Senaste nytt

Val av flygbolag - Milanoresa

Palazzi

Medlem
Hej forumvänner!

Jag ska för 1000:e gången till Bergamo, och det i slutet på Oktober. Tyvärr infaller nästan alla nationella helgdagar, denna höst, på en lördag o söndag = jag vill utnyttja ledigheten 31:a Oktober.

Denna gång var problematiken inte att det fanns för få valmöjligheter, utan snarare att det var så många att jag inte kunde välja. Då det här finns personer som testat de allra flesta bolag, så kanske en förvirrad Italienare kan få guidning :)

  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (Arlanda)
  • Var är din destination? Milano MXP/LIN/BGY, med favör för de två sistnämnda
  • När vill/behöver du resa ut? 30-31 Oktober
  • När vill/behöver du komma hem? 2-3 November
  • Hur länge vill du vara borta? Se ovan
  • Hur många personer som skall resa? Bara lilla jag
  • I vilken kabinklass? Ekonomiklass
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Alliansbolag är enda kravet
  • Vad är din budget? (per person) 3.000kr
  • Vad är det viktigaste för dig? -
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

    Jag får vid sökning upp de allra flesta bolagen, men är som resenär bekant med bara fåtalet. Jag är bekant med Star Alliance-bolagen, men det var lääänge sedan jag flög t.e.x. KLM, Air France o Finnair.

    Ska jag flyga Lufthansa direkt till Bergamo, ta billigaste alternativet med SAS, flyga KLM till trevliga Linate.....eller köra ett säkert kort med SWISS etc? Jag har läst lite recensioner... :)

    Hade gärna flugit i business, men priserna verkar starta på ca 7.000kr T/R (vilket ändå innebär en märkbar skillnad)
 

cbroxe

Medlem
Hej! Testa Air Baltic via RIX. RIX är en mycket trevlig flygplats och det bästa är att du har mycket stor chans att kunna göra en Optiontown. BTs Business Class verkar vara bland de bästa inom Europa. Trevli lounge på RIX också.
 

pep

Medlem
Prøv også MrJet i Premium Economy. Der dukker gode SK Plus priser op (2500-3000 DKK) hvis du tager over CPH på vejen hjem
 

Palazzi

Medlem
Tack för tipsen! Dock är det väl lite som @agehall skriver - jag sökte främst tips om själva flygprodukten, snarare än lågt pris :) .
Jag skrev 3.000kr för att jag i ITA-Matrix såg att de flesta bolag låg under den summan, men visst kan jag tänka mig att betala även mer....

Air Baltic går tyvärr bort, då mitt enda krav är att bolaget ska finnas med i någon av de tre allianserna (eller Etihads Equity-alliance). Visst kan man göra undantag, men helst inte när det också innebär en flygning till Malpensa (3h till Bergamo).

Ingen som har för vana att flyga KLM, Air France eller Finnair inom Europa? Brussels Airlines flyger tydligen också till Linate - värt att ta omvägen till Bromma?
 

fcx

Medlem
KLM är absolut inte dåliga i ekonomiklass. Ganska fräscha kabiner och macka+öl & kaffe+kaka ombord. Hyggligt bra chans att bli uppgraderad till eco comfort även utan status. AMS är en smidig transferflygplats också.

Brussels flyger 3-klass kabin från Bromma. Eco+ brukar inte vara så dyr.

Finnair är inget speciellt. Ett enkelt tilltugg ombord och juice till. "Finsk stämning" ombord.

Om det var jag skulle jag välja bolag efter tidtabell (och intjäningstabell). Inget av de europeiska bolagen har någon enastående upplevelse i eco.
 

Agö

Medlem
KLM är absolut inte dåliga i ekonomiklass. Ganska fräscha kabiner och macka+öl & kaffe+kaka ombord. Hyggligt bra chans att bli uppgraderad till eco comfort även utan status. AMS är en smidig transferflygplats också.

Jag gjorde 23 flighter med KLM förra året. Inte en enda gång blev jag uppgraderad till eco comfort trots guldstatus. Däremot uppgraderade jag mig på flygplatsen för cash en gång, mest för att testa. Annars håller jag med dig - det är ingen dålig produkt men heller inte särskilt intressant. Om valet står mellan direktflyg med SAS eller KLM via AMS skulle jag alla gånger välja SAS, så kul är det inte med en macka och öl.
 

fcx

Medlem
Jag gjorde 23 flighter med KLM förra året. Inte en enda gång blev jag uppgraderad till eco comfort trots guldstatus. Däremot uppgraderade jag mig på flygplatsen för cash en gång, mest för att testa. Annars håller jag med dig - det är ingen dålig produkt men heller inte särskilt intressant. Om valet står mellan direktflyg med SAS eller KLM via AMS skulle jag alla gånger välja SAS, så kul är det inte med en macka och öl.

Där ser man. Jag blir uppbumpad typ var tredje gång på ARN-AMS. Har man redan valt säte kan man dock inte bli uppflyttad...
 

Agö

Medlem
Där ser man. Jag blir uppbumpad typ var tredje gång på ARN-AMS. Har man redan valt säte kan man dock inte bli uppflyttad...
Jo då, såg under förra året ett antal personer bli uppbumpade ombord (särskilt på KL1124, fakiren från Kastrup). Dock inte jag själv. Å andra sidan, eco comfort innebär ju endast mer benutrymme och inget annat.
 
Toppen