Senaste nytt

Vilket är bäst Eurobonus Silver eller Aegean Gold?

EBGGOT

Medlem
Hej,

Sitter och ser över min partners EB konto och funderar på nästa år:

Hon reser ju ungefär för 25,000p per år dvs ungefär en lounghaul och några shorthauls ....

Vad är egentligen bäst att forsätta hålla henne som EBS eller "konvertera" henne till A3*G?

Då hon i huvudsak reser mig med så "behövs inte" lounge tillgång etc, hon har inga kreditkort kopplade till hennes konto.

Så där ju egentligen bara poäng intjäning och upgrades som är av intresse ....

Hennes resor sker med SAS och LH i huvudsak ...

Vad tycker ni? Vad är egentligen bäst?
 

agehall

Medlem
Som AHO säger, vill man ha status så är det nog A3 som gäller. Det ger ju tillgång till *G förmånerna, men jag tror inte att det ger någon större chans till uppgraderingar.

Ett alternativ kan ju vara att fortsätta som EBS och koppla kreditkort till det hela för att dra in mer poäng och sedan använda dem för att uppgradera.
 

Roger J

Medlem
Låter ju inte som läge att byta eftersom hon behöver poängen mer än guldstatus. Fortsätt med Eurobonus tycker jag.
 

Jonas C

Medlem
Tjaa flyger ni mestadels med SAS ser jag ingen vits med att satsa på A3 då många av bokningsklasserna inte kvalificerar för poängintjäning, och detta gäller inte bara "lowball Y" utan även flera högre bokningsklasser, som på long haul säljs som Eco Flex. LH = samma sak där. Å andra sidan, flyger hon mycket fullpris och premiumkabin?

Om hon ändå reser med dig hela tiden, så ser jag ingen större vits att byta till A3. Bättre med EBS och få användning av poängen istället.
 
Jag är 5 segment ifrån att komma upp i Eurobonus silvernivå och inom min kvalificeringsperiod har jag 7 segment i O-klass med SAS-metall inom norra Europa inbokade. Utan att ha undersökt saken närmare har jag trott att det vore jättebra att få ett silverkort och förr har jag inte ens tänkt tanken att kreditera dessa resorna till ett annat program än Eurobonus. Nu har jag kikat på vilka förmåner man får och jag tycker de är ganska värdelösa för mig. Jag värderar gratis loungebesök runt om i världen och att kunna använda de intjänade poängen för resor i ekonomiklass som utgår ifrån Köpenhamn. Under nästa år räknar jag med att göra 3-4 interkontinentala resor i ekonomiklass, som jag inte har köpt än. Kommentera gärna vilket av följande alternativ jag bör satsa på:

1. Eurobonus guld. Detta vore det optimala, men det verkar omöjligt att komma upp i 50000 baspoäng (idag har jag 4500) på 3-4 interkontinentala ekonomiklassresor och mina 7 SAS-metall inom norra Europa-resor, eller har jag fel?
2. Eurobonus silver och Aegean guld. Kan jag få både Eurobonus silver och Aegean guld genom så kallade FQTV/FQTS-uppdelningar på 5 av mina SAS-flyg och sedan kreditera allting till Aegean eller är detta att be om problem?
3. Endast Aegean guld. Kreditera allting från och med nu till Aegean.
 

fcx

Medlem
:
1. Eurobonus guld. Detta vore det optimala, men det verkar omöjligt att komma upp i 50000 baspoäng (idag har jag 4500) på 3-4 interkontinentala ekonomiklassresor och mina 7 SAS-metall inom norra Europa-resor, eller har jag fel?
2. Eurobonus silver och Aegean guld. Kan jag få både Eurobonus silver och Aegean guld genom så kallade FQTV/FQTS-uppdelningar på 5 av mina SAS-flyg och sedan kreditera allting till Aegean eller är detta att be om problem?
3. Endast Aegean guld. Kreditera allting från och med nu till Aegean.

Du måste ställa dig frågan vilket du värderar högst av dina två mål, att få guldstatus eller att kunna få bonusresor. Med Aegean är det klart svårare att få bra bonusresor, speciellt i ekonomiklass.

Vill du ha status, kreditera till Aegean tills du har guld, och fortsätt sedan med SAS.

Struntar du i status, kreditera till SAS direkt.

Glöm att använda FQTV/FQTS, det är att be om problem. Ska du bara använda status för loungeaccess, se till att Eurobonus ligger i bokningen, och i loungen påtalar du vänligt men bestämt att de inte ska byta program i biljetten.
 
Du måste ställa dig frågan vilket du värderar högst av dina två mål, att få guldstatus eller att kunna få bonusresor. Med Aegean är det klart svårare att få bra bonusresor, speciellt i ekonomiklass.
Som jag har förstått det så varar Aegean guldstatus i 3 år och det tycker jag är väldigt generöst och det är värt att offra en bonusresa för det.
 

fcx

Medlem
Som jag har förstått det så varar Aegean guldstatus i 3 år och det tycker jag är väldigt generöst och det är värt att offra en bonusresa för det.

Dåså, kör hårt! SAS O-klass ger 100% intjäning till Aegean.

När du väl har ditt Aegean gold är 3-4 interkontinentala resor en bra grundplåt för att nå SAS gold.
 
Med Aegean är det klart svårare att få bra bonusresor, speciellt i ekonomiklass.
På vilket vis då? Har de färre bonusbiljetter än Eurobonus? De verkar inte vara mycket dyrare, om man tittar på deras spending chart så kostar en tur-och-returresa inom Europa med annat Star Alliance-bolag 25000 poäng (SAS Eurobonus tar 20000 för sina billigaste bonusresor inom Europa).

Glöm att använda FQTV/FQTS, det är att be om problem.
Jag har ju 7 försök och bara 5 av dem behöver lyckas... Om det misslyckas, är det troliga då att poängen hade krediterats till Aegean eller Eurobonus? Vore det inte säkert att retroregistrera genom att skriva ett brev (alltså, inte fylla i något automatiskt onlineformulär som inte skiljer mellan FQTV och FQTS)?

När du väl har ditt Aegean gold är 3-4 interkontinentala resor en bra grundplåt för att nå SAS gold.
Hur menar du? Jag räknar med att få välja dessa interkontinentala resors bokningsklasser med omsorg och kreditera till Aegean för att komma upp i 20000 Aegean-poäng. Det lär väl inte bli så mycket över att kreditera till Eurobonus?
 
Last edited:
Toppen