Senaste nytt

Försening med Wizz Air

clarkkent

Medlem
Sitter fast på Warszawas flygplats och väntar på att få info om när planet till Skavsta ska gå. Ingen info och nu delar de ut smörgåsar. Har man några rättigheter när man flyger med ett Lågprisbolag eller har de förhandlat bort alla kompensationer?
 

agehall

Medlem
Exakt. På dem om EU261/2004 och ge dig inte. Tyvärr har man ofta en mycket dålig förhandlingsposition med LCCer eftersom man för det mesta sitter på en flygplats där man inte har några alternativ.
 

fly4fun

Medlem
Wizz flyger från Chopin (stora flygplatsen i WAW) och EU261 gäller alla bolag oavsett hur lite man betalat för biljetten.
 

Palazzi

Medlem
Som sagt så gäller samma regler för alla "spelare". Taktiken från LCC (och iofs många andra bolag) är att dra ut så långt på processen som möjligt, tills dess att anklagande part tappar orken.

Jag vet inte hur Wizzair agerar generellt, men det är klart att denna lagstiftning slår extra hårt mot sådana bolag (och därför slingrar de sig gärna). Betala kompensationer om minst 2000kr på biljetter för 100kr är ju ingen bra affär.

Så.....stå på dig! Och sen.....stå på dig ännu mer!
 

lillemannen

Medlem
Åkte Katowice-Malmö 21/8 blev 6 h försening för man skickade vårat plan till Holland istället.
Och har haft ett antal mejl med support och man hävdar force majeure. Till råga flög en fågel in i motorn när väl vi fick åka och blev ytterligare försenad när man fick vända. Så räkna inte med att få något utan fajt. Min biljett kostade ca 1270:-
 

clarkkent

Medlem
Får bara svar från Wizz att planet var "delayed due to sudden technical failure".

Krävde ett dokument som kan styrka detta, får till svar att: "let me explain that category of extraordinary circumstances are considered classified due to commercial reasons, and consequently we will not be able to provide those documents for you"

Hur går van vidare nu?
 
Toppen