Senaste nytt

Hiltons rumsnycklar flyttar in i mobilen

DonM

Medlem
I stort sett alla hotell som byggs utrustas i dag med offline RFID lås. I Skandinavien har det så att säga varit standard de sista 5-7 åren, men det tog lite längre tid för lågpris kedjor och hotell i "låginkomstländer" började ändra kravspec ifrån magnet till RFID. Hög säkerhet om man köper lösning från en seriös leverantör och relativt billigt i drift (ingen mekanisk kontakt mellan nyckelkort och lås, detta är ett stort problem med magnetkort där läsaren är utsatt för smuts och slitage)

Online-lås (wifi, zigbee och liknande) är fortfarande mycket ovanligt. Stort sett installerat på det stora casino-hotellen i USA och flaggskepshotell på andra platser.

De mobila nyckel-lösningar som är i pilot eller i drift baserar sig i stort på:
-akustiska nycklar (telefon spelar av krypterat ljud som innhehåller rumsnyckel)
-NFC (telefonens NFC chip (besläktat med RFID) används för att låsa upp. Fungerar ej på Apple som inte har NFC)
-Bluetooth Low Energy / BLE / Blåtand 4.0 (antingen direkt från telefon till lås, eller blåtand från lås till hotellets nätverk. Mobilen pratar då med en webservice som låser upp låset)
-WiFi (osäkert på om det finns WiFi batterilås i drift. Stora utmaningar på batterilevetid)
-LAN (låset är kablat och kopplat till nätverket. Telefonen pratat med en webservice som öppnar låset)
-pin-kod (du får en pin-kod och låser enkelt upp dörren )

Av alla ovan nämnda teknologier så ser jag NFC och BLE som de mest sannolika för framtidens mobila nyckel. NFC vinner (nog) om stöd för detta kommer med iPhone 6. BLE är också i full fram-march med ganska stort stöd i nyare mobiltelefoner (inklusive iPhone).
 

Nemo

Medlem
I stort sett alla hotell som byggs utrustas i dag med offline RFID lås. I Skandinavien har det så att säga varit standard de sista 5-7 åren, men det tog lite längre tid för lågpris kedjor och hotell i "låginkomstländer" började ändra kravspec ifrån magnet till RFID. Hög säkerhet om man köper lösning från en seriös leverantör och relativt billigt i drift (ingen mekanisk kontakt mellan nyckelkort och lås, detta är ett stort problem med magnetkort där läsaren är utsatt för smuts och slitage)
(...)
Av alla ovan nämnda teknologier så ser jag NFC och BLE som de mest sannolika för framtidens mobila nyckel. NFC vinner (nog) om stöd för detta kommer med iPhone 6. BLE är också i full fram-march med ganska stort stöd i nyare mobiltelefoner (inklusive iPhone).
Onity är en av de största leverantörerna, ändå har de stora säkerhetsbrister som de inte heller åtgärdat år efter upptäckt. Vad säger det?
Hur löser hotellet, som har mobil som nyckel, när en gäst inte har en mobil som kan användas som nyckel? (Säg att ett hotell har 100 rum bokade, en osannolikt hög andel 99% har iPhone med NFC. Då är det ändå en gäst varje dag som inte kan komma in på rummet).
Hur gör man i de fall hotellgästen vill använda hotellets pool eller gym men pga stöldrisk/vattenrisk inte vill ta med sig sin mobil till swimmingpoolen?
Hur gör man i de fall hotellgästen ska ut på kvällen och enbart tar med sig ett begränsat urval av stöldbegärligt, låter iPhonen därför vara kvar på rummet?
 

johhenrik

Medlem
Fast mans säger väl inte att det är enda nyckeln iofs. Om man implementerar detta blir det väl ett frivilligt tillval skulle jag tro.
 

