Senaste nytt

SAS om flygskatt

Homer

Medlem
(Inte bara BA som ger sig in i politiken: BA hotar att halvera antal nyanställningar pga ökad passagerarskatt | BusinessClass.se )

SAS: "Flygskatt kostar miljarder"
Miljöpartiet vill införa en ny svensk flygskatt. Men SAS menar att förslaget skulle leda till tiotusentals förlorade arbetstillfällen och kosta staten flera miljarder kronor i förlorade skatteintäkter.

  • Ett krig om luftrummet har brutit ut mellan miljöpartiet (MP) och flygbolaget SAS, som är delägt av staten.
    Inför valet driver MP, med stöd från V och FI kravet på en miljöskatt på flygresor. Enligt MP:s förslag skulle en flygbiljett inom EU då bli 110 kronor dyrare och utanför EU kosta 270 kronor mer än i dag.
    Miljöpartiet ser flygskatten som ett sätt att styra om till mer hållbara transportslag, som exempelvis tåg, och menar att förslaget skulle leda till skatteintäkter på 3,5 miljarder kronor om året.
    SAS håller inte med och slår nu tillbaka med full kraft.
    ”Detta är omodern politisk opportunism och ett slag i luften om man påstår sig vilja värna om miljön”, säger Hans Ollongren, ansvarig för luftfartspolitisk och myndighetsfrågor för SAS.
    Enligt en färsk konsekvensanalys om flygskatt av föreningen Svenskt Flyg skulle en flygskatt få ödesdigra konsekvenser inte bara för flygresenärerna och SAS, utan även för staten och skattebetalarna i stort.
    Bland annat hävdas det i rapporten att flygskatten skulle resultera i 10.000-tals förlorade arbetstillfällen, en snedvriden konkurrens till förmån för utländska flygbolag och flygplatser och 5,6 miljarder kronor i förlorade skatteintäkter. Bakom Svenskt flyg står bland andra SAS, Luftfartsverket och Swedavia som driver tio flygplatser i Sverige.
    ”En flygskatt skulle försämra Sveriges konkurrenskraft som turistland, exempelvis i jämförelse med Norge och Danmark. Det skulle drabba inte bara SAS utan stora delar av besöksnäringen”, säger Hans Ollongren.
    Vidare hävdar utredningen att de totala utsläppen endast skulle minska med 0,2 procent, vilket är mindre än vad svensk vägtrafik släpper ut under 48 timmar.
    Internationell erfarenhet visar, enligt Svenskt Flyg, att flygskatter dessutom ofta blir en förlustaffär för statskassan.
    ”Tre länder, Holland, Irland och Danmark har infört flygskatt och sedan avskaffat den när man sett vilka negativa konsekvenser detta får”, säger Hans Ollongren.
    Det är inte första gången MP riktar udden mot SAS. Bland annat anser partiet att det var fel av regeringen att bevilja skattepengar för att rädda flygbolaget undan konkurs. I en intervju med Di i mars i år öppnade MP även för att stycka flygbolaget och sälja det del för del.
    ”Man ska inte gå in med nya skattepengar för att rädda gamla”, sade MP:s ekonomisk-politiske talesperson Per Bolund då och hänvisade till de totalt 2,4 miljarder kronor som staten sköt till vid SAS två nyemissioner 2009 och 2010.
    2006 beslutade den dåvarande socialdemokratiska regeringen om en skatt på flygresor, men beslutet revs senare upp av alliansregeringen. Flygskatt är dock inget förslag som S driver i dag.
di.se - SAS: "Flygskatt kostar miljarder"

Finns en till artikel men den är bakom en betalvägg
di.se - SAS sågar MP:s flygskatt
 
A

Aurora

Guest
Jeg synes miljøpartiene skyter seg selv i foten når de angriper luftfarten. Som tidligere nevnt står europeisk luftfart for 2% av globale utslipp av CO2 i løpet av ett år (enjoy: http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf). Å innføre en tullete flyskatt vil ikke ha noen effekt på dette.

Flygskatt er et angrep på en "enkel" synder som i realiteten ikke har noe med miljø eller klimat. Luftfarten har ingen ting med klimatet att gjøra, och hvis miljøpartiet vil ha noe konkret og realistisk att gjøra så kan de begynne med å ilegge India og Kina utslippsskatt på energiproduksjon (kolkraft) og industri/fabrikker.
 

Palazzi

Medlem
Populistiskt utspel tror jag - få kommer analysera det närmre, och därmed är det riskfritt.
Alla partier företräder ökade miljöinstatser idag, och då måste man som miljöparti, givetvis, markera än hårdare.

Jag tror inte ens att majoriteten miljöpartister, själva, tycker att det är en rimlig lösning. Att analysera infrastruktur isolerat från de vinster de skapar i övriga sektorer fattar vem som helst att det inte är rätt - miljöpartister är kanske naiva, men jag tror att många har en gedigen utbildning (eller vanligt folkvett).

Man kan finna andra vägar att allokera pengar till järnväg... Sedan kan jag gilla miljöpartiets, något naiva inställning, till att tänja stadsbudget.

Sverige är nog den mest stelbenta nation som finns när det gäller nya satsningar.
Alltid räknar man på att satsningar ska betala av sig (ofta med enorma marginaler), och sällan tänker man på att det finns andra vinster att hämta hem.
I den nuvarande skogsbranden i Västmanland diskuteras orimligheten att köpa vattenbombare för 200 miljoner, då branden "bara" kostat 3-500miljoner o händer så sällan. Att medborgare blir av med sina hus (som ändå har något affektionsvärde) räknas aldrig med i bilden.

När man räknade på Öresundsbron överkattade man återbetalningstiden grovt, t.e.x. Tror det blir samma med tågsatsningar - kommer betala av sig snabbare än man trott.

Vill givetvis inte hamna i en situation som i Spanien o Grekland, men lite svängrum....(?)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Populistiskt utspel tror jag - få kommer analysera det närmre, och därmed är det riskfritt.
Alla partier företräder ökade miljöinstatser idag, och då måste man som miljöparti, givetvis, markera än hårdare.

Frågan är varför flyget alltid ska vara någon syndabock. 1% av utsläppen i Sverige om siffran jag läst stämmer.
 

Jonas C

Medlem
Frågan är varför flyget alltid ska vara någon syndabock. 1% av utsläppen i Sverige om siffran jag läst stämmer.

Mycket dubbelmoral bland miljöpartister när många insisterar i att köra bil till jobbet. Vill man värna om miljön ser jag hellre att man väljer bort bilen tillförmån för kollektivtrafik eller cykel, något som jag själv gör. Ganska dumt att ge sig på flyget när det inte finns något rimligt substitut
 
D

Deleted member 4971

Guest
Mycket dubbelmoral bland miljöpartister när många insisterar i att köra bil till jobbet. Vill man värna om miljön ser jag hellre att man väljer bort bilen tillförmån för kollektivtrafik eller cykel, något som jag själv gör. Ganska dumt att ge sig på flyget när det inte finns något rimligt substitut

Ja det skulle vara kul med en ordentlig granskning över Miljöpartiet och se hur många som faktiskt lever som dom lär.
 
Toppen