänger incheckningen i tid.
 
Jag fick via TT höra Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson svar till TT idag om att olika passagerare kan ha olika rätt till ersättning.
Jag bad TT journalisten gå tillbaka till Holmbergh Jacobsson och be att hon förklarar hur hon menar. Har ännu ej hört något.
 
Ang de 5 mål som Norwegian nu medgivit så förhandlar jag nu med Norwegian för de ytterligare 186 paxen jag företräder på dessa flyg. Problem för Norwegian med att betala till oss och samtidigt neka andra passagerare.
Kan dom ha tycker jag.
 
Hahaha många spekulationer. Tråkiga sanningen är att jag inte äger något av Travelright och anlitas av bolaget på en case by case basis.
Anmälan av mig var en ren kupp sannolikt iscensatt av Kjos själv.
 
Toppen