DonM

Medlem
Onity är en av de största leverantörerna, ändå har de stora säkerhetsbrister som de inte heller åtgärdat år efter upptäckt. Vad säger det?
Onity har, precis som du skriver, ett säkerhetsproblem. De har själva valt att låta hotellen "steka i sitt eget fett" och inte fixat problemen (som kräver ett utbyte av huvudkortet) kostnadsfritt. Detta har skapat mycket dålig PR, osäkerhet bland kunder och gäster osv. Även andra stora aktörer har haft säkerhetsproblem, men efter vad jag känner till så har de alltid tagit sitt ansvar och fixat det kostnadsfritt och därigenom undvikit dålig PR + fixat en potentiell säkerhetsrisk.
Alla låssystem har en eller flera svaga sidor, men det gör dem inte osäkra. Tvärt emot så skulle jag vilja påstå att de flesta hotell har en ganska hög säkerhet, kanske till och med säkrare än de flesta av oss har det hemma.

Hur löser hotellet, som har mobil som nyckel, när en gäst inte har en mobil som kan användas som nyckel? (Säg att ett hotell har 100 rum bokade, en osannolikt hög andel 99% har iPhone med NFC. Då är det ändå en gäst varje dag som inte kan komma in på rummet).
Hur gör man i de fall hotellgästen vill använda hotellets pool eller gym men pga stöldrisk/vattenrisk inte vill ta med sig sin mobil till swimmingpoolen?
Hur gör man i de fall hotellgästen ska ut på kvällen och enbart tar med sig ett begränsat urval av stöldbegärligt, låter iPhonen därför vara kvar på rummet?
En mobil nyckel måste självfallet vara valfri och ses som ett komplement till standard nyckelkort. I alla fall i överskådlig framtid. Kan ju jämföras med mobila boardingkort som existerar parallellt med kiosk incheck och manuell incheck.



Fast mans säger väl inte att det är enda nyckeln iofs. Om man implementerar detta blir det väl ett frivilligt tillval skulle jag tro.
Helt enig - det måste vara frivilligt för att fungera. Samtidigt så underlättar det för de som använder mobil nyckel - de kan gå direkt till rummet utan att passera receptionen för att plocka upp ett nyckelkort. Man kan ju också säga att de hjälper dem som inte har mobil nyckel eftersom de som arbetar i receptionen (teoretiskt) har mer tid över för att hjälpa till.
 

DonM

Medlem
Redan idag kan man använda appen för att boka samt välja rum, göra specialbeställningar gällande mat, tvätt och annat samt checka in och checka ut med appen. Från och med 2015 ska det även bli möjligt att låsa upp rummet med hjälp av Hiltons app.
Tycker kanske att vi missade den "stora" nyheten i den här tråden när vi fokuserar på den mobila nyckeln som kommer nån gång 2015-16. Jag tycker att den största förändringen och nyheten är att Hilton låter alla checka-in online (fortfarande ganska ovanligt i hotellvärlden, men så att säga standard när vi flyger) och att man kan få välja rum på en "karta" (känner bara till ett system som stödjer detta i dag).

Många hotellkedjor har gjort mer eller mindre lyckade försök med kiosker och online incheck, men än så länge är det få som har gjort det för en hel kedja (Scandic med online utcheck är en av få). De flesta har haft effektivisering och innovation som målsättning. Jag tror att vi som hotellgäster snart kommer att kräva och förvänta sådana här lösningar pga enkelhet, effektivitet, möjlighet att välja rum, sätta preferenser osv. precis som vi gör när vi flyger. Dvs - från en insparningsåtgärd till ett krav från marknaden och kunderna.

Ni som reser mycket och bor på hotell har säkert haft möjlighet att prova några av dessa lösningar:
- Aloft där man använder lojalitetskort som nyckel (på vissa pilothotel)
- Online / kiosk incheck på Nordic Choice
- Kiosk incheck på CitizenM
- Mobilnyckel (med app) på HTL
- Online utcheck på Scandic
- Pinkod på Omena
- Mobil incheck på Accor
- Mobil (app) nyckel på nystartade Okko hotels
- Tablet incheck på Hyatt (personal med tablet checkar in dig, skapar nyckel och tar betalt)
- Kiosker och mobil incheck på Radisson / Park Inn (olika lösningar på piloter i USA och Europa)
- Kiosker + utcheck med knapp i rummet på Puro hotels
- Online incheck på Premier Class och Campanile
- och många många fler piloter och mindre utrullningar av olika art och karaktär

Vad är era erfarenheter så långt? Fungerar det? Ger det några fördelar? Nackdelar? Varför tror vi att det fungerar såpass väl när vi flyger, men inte på hotell? Behövs mobil in/utcheck och nycklar, eller är en hotell reception + mässingsnyckel ok...
 
Last edited:

David

Medlem
Tycker kanske att vi missade den "stora" nyheten i den här tråden när vi fokuserar på den mobila nyckeln som kommer nån gång 2015-16. Jag tycker att den största förändringen och nyheten är att Hilton låter alla checka-in online (fortfarande ganska ovanligt i hotellvärlden, men så att säga standard när vi flyger) och att man kan få välja rum på en "karta" (känner bara till ett system som stödjer detta i dag).

Många hotellkedjor har gjort mer eller mindre lyckade försök med kiosker och online incheck, men än så länge är det få som har gjort det för en hel kedja (Scandic med online utcheck är en av få). De flesta har haft effektivisering och innovation som målsättning. Jag tror att vi som hotellgäster snart kommer att kräva och förvänta sådana här lösningar pga enkelhet, effektivitet, möjlighet att välja rum, sätta preferenser osv. precis som vi gör när vi flyger. Dvs - från en insparningsåtgärd till ett krav från marknaden och kunderna.

Ni som reser mycket och bor på hotell har säkert haft möjlighet att prova några av dessa lösningar:
- Aloft där man använder lojalitetskort som nyckel (på vissa pilothotel)
- Online / kiosk incheck på Nordic Choice
- Kiosk incheck på CitizenM
- Mobilnyckel (med app) på HTL
- Online utcheck på Scandic
- Pinkod på Omena
- Mobil incheck på Accor
- Mobil (app) nyckel på nystartade Okko hotels
- Tablet incheck på Hyatt (personal med tablet checkar in dig, skapar nyckel och tar betalt)
- Kiosker och mobil incheck på Radisson / Park Inn (olika lösningar på piloter i USA och Europa)
- Kiosker + utcheck med knapp i rummet på Puro hotels
- Online incheck på Premier Class och Campanile
- och många många fler piloter och mindre utrullningar av olika art och karaktär

Vad är era erfarenheter så långt? Fungerar det? Ger det några fördelar? Nackdelar? Varför tror vi att det fungerar såpass väl när vi flyger, men inte på hotell? Behövs mobil in/utcheck och nycklar, eller är en hotell reception + mässingsnyckel ok...

Startade en ny tråd om erfarenheter onlineincheckning för att inte blanda ihop detta med Hiltons nya nyckellösning.

http://www.businessclass.se/forum/h...92-erfarenheter-hotellincheckning-online.html
 
Allt börjar kännas så opersonligt, wifi nycklar, kiosker och digitala agenter. Face to face upplevelsen kommer att bli något förlegat så småningom, precis som allt annat så föredrar vi att prata med våra mobiler och på sikt smart-glasses istället för riktiga människor.
 

Kricka

Medlem
Allt börjar kännas så opersonligt, wifi nycklar, kiosker och digitala agenter. Face to face upplevelsen kommer att bli något förlegat så småningom, precis som allt annat så föredrar vi att prata med våra mobiler och på sikt smart-glasses istället för riktiga människor.

Jag är även i detta avsende lite "gammaldags" och föredrar att träffa en (förhoppningsvis) trevlig person
vid incheckningen, vilket, på samma sätt som en trevlig crew ombord på flyget, kan ge det där "lilla extra".

Vid en lite sen incheckning på Hilton Leningradskaya i Moskva häromkvällen såg man till att hålla Exec.
Lounge öppen en stund extra för oss så att vi hann få en snack och ett par öl. Jag gillar fortfarande att
kontakt med levande människor i.st.f. maskiner (läs datorer).
 
Hmm varför kan man inte bara använda HHonors kortet som rumsnyckel? Det måste ju finnas någon användning för dessa kort som man knappt behöver visa.

Ett tag så kunde man det på vissa hilton i USA(i allafall den vid Miami flygplatts som ligger på den där "ön"). Då fick man ett SMS som man svarade på. Sedan fick man ett tillbaka att man kunde gå direkt till rum X och öppna med Hilton kortet. var 2007 om jag inte minns helt galet. Men det var förutsatt att du hade bokat på deras websida och preepaid room eller något sådant.
 
Toppen